כבד עליו… (על תפקודו של הכבד בראי הרפואה הסינית, ומדוע הוא נוטה להיתקע…)

מאת אפרת שחף

אם אחת מהחוויות הבאות מוכרת לך באופן אישי: עומס בחזה, יובש בעיניים, שרירים תפוסים, מיגרנות וכאבי מחזור רצחניים… ייתכן וברגע זה הצטרפת למועדון ה'כבדים'… 'סטגנציה של צ'י הכבד' הנה מושג נפוץ ברפואה הסינית, המבטא סינדרום המאגד מספר תופעות. מהו תפקודו של הכבד ב'ימים כתיקונם', ומה מתחולל כאשר נוצרת סטגנציה? והאין זה צפוי מראש, כאשר מסתובבים עם שם כזה בעולם…? 🙂

תפקודו של הכבד בראי הרפואה הסינית

הכבד מגלם את איכות העץ, כפי שמתבטאת בגוף האדם. איכות העץ היא אותה איכות, במעגל חמש התנועות, המתאפיינת בצמיחה, בתנועה ובהתפתחות מתמידים, מהמרכז כלפי חוץ.
הכבד אחראי על תנועה ועל זרימה חלקה של צ'י ודם בכל הגוף בהתאם לצורך, תנועה העוזרת ומשפיעה גם על תפקודם של שאר האיברים בגוף, מהמרכז ועד לפריפריה. כמו כן לתנועה זו חשיבות רבה בכל הנוגע למצב הרגשי, וליכולת לבצע 'מעבר חלק' בין הרגשות השונים.
הכבד מזין ומלחלח רקמות החיוניות לתנועה (כגון גידים, רצועות ושרירים) , ומקושר לעיניים, האחראיות הן על ראייה פיזית, והן על ראייה פנימית הקשורה לכיוון האדם בחיים. (בספרות הסינית מכונה הכבד 'הגנרל' – ומיוחסת לו התכונה של היות בעל חזון, הרואה למרחוק ומנהיג קדימה). סטגנציה (= תקיעות, חסימה) של צ'י הכבד היא מצב בו נפגעת זרימתה של התנועה הנכונה בגוף, ודברים מתחילים 'להיתקע'.

כיצד מתבטאת סטגנציה של צ'י הכבד?

סטגנציה של צ'י הכבד, עשויה להופיע בצורות ובעוצמות שונות. הסטגנציה עלולה להתבטא באזור בו האיבר עצמו נמצא (צדו הימני של כלוב הצלעות). לעיתים הסטגנציה עשויה להתבטא באזורים בהם זורם מרידיאן הכבד: פנים הרגליים (כף רגל עד ירך), אזור המפשעה, הגניטליה והבטן תחתונה, אזור הצלעות וההיפוכונדריום. לעיתים מיוחסות לכבד פתולוגיות המתבטאות באזור הצוואר, הכתפיים והשכמות.

הסטגנציה יכולה להתבטא כתחושת כאב, מתח כללי, אי נוחות ונפיחות באזור ההיפוכונדריום, בית החזה ואזור האפיגסטריום. מבחינה רגשית, היא יכולה להתבטא בתחושות חוסר מנוחה, מצבי רוח משתנים, עצבנות ודיכאון, תחושה של גוש תקוע בגרון (המכונה 'תסמונת גלעין השיזף') ונדודי שינה.

בקרב נשים יכולה הסטגנציה להתבטא כווסת לא סדירה/ מאחרת, או כווסת בעלת דימום כהה וקרישי דם קטנים. בנוסף היא יכולה להתבטא כ PMS (תחושות נפיחות/ כאבים/ עצבנות לפני קבלת ווסת). במערכת העיכול הסטגנציה יכולה להתבטא בהקאות, בחילות, צרבות, יציאות לא סדירות, או כצואה בצורת גללים. מצבים נוספים העלולים להיות תוצר של סטגנציית צ'י הכבד הינם: כאבי ראש, מיגרנות, התקפי אסטמה, התכווצויות שרירים ותפיסות באזור הכתפיים והשכמות.
מצבים סטטיים כשינה, עמידה או ישיבה ממושכת, עשויים להחמיר את הסימפטומים, מאחר והם מקשים על זרימת הצ'י הרצופה.

