מזונות מלחלחים לתמיכה במטופלי סרטן

 

 

חומרים מלחלחים

מזונות מלחלחים לתמיכה במטופלי סרטן

מזונות מלחלחים יכולים להיות לעזר רב למתמודדים עם סרטן. הצורך במזונות אלו בולט במיוחד בתקופות של טיפולי קרינה וסוגי כימותרפיה שונים, היוצרים אפקט של יובש וגירוי. רוב החומרים המלחלחים מסייעים להקלת עצירות, הקלת יובש בפה ולקידום החלמת פצעים בפה ובריריות. המרכיבים המלחלחים מקלים על אכילת המזון ובליעתו, ובכך מסייעים למניעת ירידה במשקל ולמניעת מצבי חסר הפוגעים בחוסן הגוף.

מזונות מלחלחים שונים, יתרונותיהם, ודרכי השימוש בהם:

טפיוקה:

עמילן המופק מצמח הקסאווה ( Manihot esculenta ). הטפיוקה היבשה מופיעה בצורת כדוריות קטנות הדומות לפנינים. הטפיוקה זולה יחסית למזונות מלחלחים אחרים, ומשתלבת היטב בקינוחים ובמרקים. השפעתה על פי הרפואה המסורתית מקררת. (למתכון פודינג טפיוקה).

קוזו:

עמילן המופק משורש צמח מטפס ממשפחת הקטניות (Pueraria lobata). הקוזו משמש במזרח אסיה כצמח מרפא ביתי וכצמח מאכל. ברפואות המסורתיות של סין ויפן הקוזו משמש כמזון רפואי המסייע למצבי חולשה, חום גבוה, בעיות עיכול, לחץ דם גבוה ולשיפור זרימת הדם. לקוזו יש פעילות פיטואסטרוגנית קלה, ועל כן יש לשקול את השימוש בו במצבים של גידולים רגישים להורמונים. חסרונו של הקוזו הוא מחירו הגבוה יחסית לחומרים מלחלחים אחרים. כדי להשתמש בקוזו יש להמיסו במעט מים פושרים ולהוסיפו לתבשילים נוזליים כמו מרק, דייסה או רוטב). (למתכון קוזו שזיפים)

אגר אגר:

רב-סוכר בעל מרקם ג לטיני המופק מאצות. האגר אגר דומה לקוזו ולטפיוקה בהיותו חסר טעם וריח. על פי הרפואה הסינית השפעתו היא המקררת ביותר מבין החומרים המלחלחים. האגר אגר מתאים, לפיכך, למצבי חום, כיבים, עצירות ותחושת צריבה בעור או בריריות. בניגוד לטפיוקה, האינדקס הגליקמי של האגר אגר נמוך מאוד והוא עשיר ביוד. ניתן להשתמש באגר אגר להכנת קינוחים ולהסמכת מרקים ורטבים). (למתכון ג'לי שקדים ופירות יער עם אגר אגר)

במיה ( Abelmoschus esculentus ):

ירק קיצי ממשפחת החלמיתיים, נפוץ מאוד בבישול הים תיכוני. לבמיה מרקם רירי העשוי להקל על כיבים ופצעים לאורך מערכת העיכול. הבמיה עשירה בסידן ובברזל, הנחוצים לטיפול באנמיה ולשיקום עצמות. השימוש העיקרי בבמיה הוא כתבשיל ירקות. (לתבשיל במיה וירקות).

מלוחייה ( Corchorus olitorius ):

ירק קיצי אשר עליו מפרישים ריר בזמן הבישול. מרק מלוחייה הינו מאכל ים תיכוני נפוץ, המסייע לתושבי האזור להתמודד עם האקלים היבש. ברפואה המקומית משמשת המלוחייה הרירית, העשירה בבטא קרוטן, להקלה ולשיקום כיבים בריריות מערכת העיכול.

