שמן צ'ילי עם פלפל סצ'ואני

אייל שפרינגר

שמן צ'ילי הינו מרכיב מרכזי במטבח הסיני כתיבול למנות שונות בזמן ההכנה, או בצלוחית המוגשת לשולחן כתיבול המתווסף למנה. המרכיב הייחודי ביותר בשמן הצ'ילי הוא הפלפל הסצ'ואני, תבלין ייחודי אשר למרות שמו הפלפלי, איננו חריף, אך מצטיין בטעם ארומטי והשפעה ייחודית על הסועד המתבטאת בנימול זמני של השפתיים והלשון בהתאם לכמות הפלפל הנצרכת. כדאי להכין צנצנת קבועה שתחכה במטבח כדי לסייע בכל פעם שתרצו לתת טעם חזק ומיוחד למזון.

מרכיבים (ניתן לשחק עם הכמויות):

 6 כפות של פלפל סצ'ואן (Chuan jiao)*

2 כפות של צ'ילי אדום טחון גס

ראש שום שלם, מקולף וחתוך

4 ס"מ ג'ינג'ר טרי

3 כוכב אניס או 3 כפיות זרעי שומר

כף סומסום שחור

2.5 כוסות שמן סומסום בכבישה קרה

 

אופן ההכנה:

קולים במחבת יבשה את פלפל הסצ'ואן.

כאשר משתחרר מהפלפל ריח, מוסיפים סומסום שחור וקולים עוד כמה שניות.

מוסיפים כוס אחת של שמן סומסום ואת פלפל הצ'ילי, מטגנים כמה שניות וסוגרים את האש.

במחבת נפרדת, מחממים בעדינות את שארית השמן ומוסיפים לו את השום, הג'ינג'ר והאניס (יש המוסיפים בשלב זה תבלינים נוספים כגון מקלות קינמון, עלי דפנה או ציפורן). מטגנים-מחממים בעדינות במשך פרק זמן הנע בין חצי שעה לשעתיים.

לאחר מיצוי הארומה מהתבלינים אל תוך השמן, מגבירים את האש וכאשר יש בעבוע חזק, שופכים את השמן ממחבת התבלינים, דרך מסננת דקה, אל תוך המחבת עם הפלפל הסצ'ואני.

מניחים לתערובת להצטנן ומאכסנים בצנצנת.

*ניתן להשיג פלפל סצ'ואני בחנויות מזון אסיאתיות, חלק מחנויות התבלינים ובקישור הזה

איכות טיפולית:

שמן הצ'ילי מכיל מגוון תבלינים אשר מוכרים ברפואה הסינית כבעלי השפעה מחממת, מייבשת ומניעה עם קשר עיקרי לכליות ולטחול-לבלב. השמן מחמם מאוד, ממריץ את היאנג ותומך ב"שער החיים", מגביר תיאבון ומניע את הצ'י והדם לטיפול בכאבים על רקע סטגנציה וקור. לשמן גם איכות אנטי טפילית. השימוש בתיבול כה חם דווקא באזור כה חם ולח כגון מחוז סצ'ואן נובע כנראה מהצורך למנוע התבססות טפילים במערכת העיכול הנפוצים באקלימים לחים וחמים, וכדי לתמוך במערכת העיכול אשר לפי הרפואה הסינית נוטה דווקא להיחלש באקלים חם ולח.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

שמן צ'ילי באור הבוקר

שמן צ'ילי-פלפל סצ'ואני מבריק באור הבוקר

לקריאה נוספת:

מתכון – סינטה מוקפצת עם ארטישוק

מתכון – ירקות מוקפצים

מאמר – הצילו, לילדה יש תולעים!

מומלצי החודש