כיצד מאבחנים סטגנציית צ'י הכבד?

נאבחן סטגנציה בצ'י הכבד, כאשר מטופל יתלונן על אחד או יותר מן הסימפטומים אשר צוינו לעיל, ובנוסף לכך נראה/ נחוש סימנים נוספים בגופו המעידים על חסימה זו. דוגמאות לסימנים אלו יכולות להיות: חריצים בפַּנים באזור מפגש הגבות, גוון סגול בציפורני הידיים, או היותן מחורצות וללא סהרונים, מתח ונוקשות בכתפיים, קצוות הגוף (כפות הידיים והרגליים) קרים למגע, רגליים מקפצות ללא שליטה (כמו ב Restless leg syndrom), שולי לשון תפוחים ודופק מיתרי.

כיצד נוצרת סטגנציה בצ'י הכבד?

סטגנצייה של צ'י הכבד עשויה להיווצר כתוצאה מאורח חיים אינטנסיבי, לחוץ ורווי מתח, המנוגד לתנועת העץ החלקה הטבעית. מנגד, הסטגנציה יכולה לנבוע כתוצאה מאורח חיים מונוטוני, משעמם, ללא תכלית, כאשר האדם חווה רגשות כעס, עצבנות, מתח ותסכול לאורך זמן, בשל קושי לנוע ולממש את ייעודו ורצונותיו.  מזון מרוכז ודחוס, יבש או דביק מידי, עלול גם הוא לפגוע בתנועת הצ'י החופשית. ביצים, גבינות קשות, אגוזים, בוטנים ולחם הנם דוגמא למזונות שכאלו. נוסף לאורח החיים ולהרגלי האכילה, גם מחסור בפעילות גופנית עלול לפגוע בתנועת הצ'י וליצור סטגנציה.
בנוסף, הסטגנציה יכולה להיגרם כתוצאה מחוסר דם או Yinשל הכבד ומחולשת כליות שלא מזינות את העץ בצורה האופטימלית.

האם מדובר במצב מסוכן?

סטגנצייה של צ'י הכבד הנה מצב ראשוני ונפוץ, אשר אינו מסוכן בדרך כלל כשלעצמו. עם זאת, ככל שעובר זמן רב ללא טיפול מתאים, הסימפטומים עשויים להחריף ולפגוע באיברים ובתפקודים חיוניים. מצב של ווסת לא סדירה בגיל צעיר, לדוגמא,  מצביע על תנועה לא תקינה של צ'י הכבד באיזור אברי הרבייה.  בהעדר טיפול, מצב זה עלול להוביל לבעיות פריון בגיל מבוגר יותר.

טיפול בסטגנציית צ'י הכבד

הטיפול בסטגנציית צ'י הכבד מצריך אבחנה המגדירה את סוג החסימה, ואת הגורמים לה (יובש, ליחה, חוסר בצ'י, רקע רגשי וכן הלאה). לאחר תהליך האבחנה ניתן לטפל במצב, על ידי התייחסות לאורח חייו של המטופל, איתור גורם הלחץ וטיפול בו, התייחסות למזון אותו האדם צורך, ושילוב מזונות וצמחי מרפא בעלי איכות מניעה המטפלים ישירות במצב זה, ובגורמי המשנה המובילים אליו. כמו כן מומלץ לשלב עם טיפול בדיקור וטיפולי מגע (שיאצו, טווינא)  וכן עם פעילות גופנית סדירה של המטופל. כל הנ"ל יחד יתרמו לתנועה חופשית של צ'י הכבד.

אפרת שחף– מטפלת ברפואה סינית עתיקה: דיקור, צמחי מרפא ותזונה סינית-מקרוביוטית.

לעיון נוסף:

למעבר למאמר הצמחים שיזיזו לכם את הצ'י
למעבר למאמר תזונת האביב

מומלצי החודש