נשנוש זרעי דלעת ברוטב סויה

מאת אייל שפרינגר

זרעי דלעת קלויים עם רוטב סויה

בגיל 26 הגעתי בפעם ראשונה לסין לתקופה של מספר חודשים כדי להשתלם ברפואה סינית בבית חולים לרפואה סינית בעיר צ'נגדו אשר במחוז סצ'ואן – ארץ ארבע הנהרות.

באחת מהחופשות מהלימודים יצאנו אני ויפעת בת זוגי אז והיום, לטיול רכוב על סוסים במחוז סונגפאן הנימצא צפון מערבית לצ'נגדו, על גבול הרמה הטיבטית. זהו איזור הררי גבוה טופוגרפית ביחס לסצ'ואן ומפורסם בנחליו ובמעיינות הצלולים המפכים בין ההרים. כן, זו היתה תקופה שבה עוד לא ידענו מהו נטל האחריות של גידול ילדים ותפעול הקריירה כך שהיינו ניידים ופתוחים להרפתקאות.

יאקים בשער העיר סונגפן

יציאה לדרך משער העיר העתיק של סונגפן

כבר באותה תקופה הייתי סקרן ביחס למזון ולדרכי הכנתו, כך שאני זוכר היטב את האוכל אותו הציעו לנו מדריכי הטיול: כל ארוחה במהלך ימי הרכיבה הייתה מאוד פשוטה וכללה לרוב מזון אחד מתובל בפשטות או שאיננו מתובל כלל! איזה שינוי היה זה ביחס לדוכני המזון העשיר והמתובל של מחוז סצ'ואן. כך למשל במהלך הטיול בהרים חווינו ארוחות אשר התבססו אך ורק על לחם פשוט וגס אשר הוכן על המקום ונאפה בתוך סיר ברזל אשר רמץ המדורה נערם סביבו.

ארוחת הדלעת

הארוחה המפנקת ביותר הזכורה לי מהטיול הייתה ארוחת דלעת, ארוחה זו נצרבה בזכרוני משום שהכילה שתי מנות (!) אשר התבססו על אותו חומר הגלם.

המנה העיקרית- הדלעת, נוקתה מהזרעים, נחתכה לקוביות ונאפתה בסיר/התנור עם מעט מלח. אולי זה היה אויר ההרים, הקירבה לאלים או הרעב המכרסם, השילוב של מתיקות הדלעת, גרגרי המלח והקצוות החרוכים הפכו את המאכל הפשוט למעדן.

אחרי ארוחת הדלעת, הגיעה ההפתעה שלא היינו מוכנים לה: אחד המדריכים הגיש לנו זרעי דלעת קלויים ומומלחים ברוטב סויה.

בישול בסונגפן

מטבח השדה

מתכון זרעי דלעת קלויים

מרכיבים: 

זרעי דלעת קלופים, או זרעים בקליפתם אותם ניתן להפיק על ידי ניקוי דלעת ממש לפני הבישול

רוטב סויה איכותי – ככף רוטב לכל ספל של זרעים

מעט מים למהילת רוטב הסויה

הכנת הזרעים הקלויים 

מערבבים בקערית קטנה את רוטב הסויה עם כמות כפולה של מים.

מחממים מחבת קטנה וקולים בה את זרעי הדלעת עד שחלקם מתחילים להתנפח או להשחים קלות.

בשלב זה, מטים את המחבת כדי שזרעי הדלעת יתרכזו בשוליה, ומוסיפים במהירות את רוטב הסויה המהול במים.

מניחים את המחבת על הכיריים, וממשיכים לקלות ולערבב עד שהזרעים יבשים לחלוטין. מאכסנים את הזרעים בצנצנת סגורה. ניתן להשתמש בזרעים כחטיף, להוסיף למטבלים, או לפזר מעל תבשילי ירק או דגן.

