מחקר: יעילותו של דיקור סיני לטיפול בכתף קפואה

תום מור

דיקור כתף

כתף קפואה: רקע

כתף קפואה היא מצב של דלקת בקופסית הכתף הגורמת לכאב חזק ומגבלת תנועה של הכתף. מצב זה נפוץ יותר אצל גברים מאשר נשים, ולא ידוע האם בעיה זו היא תורשתית. רוב המטופלים יחלימו עם הזמן ללא צורך בהתערבות ניתוחית ולרוב יומלץ שימוש בתרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידיות על מנת לשפר את המצב. דיקור נחשב לטיפול טוב ויעיל לשיפור רמת הכאב וטווח התנועה של הכתף.

מה מראה המחקר הנוכחי אודות יעילות הדיקור לכתף קפואה?

במחקר הנוכחי נבדקה יעילותו של הדיקור הסיני בשיפור רמת הכאב וטווח התנועה. 40 מטופלים חולקו באופן רנדומלי לשתי קבוצות שוות – קבוצה אחת טופלה באמצעות דיקור סיני ופיזיותרפיה וקבוצת הביקורת טופלה רק על ידי פיזיותרפיה. כל המטופלים נבדקו בשלושה שלבים, לפני תחילת הטיפולים, בסיום סדרת הטיפולים (לאחר חודש וחצי) ושלושה חודשים לאחר סוף הטיפול. תוצאות המחקר מראות שבמהלך הטיפולים לא היה הבדל משמעותי ברמת הכאב וטווח התנועה בין שתי הקבוצות אך בבדיקות מעקב המאוחרות יותר ניתן היה לראות הבדל משמעותי לטובת קבוצת הדיקור ברמת הכאב ובעיקר בשיפור טווח התנועה.

מה המחקר מלמד אותנו?

● ניתן לראות את הערך המוסף של דיקור כתוספת לטיפולים קונבנציונאליים כמו פיזיותרפיה.
● ניתן לראות שהשיפור שנגרם כתוצאה מהדיקור הסיני המשיך להשפיע גם לאחר סיום הטיפולים. מכאן, יש לשים לב לחשיבות של הטיפול בדיקור סיני בשמירה על תוצאות הטיפול לטווח הארוך.

מה עוד ניתן להוסיף לטיפולי הדיקור?

מעבר לדיקור סיני, ניתן לשלב בטיפולים בכתף קפואה אמצעי טיפול נוספים שלא הוצגו במחקר כגון טווינא ושמנים רפואיים על מנת לרכך את הרקמה הפגועה ולפרק הידבקויות ברקמות החיבור. ניתן גם במקרים קשים יותר לשלב פורמולות צמחים אשר תורמות לתהליך הריפוי.

תום מור: מטפל ברפואה סינית

מומלצי החודש