מרק עוף מחזק עם צמחי מרפא

אייל שפרינגר

בביקור הראשון שלי בסין אי אז בשנת 2002, הרבה לפני הקורונה והסארס, גילינו אני ויפעת אשתי לעתיד כי הסינים אינם שונים בהרבה מאיתנו. שמנו לב לקווים משותפים בהתנהגות הכוללים קשרים משפחתיים חזקים, דומיננטיות של הסבתא, למדנות והערכה להשכלה, דאגה רבה לבריאות, ומרק עוף…

ציר העוף מהווה בסיס למנות רבות במטבח הסיני, ולמרק העוף גרסאות רבות, חלקן דומות לגרסה המוכרת לנו, וחלקן משודרגות. בדומה לנו, גם הסינים מכירים בערך הרפואי ובהשפעה המחזקת של מרק העוף, אך הם לקחו את המנה הזו כמה צעדים קדימה על ידי הוספה של תבלינים וצמחי מרפא למנה המכובסת הידועה.

במתכון זה מופיעים צמחי מרפא בסיסיים, מתוני השפעה, הנפוצים בסין כתוספת להעצמת הטעם ואיכות המרפא של המזון. חלק מהצמחים הללו דוגמת צימוקי הגוג'י קנו להם אחיזה בארצנו כמזונות על. צמחים אחרים כגון האסטרגלוס המחזק ותומך במערכת החיסון הפכו כבר לחברי קבע בחליטת התה היומית של ישראלים רבים. השיזף הסיני (Da zao) גדל כבר בגינות ישראליות רבות, ומופיע גם בשווקים. בטטת ההרים הסינית מופיעה גם בצורתה הטרייה בשווקים המיועדים גם לפועלים המגיעים לישראל ממזרח אסיה ולאחרונה גם מטופחת משווקת בצורתה הטרייה על ידי חברת הצמחים "עלעלים". ניתן להשיג את כל הצמחים הללו בצורתם המיובשת בחנויות לצמחי מרפא סיניים ואת חלקם אף בשווקים ובחנויות טבע.

מנה ל8 סועדים, זמן הכנה: שעה ורבע

מרכיבים:

1.5 ק"ג חתיכות עוף עם עצם – רצוי אורגני (בסין נפוץ המנהג של בישול העוף השלם)

8 כוסות מים

כפית מלח

4 ס"מ שורש ג'ינג'ר טרי חתוך דק לגפרורים

6 שיני שום קצוצות

20 גר' Shan yao (בטטת הרים) מיובשת

20 גר' Huang qi (שורש אסטרגלוס) מיובש וארוז בתוך שקית בד קטנה

10 גר' צימוקי גוג'י Gou qi zi

8 גר' Da zao  ללא החרצנים

2.5 כפות סאקי או יין אורז אחר

3 בצלים ירוקים חתוכים לחתיכות בגודל 1 ס"מ ללא החלק הלבן

3 כפות רוטב סויה (חמץ- ניתן להחליף במלח בפסח)

אופן ההכנה:

להניח בסיר גדול את העוף המים והמלח, להביא לרתיחה ולסלק כל שומן או קצף.

להוסיף את שקיק הבד עם ה-Huang qi, את הShan yao, הג'ינג'ר, השום, והסאקי ולהמשיך לבשל על אש בינונית בסיר מכוסה חלקית כ-45 דקות. להמשיך ולהסיר שומן או קצף שצפים.

להוסיף את שאר צמחי המרפא ולבשל עוד כ-15 דקות באותו האופן.

כשהמרק מוכן יש להוסיף רוטב סויה לפי הטעם, ולהגיש עם בצל ירוק קצוץ מעל.

*ניתן לשלב בבישול ירקות שורש כמו במרק עוף רגיל.

איכות טיפולית:

מרק מחזק קלאסי מתוך עולם הרפואה הסינית העממית. המרק מיועד לתמוך בצ'י ובדם, ולחיזוק מערכת החיסון כל עוד אין ביטוי של מחלה.

ברפואה הסינית מגדירים מזון לפי ההשפעה הרפואית שלו. מזונות מהחי מוגדרים כלחים וחמים, כלומר בתרגום חופשי מגבירים את תהליכי הבנייה בגוף. למזון מהחי יצא שם רע בתרבות שלנו, משום שרוב תושבי העולם המתועש אוכלים יותר מדי מזון בונה, חם ולח, וסובלים ממחלות הקשורות לכך כגון לחץ דם גבוה, גאוט, השמנה וסרטן. עם זאת גם במרחב שלנו יש מטופלים רבים במצבי חסר, הנובעים מתזונה חסרה, לא מאוזנת. מצבי חסר עשויים לכלול אנמיה, חוסר יציבות נפשית, ושבריריות. למטופלים כאלה עוף הוא מזון מצויין בדרך כלל. בכל מקרה רצוי להתייעץ עם איש מקצוע לפני יישום עקרונות תזונתיים למטרות מרפא.

בספר הצמחים Shennong Bencao Jing נאמר על ה-Shan yao כי הוא מחדד את השמיעה, מבריק את העיניים, הופך את הגוף לקל, משחרר את האדם מרעב ותורם לאריכות חיים. הצמח משתייך לקבוצת הצמחים מחזקי הצ'י, משמש מסורתית לתמיכה בעיכול, טיפול בסוכרת ולמניעת שלשול. בהחלט אופציה טובה יותר מתפוחי האדמה הסטנדרטיים.

צימוקי הגוג'י משמשים כמזון התומך ביין ודם הכבד וביין וג'ינג הכליות, נחשבים למזון המיטיב עם הראייה, ומעכב הזדקנות.

אסטרגלוס-Huang qi: צמח מחזק צ'י של טחול-לבלב וראות, מייצב את החיצון ובכך מסייע למניעת תחלואה מסוג רוח העשוייה להקביל למחלות מדבקות. מחקרים מצביעים על השפעתו מווסתת החיסון.

שיזף סיני– Da zao- נחשב לצמח מתוק ומעט כבד התומך בטחול לבלב, בונה דם, ומסייע להרגעת הנפש ולשיפור איכות השינה במטופלים רזים וחסרים. הצמח משולב גם כחלק מטיפול למשקל נמוך. שילובו עם ג'ינג'ר מסייע לעיכולו והפקת השפע שהפרי הזה מציע.

השום, הג'ינג'ר, והבצל הירוק תומכים עם איכות חריפה המצטרפת לטעם המתקתק של הצמחים והעוף ומסייעים לחיזוק צ'י המרכז החיוני כל כך להתמודדות עם אתגרי החיים ולחיזוק הטחול-לבלב.

 

*התמונות למתכון צולמו במהלך סדנה חוויתית בנושא בישול עם צמחי מרפא סיניים במרכז ברא צמחים, יקנעם. 

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק

לקריאה נוספת:

מרק דגים סיני לחוסן ועצמה

הכנת לחם שאור

אורפול חיזוק הגוף והתודעה על פי שבט המסאי

מומלצי החודש