חלב ורוד מרגיע ומחזק – Pink Moon Milk

אייל שפרינגר

חלב ירח ורוד

חלב ורוד הינו משקה מרגיע ומעודד שינה שמבוסס על רעיונות וחומרי גלם שמקורם באיורוודה-הרפואה ההודית. חלב ורוד מתאים במיוחד לתקופות בהן אתם מרגישים שבריריים, מרוקנים, חלשים וחסרי שקט במפגש עם המציאות. הכנה ושימוש בחלב ורוד הם אחד הצעדים שתוכלו לנקוט כדי לתמוך בגוף הפיזי ובמערכת העצבים בכדי לשקם את השינה ואת החוסן הנפשי מול מציאות קשה או שוחקת.

חלב ורוד מורכב לרוב משלושה מרכיבים עיקריים: חלב חמים(מהחי או מהצומח), רכז דובדבנים ואבקה של שורש וויטניה משכרת הידועה גם בשם "אשווגנדה". למתכון הבסיסי קיימות ווראציות המכילות רכיבים נוספים התורמים להשפעה המרגיעה.

את רוב רכיבי המשקה ניתן להשיק בסופרמרקט או בחנויות טבע.

מרכיבים למנה אחת גדולה אותה ניתן לחלוק

1/2 כפית אבקת שורש אשווגנדה (וויטניה משכרת) טחונה דק – ניתן להשיג כיום ברוב חנויות הטבע

1 כוס חלב פרה, חלב עיזים או חלב שקדים איכותי

2/3 כוס מיץ דובדבנים (ניתן להכין גם על בסיס רכז דובדבנים מדולל במים) רצוי לקנות בחנויות טבע או במעדניות של מזון רוסי

1 כפית של ממתיק, כאשר המומלצים הם מולסה, סילאן או סוכר הודי בשם ג'אגרי, ניתן להשתמש גם בממתיקים אחרים.

הכנת חלב ורוד

למזוג את החלב לסיר קטן ולערבב לתוכו את אבקת האשווגנדה. לחמם עד גבול הרתיחה.

להוסיף את מיץ הדובדבנים ולחמם פעם נוספת עד גבול הרתיחה.

להוריד מהאש, וכאשר החלב מתקרר מעט לשתות, רצוי בסביבות השעה 18:00 בערב בה איכות הואטה עדיין גבוהה ואנו מתקרבים ללילה.

אפשרויות נוספות

האם ניתן להשתמש בסוגי חלב צמחי אחרים? חלב מהחי או חלב שקדים הם המתאימים ביותר להשראת שינה ורוגע. במידה ולא מסתדרים או מוצאים את סוגי החלב הללו, ניתן גם להיעזר בחלב שיבולת שועל איכותי, אם כי השפעתו המרגיעה פחותה.

הוספת קורט אגוז מוסקט: אגוז מוסקט הינו בעל השפעה מחממת, מייצבת, תומכת עיכול, טמאסית, ה"אוטמת" ומגינה על התודעה ומסייעת לשינה. מתאים במיוחד למטופלי ואטה יבשים, שבריריים וקרים עם עיכול רגיש החווים תחושה של פגיעות וקשיי שינה.

הוספת מעט פרחי לוונדר לחלב החם לפני ההגשה: פרחי לוונדר בהשוואה למוסקט הינם קלילים יותר, מחממים פחות. הם מתאימים למטופלים שקשיי השינה והמתח הנחווה קשורים במצב נפשי הכרוך בכעס, אינטנסיביות ודחף לפעול גם כשהפעולה איננה אפקטיבית. רצוי לא לערבב באותו משקה את המוסקט והלבנדר- הם מגיעים מ"עולמות" שונים והשפעתם איננה הרמונית.

הערות:

*יש להשתמש בכמות קטנה ככל האפשר של ממתיק. שימוש בכמויות ממתיק גבוהות עלול לגרום לאי יציבות ברמות הסוכר בדם וכתוצאה מכך להוביל לחוסר איזון ברמות הסוכר שעלול לפגוע ביכולת להירגע ולשמר את השינה.

**למרות שהמתכון מבוסס על רעיונות וחומרי גלם איורוודיים, יש לציין כי האיורוודה איננה רואה בעין יפה עירוב של חלב מהחי עם תוצרי פרי. על כן, לאלו שרוצים להיות קרובים יותר לרוח האיורוודה ולהימנע מהצטברות AMA (פסולת בגוף) רצוי להשתמש בחלב שקדים איכותי.