ריג'לה ( Portulaca oleracea ):

ריג'לה, או בשמה העברי רגלת הגינה, היא צמח בר הגדל בקיץ בגינות ובשדות הנהנים מהשקיה קבועה. כיום ניתן להשיג את הריג'לה כירק מאכל גם בחנויות ירקות ובחנויות טבע. הריג'לה מכילה כמויות נאות של חומצת שומן אומגה 3 מסוג ALA , ויטמין C ופלבנואידים, הידועים בשל תכונותיהם נוגדות הדלקת. ברפואה המסורתית המקומית הריג'לה משמשת לטיפול פנימי וחיצוני במצבי חום ודלקת, לשיפור תנועת הדם, למניעת דימומים וגידולים. ניתן לשלב ריג'לה בסלטים, בחביתות, גבינות, מרקים וירקות מוקפצים.

חוביזה ( Malva nicaeensis ):

חוביזה הנקראת גם חלמית מצויה, היא צמח בר שגדל באביב. החוביזה עשירה בחלבון, ברזל ובטא קרוטן. משמשת ברפואה העממית המקומית וברפואה הסינית לטיפול בדלקות בדרכי השתן ובמערכת הנשימה. ניתן לשלב את החוביזה בחביתות, מרקים, ממולאים ופשטידות. (למתכון תבשיל חוביזה אביבי)

חלב שקדים:

חלב שקדים מופק מהשריית שקדים, קילופם, טחינתם עם מים וסינון הנוזל. לחלב השקדים טעם מתקתק והוא יכול להוות תחליף טעים לחלב. חלב השקדים עשיר בשומן, חלבון ומינרלים, אשר הראשיים בהם הם סידן ומגנזיום. ברפואה המסורתית המקומית וברפואה ההודית השקדים נחשבים כמזון משקם המסייע לחזק את האדם, להזין רקמות ולתרום לחיוניות. חלב השקדים משמש כחומר מסמיך בקינוחים, וכמשקה. (למתכון חלב שקדים).

זרעי פשתן:

זרעי פשתן מהווים מקור צמחי עשיר ביותר לחומצת שומן אומגה 3 מסוג ALA , ולחומרים בשם ליגננים, העשויים לסייע במניעת סוגי סרטן שונים. מומלץ לצמצם שימוש בפשתן בזמן הקרנות, ובסרטני שד מסוג ER +. הפשתן מכיל סיבים מסיסים ההופכים לריריים במגע עם מים. תכונה זו מסבירה את השימוש המסורתי בפשתן לטיפול בהפרעות בדרכי העיכול ובעצירות, ולשימוש חיצוני לטיפול בפצעים וכוויות. על פי הרפואה ההודית, הפשתן משמש כמזון תומך בריאות. ניתן לטחון את הפשתן ולשמרו בקירור בצנצנת סגורה. את הפשתן מפזרים על מזון לפני האכילה, או משרים במים, ושותים להקלה על גירוי בריריות מערכת הנשימה והעיכול. (פשתן במתכון סלק מרוכך).

קיימים מזונות נוספים בעלי השפעה מלחלחת, אשר תקצר היריעה מלהסביר את תכונותיהם הייחודיות: פירות מבושלים, שיבולת שועל, שמנים כמו שמן קוקוס, ופטריות אוזן שחורות.

גרסה דומה של המאמר מוצגת בספר 'בישולחיים'-תזונה מסורתית למטופלי סרטן אשר ניכתב ע"י אייל שפרינגר וג'סיקה הלפרין בתמיכת מרכז טל למטופלי סרטן ובהוצאת פוקוס ספרי בריאות.

לעיון נוסף:

העץ היבש-תזונה למצבי יובש וחוסר YIN של הכבד

סדרת מאמרים על תזונה מסורתית לטיפול בסרטן

תמיכה במטופלי סרטן בקליניקה של TEF-המרכז לרפואה מסורתית

לרשימת התוספים המומלצים על ידי מטפלי המרכז לרפואה מסורתית

מומלצי החודש