תחרה לבנה: מה לעשות עם פרחי סמבוק?

מאת אייל שפרינגר

תחרה לבנה - פרחי סמבוק

איזה צירופי מקרים שהטבע מזמן לנו.
דווקא בסוף האביב בואך הקיץ, פחות או יותר בין פסח, שבועות ושיא הקיץ כאשר רבים מאיתנו מתמודדים עם גירויים שונים בדרכי הנשימה, פורחים להם פרחי הסמבוק: פרחים לבנים, קטנים, עדינים כמעין תחרה לבנה, אשר עיקר שימושם הטיפולי הוא תמיכה במערכת הנשימה.
פרחים אלו שייכים לצמח הסמבוק השחור, עץ-שיח ארופאי אשר בשנים האחרונות נשתל בגינות רבות בארץ, מה שהופך את פרחיו לזמינים עבורינו.

כיצד מזהים צמחים שיודעים "לדבר" עם הריאות?

צורתו של פרח הסמבוק מרמזת אודות השפעתו על דרכי הנשימה: הצבע הלבן הוא הצבע המיוחס לריאות ברפואה הסינית. כאשר מסתכלים על פרח הסמבוק מלמטה ניתן להבחין במבנה שלו המזכיר את מבנה הריאות: הרבה פרחים קטנים לבנים המזכירים את נאדיות הריאה, מקושרים ביניהם על ידי פטוטרות עדינות המזכירות את מבנה דרכי הנשימה.
אכן, מבנה מורכב, רב יחידות המזכיר את מבנה הריאות מאפיין רבים מהצמחים וחומרי המרפא המסייעים לנשימה כגון פרי עץ התות הלבן, פרחי הסלרי והפטרוזיליה, מבנה חלת הדבש ופרחי משפחת הבצל. האם יש הגיון במבנה מורכב שכזה בקרב צמחים החשופים לרוחות האביב והסתיו? האם המבנה המורכב מאפשר "פיזור סיכונים" אל מול הרוח ומזג האויר ההפכפך המאפיין את עונות המעבר?

מבנה פרח הסמבוק

מבנה הענפים התומכים בפרח הסמבוק מוצגים במהופך כדי להדגים את הדמיון לראות

פרחי הסמבוק ברפואת הצמחים

ברפואת הצמחים, פרחי הסמבוק משמשים כצמח עדין אך יעיל המשמש לטיפול במגוון הפרעות במערכת הנשימה. בשימוש הנכון הצמח יכול לרכך, לסכך ולסייע לטפול הן במצבים של יובש והן במצבים של ליחה קשה, דביקה או שופעת בדרכי הנשימה. בשל כך פרחי הסמבוק משולבים בטיפול במצבים של שיעול טורדני ויבש, גירוי בדרכי הנשימה, אלרגיה וסינוסיטיס. הצמח משמש גם לטיפול במצבים אקוטיים יותר של חום גבוה כאשר יש צורך בהזעה ושיתון קל.

פרחי הסמבוק מכילים מגוון חומרים פעילים האחראים להשפעה המגוונת על דרכי הנשימה1. תרכובות ארומטיות המצויות בפרחים תורמות להשפעה המייבשת והמחטאת. תרכובות אלה באות לידי ביטוי בחליטה קצרה של הצמח או בשימוש בפרחים במשרה אלכוהולי (טינקטורה). בישול של הפרחים מפיק מהם מרכיבים ריריים יותר כגון פקטין ומוצילאג העשויים להתאים למצבי יובש או ליחה קשה בדרכי הנשימה.
הצמח מדגים פעילות ממריצה ומאזנת של מערכת החיסון, חיטוי, ופעילות אנטי ויראלית.

הדרך הפשוטה ביותר לשימוש בסמבוק

הדרך הפשוטה ביותר בה אני משתמש בפרחי הצמח היא חליטה של הפרחים הטריים או היבשים: ככפית עד כף לכוס מים, מספר פעמים ביום. באירופה שם קיימת מסורת מבוססת וארוכה של שימוש בצמח, משלבים את פרחי הסמבוק ופירותיו במאכלים ומשקאות שונים, במיוחד המתוקים שבהם: יינות וליקרים, "סוכר סמבוק" הספוג בניחוח העדין של הפרח, ריבות או Cordial מעין משקה מרענן המכיל את תמצית הפרח.

"אם הסמבוק" המגינה על הבית

במיתוסים דניים ואנגלו-סקסוניים של ימי הביניים הסמבוק נחשב לעץ קדוש המיוחס לאלה בשם "אם הסמבוק". אלה זו יכולה להגן אך גם לגרום לנזק במידה ופגעו בעץ המיוחס לה או שלקחו ממתנותיו ללא תפילה הולמת. "אם הסמבוק" העניקה לכל אחד מחלקי העץ תכונות מרפא שונות. סמבוק אשר נשתל בסמוך לבית היווה סגולה להגנה על בני הבית.

התכונות הקסומות המיוחסות לסמבוק הקשורות לאימהות ולהגנה מצאו ביטוי גם בסדרת ספרי "הארי פוטר", הקוסם הצעיר בעל שרביט הסמבוק אשר חייו ניצלו הודות לאהבתה של אמו אשר הגנה עליו והקריבה עצמה למענו.

רבות ניתן עוד לספר על הסמבוק, האגדות שניקשרו בו, השימוש בחלקי הצמח האחרים וההתוויות הנוספות לשימוש בו בהריון, בהתמודדות עם אלרגיה, סוכרת ומחלות של דרכי השתן, אבל זה הזמן לסיים לעת עתה את הלימוד וליישם את השיעור של הראות היודעות לקצוב את הצ'י האנסופי ליחידות ברות שימוש והכלה ולהוביל את הצ'י העדין מטה אל עולם החומר עם הכנה של Elderflower cordial.

עץ הסמבוק על פרחיו, פירותיו וחלקי הצמח האחרים נטוע עמוק בפולקלור ובמסורות הריפוי הארופאיות. עם התבססותו במרחב המקומי, נוכל לשאוב מהמסורת הארופאית העשירה ולהעשיר מדי שנה את המאמר הזה עם מתכונים ודרכי שימוש קולינריות וטיפוליות נוספות של הסמבוק הקסום.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המאמר עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

  1. Monographs ECE. Elder flower. Integrative Medicine Communications. http://cms.herbalgram.org/expandedE/Elderflower.html?ts=1655880123&signature=be15fe3c21d2792dd423b6ea1b00f2a9&ts=1655880361&signature=5e9a9df5115964577af90e3059857c3a#Pharmacology. Published 2000. Accessed June 22, 2022.

מומלצי החודש