נקטר פרחי סמבוק מעודן- Elderflower cordial

מאת אייל שפרינגר

משקה פרחי סמבוק

כאשר האביב שועט לו אל תוך הקיץ רבים מאיתנו לא עומדים בקצב. דימויים של צמיחה, פריחה, חופש ואור אינם מוצאים ביטוי במציאות החיים ובחוויה הגופנית.  המעבר מאביב לקיץ, מאיכות העץ לאיכות האש, במיוחד במרחב הים תיכוני העשיר בשמש, רוח ואבק, טומנת בחובה חוויות של חיכוך, יובש, חום, ושחיקה.

מכיוון וגם עולם הצומח חווה את הקושי הזה, דווקא בתקופת המעבר ניתן למצוא צמחי בר ותרבות המאפשרים ריכוך, הרמוניה, וויסות השינוי הדרמטי. צמח שכזה הוא הסמבוק, אורח ארופאי בעל פריחה עדינה ולבנה כעין המלמלה אשר התאקלם בגינות הארץ ומאפשר לנו לחוות מעבר הרמוני יותר אל עונת הקיץ.

מסורות ארופאיות של בישול ושימוש בצמחי המרפא מציעות מגוון עצום של מתכונים טעימים לשימוש בחלקי הסמבוק השונים. אחד מהם הוא ה-cordial, מעין נקטר-משקה קליל, ערב לחיך המאפשר ליהנות מצמחי מרפא במקביל להנאה של חוש הטעם, הריח והראייה.

מרכיבים:

חופן גדוש של פרחי סמבוק

גרידת לימון (כפית/כף),

ליטר מים

חצי לימון סחוט

הכנת נקטר פרחי סמבוק

יש להכניס את פרחי הסמבוק לכלי ריק ולנער כדי לוודא שאין בהם חרקים. אין לשטוף את הפרחים כדי לא לפגוע בטעם.

לסלק ענפים קטנים מתוך הפרחים ככל האפשר. אני נוהג להפריד את הפרחים מענפי הסמבוק על ידי "סירוק" הפרחים עם מזלג.

לכסותאת הפרחים במים, להוסיף גרידת לימון. להביא לרתיחה ולבשל על אש קטנה, עם מכסה כ30 דקות. לסנן את הנוזל. להוסיף מיץ לימון על פי הטעם.

לצנן ולהכניס לבקבוק מחוטא עם מכסה. המשקה יכול להחזיק במקרר מספר שבועות.

יש המוסיפים למתכון זה סוכר (אפקט פחות רפואי), קליפות הדרים אחרות או תבלינים שונים להדגשת טעם או אפקט טיפולי.

מתכון נקטר פרחי סמבוק מנקודת מבט מהותנית

הסמבוק פורח במעבר בין עונות האביב והקיץ, המיוחסות לאיכות העץ והאש בהתאמה. פרחי הסמבוק מיוחסים לאיכות המתכת ולאיבר הראות בשל צבעם הלבן, עדינותם, והמבנה דמוי הראות של פרח הסמבוק. פרחי הסמבוק מציגים לגוף איכות מתכתית מעודנת המאזנת איכויות קיצוניות של עץ ואש, ותומכים באבר הראות הפגיע למחלות נשימה ותופעות אלרגניות באביב ובתחילת הקיץ.

בישול פרחי הסמבוק מפיק מהם מרכיבים ריריים כגון פקטין ומוצילאג. הוספה של קליפת הלימון, מיץ הלימון ומעט מתיקות סוכרית, מדגישים איכויות של ריכוך, האטה, וריסון, המתווספים לאיכות המתכתית של פרחי הסמבוק, ומסייעים למיתון הדרמה המסתתרת בתחילת הקיץ ובלבבות שלנו המתקרבים לנקודת השיא של הקיץ.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המאמר עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

לעיון נוסף:

מה לעשות עם פרחי סמבוק?  

 

 

מומלצי החודש