אורפול – חיזוק הגוף והתודעה על פי שבט המסאי

John Nguruko

אורפול (Orpul), בשפת המסאי, הוא אירוע מסורתי גברי בלבד אשר בו נאספים חברים ובני משפחה בטבע, הרחק מכפריהם. באירוע אשר מתרחש לכל הפחות במשך שבועיים, צורכים הגברים כמויות גדולות של מזון, בעיקר בשר, ושותים מרתחים מצמחי מרפא אשר מבושלים ביחד עם איברים פנימיים של עז או פרה, כל זאת במטרה לחזק ולחסן את גופם.

הכנה לאורפול מסאי

המיקומים לעריכת אורפול נקבעו לפני שנים על ידי זקני השבט. במיקומים אלה ניתן למצוא כמות גדולה של צמחי מרפא לקיום ההתכנסות, גישה טובה למי שתיה ומספיק עצים להסקה. ניתן למצוא מקומות לעריכת אורפול ברחבי טנזניה, שם מתגורר חלק גדול מאוכלוסיית המסאי.

על מנת לערוך את אורפול כהלכתו נדרשת כמות גדולה של בשר. המסאי אשר מתאספים באורפול מחליטים על כמות מסוימת של עזים או פרות שעל כל משתתף להביא עימו. ג'ון, מחבר המאמר, יצא לאורפול מהכפר אלצ'אניומלוק אשר נמצא בנגורונגורו שבטנזניה. הוא יצא עם קבוצה של 7 גברים ו-4 ילדים. הקבוצה הביאה עימה 2 פרות ו-10 עזים לשחיטה. הילדים לא נדרשים לתרום מזון לאורפול מפאת גילם.

היציאה אל הבוש

הקבוצה יצאה יחדיו ברגל לעבר מיקום האורפול מהכפר, ההליכה לשם נמשכה זמן רב. הם התהלכו בדרך שהתפתלה בין גבעות עד שהגיעו לאיזור אשר היה מוקף במערות קטנות. מערות אלה ישמשו אותם כמחסה בשבועות הקרובים.

הגברים במהלך הכנת המזון

הדבר הראשון שעשתה הקבוצה כשהגיעה לשטח האורפול היה לשחוט פרה תוך כדי טקס ותפילה. השומן והמזון הלא מעוכל ממעיי החיה נאספו ונעשה בהם שימוש לכיסוי קירות המערה ואיזור הבישול, זאת מתוך אמונה כי פעולה זו תשמור על המסאי מהתמוטטות של קירות המערה. פעולה זו נקראת אורמוטי (Ormotii).

לאחר מכן חילקו ביניהם המסאי את המשימות: הילדים הכינו את אזור השינה מעלים של עץ סנדו, ואילו המבוגרים הלכו להביא מי שתיה וללקט צמחי מרפא. חלק מהמבוגרים עסקו בהרתחה של הבשר על מנת להפיק ממנו את הנוזלים אשר יעורבבו יחד עם צמחי המרפא ליצירת מרק רפואי.

מסאי מערבב מרק

מה אוכלים במהלך האורפול

במהלך היום הכינו הגברים מספר מנות בשריות:

  • לארוחת בוקר הוכנה מנה שנקראת אולקורי (Olokuri) – בשר בבישול ארוך, 8 שעות לפחות, מעורב בשומן ודם. מנה שנראית מאד אדומה.
  • לארוחת צהריים – בשר על הגריל ובשר מבושל.
  • לארוחת ערב – בשר מטוגן.

המרק הרפואי נצרך על ידי המשתתפים לאורך כל היום.

המשתתפים נדרשים לאכול את כל מה שבושל באותו היום, גם אם אחד מהם מרגיש שהוא לא יכול לצרוך יותר מזון וגם אם מישהו חש כי מרק צמחי המרפא חזק לו מידי, הוא חייב לסיים את המנה שלו.

שעת הארוחה

לאחר היום הראשון גילתה הקבוצה כי תאוותם לבשר רק גדלה. מסתבר שאחד מהשימושים של המרק הרפואי הוא להגביר רעב ולעזור בחילוף החומרים.

הקבוצה ישבה במעגל בזמן שאכלו, כל אחד קיבל את אותה הכמות בכל הגשה. גוש הבשר היה תקוע בשיפוד אל הקרקע ואחד המשתתפים עסק בפריסת הנתח והגשת הפרוסות לחברי הקבוצה.

