שעועית מוקפצת עם שום

מאת אייל שפרינגר

שעועית מוקפצת עם שום

מנהג נפוץ הוא בקרב חלק מעדות ישראל לברך על שעועית הלוביה (רוּבְּיָא) בראש השנה:

"יהיה רצון מלפניך אדוני אלוהינו ואלוהי אבותינו שירבו זכויותנו כרוביא". כמו רבים ממנהגי תשרי, גם מנהג זה עושה שימוש בירק עונתי המסיים את תקופת גידולו בחודש תשרי, ומסייע לנו להסתגל לשינויי העונה בצורה בריאה והרמונית.

המתכון שלפניכם עושה שימוש בשעועית ירוקה בסגנון סיני-סצ'ואני.

שעועית ירוקה בשלה

סתיו, ימים אחרונים של שעועית

מרכיבים לשעועית מוקפצת

½ ק"ג שעועית ירוקה מכל סוג שהוא

2 כפות שמן בכבישה קרה (זית או סומסום)

½ 2 כפות שום כתוש

¼ כפית מלח

 

אופציות לקישוט:

פלפל אדום יבש טחון

זרעי סומסום שחורים קלויים

 

הכנה

חיתכו את השעועית לחתיכות באורך של כ-5 ס"מ.

לחמם את השמן במחבת או בווק ולהקפיץ את השעועית במהירות על חום גבוה עד שהעור החיצוני של השעועית מתחיל "להתקמט".

במידה והמחבת קטנה, יש להקפיץ כל פעם חלק מהשעועית.

הוציאו את השעועית מהמחבת באמצעות כף מתכת מחוררת והניחו על נייר סופג לייבוש עודפי השמן.

מרוקנים כל עודפי שמן מהמחבת, ומקפיצים את השום במחבת המשומנת קלות במשך ½ דקה עד דקה, עד שמרגישים את ריח השום. מוסיפים לווק את השעועית והמלח, להקפיץ פפעם נוספת במשך דקה. אם השעועית עדיין קשה לטעמכם, ניתן לכסות את הווק, להוסיף 2 כפות מים, ולבשל עם כיסוי כ3-5 דקות נוספות.

ניתן לעטר את המנה עם פתיתי פלפל אדום חריף ו/או סומסום שחור. ניתן להגיש ליד מנה חלבונית כגון טופו או עוף מוקפץ.

המנה מנקודת מבט טיפולית

זוהי מנה סתווית קלאסית המסייעת לאיזון ההשפעות השליליות של תנועת הכינוס של הסתיו העלולה לגרום לחסימה בתנועת הצ'י המתבטאת בפגיעה בדרכי הנשימה וזרימת הדם.

שני המרכיבים העיקריים במנה הם שום ושעועית ירוקה. מרכיבים סתוויים עונתיים אלו מאזנים ומשלימים זה את זה. השעועית הירוקה מתייחסת בצבעה לאלמנט העץ ולכבד, איכויות אביביות הנוטות להיות חלשות בסתיו. השום הלבן מתייחס לאיכות המתכת הסתווית. טעמי המזונות מאזנים אף הם זה את זה. השעועית מתקתקה, קרירה ועפיצה (מכווצת),  ואילו השום המוקפץ מתקתק, חריף וחם. מנקודת מבט רפואית צמד המזונות הללו משלים זה את זה במיוחד בתמיכה בבריאות מערכת הולכת הדם. השום מוכר כמזון המסייע למניעת טרשת כלי דם ולהפחתת קרישה1, ואילו השעועית הירוקה מדגימה במחקרי מעבדה הפחתה מעכבת קרישת דם2. לאחר אבחנה מבדלת מתאימה, מנה זו יכולה להוות חלק מתזונה לטיפול בכולסטרול גבוה, סוכרת, לחץ דם גבוה וטרשת כלי דם.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק

לעיון נוסף:

ניחוח מרפא של הדס וגיאבה, על צמחי מרפא ומאכל ממשפחת ההדסיים

מקורות:

  1. Banerjee SK, Maulik SK. Effect of garlic on cardiovascular disorders: a review. Nutr J. 2002;1(1):4. doi:10.1186/1475-2891-1-4
  2. Torres-Urrutia C, Guzmán L, Schmeda-Hirschmann G, et al. Antiplatelet, anticoagulant, and fibrinolytic activity in vitro of extracts from selected fruits and vegetables. Blood Coagul Fibrinolysis. 2011;22(3):197-205. doi:10.1097/MBC.0b013e328343f7da

מומלצי החודש