סלט תרד תאילנדי

Morning Glory

מאת רון פוקס

Morning Glory (סלט תרד תאילנדי) היא מנה שתמיד מעלה בי זכרונות טובים מתאילנד, מראות של דוכני רחוב עמוסים, מסעדות ותזכורת לבית אבי שהיה בזמנו בבנגקוק. זוהי מנה תאילנדית קלאסית, פשוטה וקלילה, המבוססת על ירק עלי ממשפחת החבלבליים המכונה 'תרד מים' או 'תרד תילאנדי'.
שמו של הירק מעיד על צמיחתו במקומות השופעים מים כגון גדות נהרות ונחלים. יש משהו מאוד רענן ונקי במנה הזו אשר תמיד משמח אותי… המתכון המוגש כאן עבר התאמה לחומרי הגלם המצויים בישראל, אך נשאר נאמן לטעמים ול'כוונת המשורר' המקורית עד כמה שניתן.

רכיבים לסלט תרד תאילנדי:

1 צרור עלי תרד תורכי או מנגולד (כמובן שאם באפשרותכם להשיג תרד תאילנדי הרי זה מבורך).
3 פלפל צ'ילי טרי
3 שיני שום
רוטב סויה תמרי
ציר דגים– אפשרות
ציר פטריות שיטאקי (הוראות הכנה בהמשך). ציר הפטריות מחליף את רוטב הצדפות במתכון המקורי, המכיל בימינו בעיקר סוכר…
שמן שומשום בכבישה קרה
מעט סוכר חום- אפשרות

אופן ההכנה
1. להכנת ציר הפטריות- משרים מספר פטריות שיטאקי במים למספר דקות. לאחר ההשריה מבשלים כ-20 דקות. אפשר לצמצם את הנוזלים מאחר ולא צריך הרבה נוזל למתכון זה, או להכין כמות ולשמור בהקפאה. (במידה ומעוניינים ניתן לבשל את הפטריות בציר דגים שהוכן מראש).
2. כותשים את הצ'ילי והשום במכתש ועלי, ומטגנים קלות בווק.
3. מוסיפים את התרד השטוף (לא חתוך) ומקפיצים קלות על אש גבוהה, עם רוטב הסויה וציר הפטריות עד להתרככות הירק, ומורידים מהאש.
בתאבון!!!

סלט תרד תאילנדי בראי הרפואה המסורתית

המנה מבוססת על התרד- ירק עסיסי המדגיש איכות יינית מלחלחת, מזינה וקרירה, ומביא תנועה למחמם התחתון. טכניקת ההקפצה והתיבול החריף יוצרים איכות קלילה של הנעה כלפי חוץ. הטעמים מלוח-מתוק-חריף מניעים ומרפים. בשילוב כל הנ"ל מתקבלת מנה אשר על בסיס אבחנה מבדלת עשויה להתאים להנעת חסימות במחמם תחתון: המתכון המלא יכול לשמש לטיפול במצבים מסויימים של עצירות, כאבי מחזור (דיסמנוריאה), אנדומטריוזיס וסיאטיקה. המתכון ללא שום ופלפל יכול להתאים כחלק מתזונה לפיסורה.

המתכון באדיבות רון פוקס – מטפל בתזונה סינית מקרוביוטית, צמחי מרפא ועיסוי רפואי, ומדריך סדנאות בישול אישיות וקבוצתיות.

לעיון נוסף:

למעבר למתכוני ירקות
למעבר למתכוני מטבחים מסורתיים
למעבר למאמר כבד עליו- על תפקודו של הכבד בראי הרפואה הסינית, ומדוע הוא נוטה להתקע

מומלצי החודש