חלוקת חלקי הבשר נערכת על פי גיל ומין המסאי: הצוואר והכבד נאכלים על ידי הזקנים, החזה מיועד לילדים והזנב, העכוז והמעיים נשלחים בחזרה אל הכפר לצריכה על ידי נשות המסאי. שאר החיה נאכלת על ידי הגברים.

אחד המשתתפים בחיפוש אחר צמחי מרפא

צמחי המרפא של המסאי

המסאי משתמשים במעל 100 עצים בעלי תכונות מרפא באופן תדיר. בתקופה שג'ון, מחבר המאמר, שהה עם הקבוצה באורפול, הזדמן לו להכיר רק מעטים מעצי המרפא האלה, החשובים ביותר מהם.

לאחר הכנתו של ציר בשר הוצאו ממנו חתיכות הבשר והוכנסו אליו צמחי מרפא שונים ושומן על מנת ליצור את המרק הרפואי. האש כובתה ומישהו עירבב את המרק עד שהתקרר והיה מוכן לצריכה.

המסאי מאמינים כי צמחי מרפא אלו מטפלים בכאבי פרקים, פריחות, מחלות מין ומחזקים את העצמות ואת כוח הגברא. הם מאמינים כי בזמן ההתכנסות באורפול, צמחי המרפא שהם צורכים מנקים את גופם מרעלנים.

חוקים רבים להתכווננות

ישנם חוקים רבים להתכנסות האורפול, אחד מהם גורס כי הסגירה של פתח המערה בלילה צריכה להיעשות תוך כדי תפילה של אדם נבחר אחד. אף אחד לא רשאי לעזוב את מערת השינה בלילה ללא רשותו של זה שסגר אותה ואם הוא נתן את רשותו, הנבחר הוא זה שחייב לפתוח את הפתח עבור מי שחפץ ביציאה מהמערה. בבוקר, בוחרים באדם אחר אשר חייב להתפלל שוב לפני פתיחת מערת השינה.

הכנת המרק הרפואי

חוקים נוספים – אסור שאישה תסתכל על הבשר הנאכל בזמן האורפול, יש איסור מוחלט על קיום יחסי מין, נאסר לשתות מים או כל נוזל אחר חוץ מהמרק הצמחי, המשתתפים חייבים לכבד אחד את השני, לאף אחד אסור לחזור אל ביתו לפני הזמן שנקבע לאורפול (הילדים יוצאים מהאורפול לבית הספר בכל יום אבל חוזרים אל ההתכנסות מבלי לעבור בביתם), כל משתתף חייב לישון כל לילה בדיוק באותו מיקום במערת השינה וכולם חייבים לתרום מאמץ שווה במשימות השונות באורפול.

הכוונה העיקרית בקיום האורפול היא לחזק את בני המסאי לקראת שגרת היום יום הפיזית הקשה שלהם. כל טקסי האורפול, השירה, המדיטציה והאכילה הרבה מכוונים לאותה המטרה – לרפא ולחסן את גופם של המסאי ובמיוחד לחזק אותם מבחינה מנטאלית ולהוריד את האפשרות למחלות הקשורות לסטרס.

לאחר האורפול

לאחר שמסתיים האורפול, חוזרים הגברים אל ביתם ומתקבלים בשמחה גדולה על ידי נשיהם. בזמן תקופת האורפול, שומרות נשות המסאי כמות גדולה של חלב על מנת לתת אותו במתנה לבעליהם כאשר הם חוזרים. בסוף האורפול נהוג לדקור את צווארה של פרה ולהפיק כ2 ליטר דם (מבלי להרוג את הפרה). לאחר מכן מעורבב הדם עם החלב שנשמר על ידי נשות המסאי ונגמע מידית על ידי הגבר השב מההתכנסות.

לאחר שבועיים שלמים של צריכה כה רבה של חלבון מהחי וצמחי מרפא מערכת העיכול של משתתפי האורפול רגישה ועל כן נוהגים המסאי שלא לצרוך שום מזון מוצק למשך 4 ימים לפחות לאחר חזרתם.

המאמר תורגם על ידי יריב ירקוני באדיבות ארגון Massai Partners – למאמר המקור לחצו כאן

ילד שמח בריא ושבע

לקריאה נוספת:

טקס הבסיסה – כיצד יהודי לוב מברכים להתחלה חדשה

חזרת, צמח מרפא על שולחן החג

על רכישת ידע תזונתי דרך תשומת לב יומיומית

 

מומלצי החודש