***גם אם חלק מחומרי הגלם אינם זמינים עבורכם ברגע זה, ניתן להשתמש גם בחלקם, באלו שזמינים עבורכם. כל אחד מחומרי הגלם המרכזיים (אשווגנדה, חלב, מיץ דובדבנים, מוסקט, לוונדר) הינו בעל השפעה מרגיעה התומכת בשינה. ניתן להכין בכיף חלב חם עם מוסקט אשווגנדה או רכז דובדבנים ללא שאר חומרי הגלם. עם זאת השילוב המלא ייתן כנראה תוצאות טובות יותר.

משקה חלב ורוד בראייה מסורתית

חלב ורוד הוא משקה המרגיע את איכות הואטה הקשורה ליובש, קור, שבריריות והתחושה שהקשר שלנו לחיים מאוים או איננו יציב. האיכות של רוב חומרי הגלם במתכון החלב הוורוד הינה כבדה, לחה, מזינה וחמימה. כאשר סוקרים את המרכיבים ניתן לראות כיצד לכל אחד מהם השפעה ייחודית התורמת להשפעת המשקה:

חלב מהחי: חלב מהחי נחשב באיורוודה כמזון מתוק ומלחלח, מזין, התומך ברקמות הלימפה מערכת העצבים והמין. החלב משמש כשליח המגיע לאזור הריאות והלב ומסייע להזין, להאט ולהרגיע אותן. חלב מהחי מכיל בין מגוון רכיביו את חומצת האמינו טריפטופן המסייעת לייצור המתווך העיצבי סרוטונין וההורמון מלטונין, שניהם מסייעים לרגיעה ולשינה. בנוסף, חלב מהחי מכיל את חלבון החלב קזאין הנוטה להתפרק לקזאומורפינים- מולקולות הפועלות בדומה למורפיום ומעודדות רגיעה ושינה.

חלב שקדים: בעל טעם מתוק-מריר המסייע להזנה והורדת הפראנה (חיוניות) כלפי מטה מהלב והמוח הקודחים. השקד מזין מגוון רקמות וביניהן גם את רקמת המוח והלב. השקד דומה בהשפעתו לרבים מבני משפחתו (הדובדבן, המשמש והאפרסק). הפירות של עצים ממשפחת השקד מכילים גלעין בודד המשובץ ב"לב" הפרי, ומסייעים על פי הרפואות המסורתיות לתמיכה ולטיפול בלב. השקד מכיל מינרלים שונים ובעיקר סידן ומגנזיום המסייעים ברגיעה והרפיה. בנוסף השקד מכיל כמויות קטנות של מלטונין- הורמון השינה.

מיץ דובדבנים: הדובדבנים הם אדומים וחמוצים בעלי איכות חמימה. אלה פירות  הקשורים מסורתית אל הלב, כאשר הטעם החמוץ אשר כיוונו כלפי פנים מייצג את היכולת של הנפש להתכנס לצורך רגיעה ושינה. הדובדבנים בדומה לשקדים מכילים אף הם מלטונין, וישנם כמה מחקרים התערבותיים ראשוניים המצביעים על ההשפעה מעודדת השינה שלך מיץ דובדבנים.

וויטניה משכרת- אשווגנדה: שורש האשווגנדה הינו צמח רב זכויות שהפך למוכר ומקובל בקרב כלל האוכלוסייה. מדובר בצמח אדפטוגן המסייע למערכת עצבים והמערכת ההורמונלית להתמודד עם מצבי עקה מגורמים שונים ולתמוך באיכות השינה. הצמח תומך במגוון רחב של רקמות כולל ברקמת השריר, הלב, במערכת העצבים ובבלוטת האדרנל. האשווגנדה תומך בגוף ונפש חזקים ויציבים ומסייע לנו להתמודד עם קשיי החיים ממקום של עוצמה ויציבות.

מנקודת המבט של לימפה ודם, ניתן לאמר כי מתכון מדגיש את מערכת הלימפה המייצגת קשר לשלבים מוקדמים ואימהיים בקיום האנושי על ידי שימוש בחלב ובמתיקות. במקביל, השימוש בדובדבנים חמוצים מייצג ריסון של האיכות הדמית הלוהטת, הפעילה, שאיננה תורמת במקרה זה לתחושת הביטחון האמיתית וליכולת להרפות ולישון.

המתכון מתאים במיוחד למטופלות ומטופלים רזים, שבריריים ופעלתניים, הצריכים לרכוש מחדש את מלאכת ההאטה, העצירה והשיקום. המתכון פחות מתאים למטופלים במצבים של "עודף" ברמה החומרית במתבטאים בליחה או חום ולחות: השמנה יתר, מחלות עור, נטייה לאדמומיות ועור שומני.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

לעיון נוסף:

הכנת חלב שקדים

הרצאה מוקלטת: תזונה לאמיצים-תזונה וצמחי מרפא להקלה על מתח וחרדה

מתכון חלב זהב

מומלצי החודש