אפשרויות נוספות:

  1. לקלות בנפרד זרעים שונים ובמיוחד זרעי חמניה, ופשתן
  2. להחליף את רוטב הסויה במי מלח ואפילו במי כבישה מלוחים
  3. להוסיף לרוטב הסויה תיבול נוסף כגון כורכום, או אבקת צ'ילי
  4. במאקרוביוטיקה מקובל לקלות יחד זרעי דלעת, פשתן, סומסום וחמניה ולפזר את הזרעים על המזון, לעיתים כתחליף לשימוש בשמן נוזלי. האפקט יותר Yang-מרוכז ויבש. יש לזכור כי בעוד ששמן נוזלי מכיל בעיקר שומן, הרי שזרעים מהווים מקור תזונתי עשיר יותר המכיל בנוסף גם מינרלים, סיבים, חלבון ופחמימות.

מחשבות על זרעי דלעת קלויים

כשם שהסתיו נולד מתוך סופו של הקיץ, כך זרעי הדלעת נובעים מתוך הדלעת הקיצית ומרכזים בתוכם איכות תמציתית, ומרוכזת המתאימה למעבר ולהכנה של גופנו במעבר שבין סוף הקיץ אל הסתיו והחורף.

טעמם של הזרעים מתוק ומריר בדומה לדלעת, אך איכותם היא שומנית ומזינה יותר. השומן שבזרעים מסייע לאזן את האקלים היבש יחסית של הסתיו. שומניות הזרעים מספקת לנו אנרגיה מרוכזת לימים קרים יותר. זרעי הדלעת עשירים במינרלים ובמיוחד בברזל ובאבץ- מינרלים בעלי איכות Yang אשר חשיבותם רבה להפעלת אנזימים רבים, להאצת תהליכי חילוף חומרים, ולתמיכה בתפקוד המוח, הלבלב, המערכת ההורמונלית ואברי המין.

עונת הקיץ, היא עונה של חגיגות, עונה של פיתוי עם מרקמים וצבעים, "עונת המלפפונים" בה נאכלים דלועים עסייסיים כגון מלפפון, קישוא, דלעת, אבטיח ומלון. אחרי שכל העסיס הזה נאכל, אנו נשארים עם הזרעים- קטנים, מרוכזים, כהים, רציניים. עכשיו מתחיל המשחק האמיתי- המשחק של הטמנת הזרעים והזנה עמוקה של החיים. בעוד שרבים מאיתנו פשוט זורקים את הזרעים לפח, הפקת הזרעים מתוך הפרי ועיבודם דורשת השקעה, הכרה בערכם התזונתי וכבוד למזון. יש להפיק אותם בסבלנות מתוך הדלעת, לקלות, ולדעת שגם אם הכמות קטנה יש בה ערך.

זרעי הדלעת של חיי

כאשר יצאתי לסונגפאן עם האשה שאיתי, זה היה כבר סוף הקיץ. במבט לאחור סוף הקיץ לא היה רק עונה אלא גם תקופת מעבר בחיי. ייתכן וזרעי הדלעת הקלויים במדורה משכו את ליבי כל כך, כי כאשר אכלתי מהם הרגשתי שהם מציינים סיום של תקופת עסיס נעורים ותחילתה של תקופה מרוכזת, מחושבת יותר. הרגשתי אז כיצד מתחילה תקופה המכוונת להזנה עמוקה ויצירה משמעותית של חיים חדשים, תקופה הדורשת סבלנות, התמדה והכרה בערכם של המשאבים והאוצרות המרוכזים אשר החיים מציעים לי.

כיום כמטפל אני מציע את זרעי הדלעת למטופלים הזקוקים לריכוז שכזה. זרעי הדלעת מסייעים ל"ניקוי" מטפילים, לשיפור היציאות, להשלת הישן, ומאפשרים להזין את המטופל לעומק, לתת תנופה חזקה למחזור חיים חדש דרך הזנת הדם, מערכת המין, השיער, הציפורניים ומערכות הגוף השונות.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק

לעיון נוסף:

מתכוני קטנים ומרוכזים של תבלינים ונשנושים

ממרח דלעת

חַמס בֶּל כָּרעַה (חומוס בדלעת)

מומלצי החודש