קונג'י לאבה (腊八粥 Laba Zhou) לימות השנה הקרים

אייל שפרינגר

קונג'י לאבה

קונג'י לאבה הינה דייסה מחממת אותה אוכלים בסין בתקופות הקרות של השנה ובמיוחד בפסטיבל הלאבה. למרות האיכות המחממת של הקונג'י, המושג לאבה איננו מתייחס למאגמה געשית רותחת על שמה קרוי התבשיל, אלא לתאריך, ה8.12 על פי לוח השנה הירחי שהינו המועד הרשמי בו מתקיים הפסטיבל. ישנם הסברים רבים מדוע נוהגים לאכול את הקונג'י בתקופה זו של השנה, כאשר אחת מהן מתייחסת לציון יום הבודהי, היום בו הבודהה חווה את ההארה.

הסינים מייחסים לקונג'י זה תכונות של חיזוק חיסון וחימום הנובעים מהבישול הממושך והשימוש במגוון דגנים, פירות יבשים, אגוזים וצמחי מרפא המעשירים את המאכל. שפע חומרי הגלם המשמש להכנת הקונג'י מזכיר במידת מה את אורז שמונת האוצרות הנאכל אף הוא בתקופות אלה של השנה.

מרכיבים:

1/3 ספל אורז דביק/אורז סושי/אורז לריזוטו

1/3 ספל אורז שחור מלא (לא אורז בר)

1/3 ספל גריסי פנינה

1/3 ספל שעועית אזוקי

1/3 ספל שעועית שחורה

1/3 ספל זרעי לוטוס מיובשים (Lian zi-ניתן להשיג בחנויות לצמחי מרפא דוגמת עלעלים, טריפוליום או ברא)

1/3 ספל צימוקים שחורים

10 תמרים סינים מגולענים וחתוכים (Da zao)

הכנה:

יש להשרות את הדגנים והקטניות ללילה או ל-6 שעות לכל הפחות.

אחרי ההשריה יש להיפטר ממי ההשריה ולהניח את הדגנים, הקטניות, האגוזים וצמחי מרפא שאינם פירות בסיר גדול, ולכסות במים בכמות של לפחות פי 2 מנפח חומרי הגלם.

להביא לרתיחה בעדינות, להוסיף קורט מלח, לכסות, ולבשל כ6 שעות לפחות על אש קטנה. ניתן גם להכין בסיר אורז חשמלי. רצוי לערבב מדי פעם כדי למנוע הידבקות הדייסה לתחתית ולהוסיף מים במידת הצורך כדי לשמור על מרקם נוזלי.

כחצי שעה לפני ההגשה רצוי להוסיף את הפירות היבשים וצמחי המרפא המתוקים. להגיש גם.

אפשרויות נוספות:

  • להוסיף או להחליף חלק מהדגנים בדוחן, אורז מלא, דמעות איוב (ניתן להשיג בחנויות לצמחי מרפא).
  • להחליף את הקטניות בזנים יותר מקררים המתאימים לאביב כגון מאש, פולי סויה ולוביה.
  • להוסיף אגוזים ותוספות כגון: בוטנים, אגוזי מלך, שקדים, צנוברים, צימוקי גוג'י (Gou qi zi) פירות לונגן (Long yan rou) מיובשים או פקעות שושן (Bai he) ניתן להשיג את כולם בחנויות לצמחי מרפא.
  • לתבל את המנה עם קינמון, מוסקט וג'ינג'ר יבש.
  • להוסיף לקונג'י צמחי מרפא מחזקים המוחזקים בתוך כדור מתכת. ניתן להשתמש בצמחים כגון אסטרגלוס (Huang qi), קודונופסיס (Dang shen), ג'ינסנג קוריאני (Ren shen), רהמניה מבושלת (Shu di huang) וצמחים אחרים בעלי גוון טעם מתקתק בהתייעצות עם מטפל/ת.

קונג'י לאבה מנקודת המבט של הרפואה המסורתית

האיכות הטיפולית של הקונג'י היא לחה, חמה ומעט כבדה. הטעם הדומיננטי הוא מתוק. לפיכך הקונג'י מתאים כמזון עשיר לחורף, ולאיזון מצבי יובש וקור, כל עוד אוכלים ממנו במידה כדי לא להכביד על מערכת העיכול.

הקונג'י מתאים כמאכל מחמם ומייצב למטופלים קרים ויבשים או למצבים של קור ויובש העשויים להתאפיין בנדודי שינה, חרדה, רזון ושבריריות.

יש לשים לב כי הקונג'י איננו מתאים כמאכל מרכזי למטופלים לחים או לחים וחמים, במיוחד כאשר אלה מתבטאים בעודף משקל וסוכרת.

 

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

לעיון נוסף

מתכון קונג'י

מתכוני דגנים

אורז שמונת האוצרות

מומלצי החודש