שורש ועלה בשתי שיטות בישול – מתכון גזר וכרוב מאקרוביוטי

מאת אייל שפרינגר

מתכון גזר וכרוב מאקרוביוטי

כיצד גזר וכרוב יכולים ללמד אותנו על איזון?

מסורות הבישול במזרח, ובעיקר בסין וביפן מדגישות את הצורך בגיוון חומרי הגלם אך גם בשיטות הבישול. ארוחה טובה אמורה להכיל מנות אשר בושלו במגוון שיטות בישול כגון הרתחה, הקפצה, טיגון, אפיה, אידוי או צלייה. השימוש במגוון חומרי גלם ושיטות בישול שונות תומך ביצירת ארוחה אשר איכות ה"צ'י" שלה מאוזנת.

המנה שלפניכם משלבת גזר וכרוב מרכיבים אשר בושלו באמצעות שיטות בישול שונות.

מתכון גזר וכרוב מאקרוביוטי

מרכיבים

4-5 עלי כרוב חתוכים לרצועות אורך

חצי כפית מלח

1 כף שמן סומסום בכבישה קרה

מספר טיפות שמן סומסום כהה

חצי גזר מגורר גס או חתוך לגפרורים

1 כף רוטב סויה איכותי

2 כפות מים

1 כף טחינה גולמית

הכנה

להרתיח מים בסיר קטן בכמות המספיקה לכיסוי עלי הכרוב ולהוסיף קורט מלח.

להניח את עלי הכרוב במים, כאשר משתמשים במקלות אכילה או בכף עץ כדי להשקיע את חלקי הכרוב העבים והקשים יותר מתחת לפני המים הרותחים עד להתרככות כדי להשיג בישול שווה של כל החלקי העלה. כאשר חלקי הכרוב העבים התרככו יש להשקיע במים הרותחים את חלקי העלה הרכים לזמן קצר, ולהוציא את העלים מהמים. יש לנקז את המים מהעלים ולאפשר להם להתקרר לטמפרטורת החדר.

לחמם את השמנים, עדיף במחבת כבדה, ואז לטגן את הגזר על חום נמוך תוך כדי ערבוב מתמיד כ4-5 דקות או עד להתרככות. לתבל עם מלח ולהסיר מהאש.

לערבב את הטחינה עם מים ורוטב סויה. יש להוסיף מים עד לקבלת ממרח חלק.

לערבב את הגזר והכרוב, ולהוסיף מלמעלה את רוטב הסויה-טחינה ולהגיש. יש לערבב את הירקות עם הרוטב לפני האכילה.

מתכון גזר וכרוב מאקרוביוטי

המתכון מנקודת מבט מהותנית

המתכון עושה שימוש בירקות הזמינים באביב הישראלי המוקדם. לאחר שירדו רוב הגשמים, הגזר והכרוב עסיסיים במיוחד. בניגוד לרבים מירקות האביב העליים, לגזר ולכרוב איכות אדמתי מעט המתבטאת במתיקות, בצורה העגולה, במאסה הרבה של הירקות ובצעו הכתום של הגזר.

למרות האיכויות האדמתיות, ירקות אלו עושים את עבודתם היטב ומסייעים לטיפול בלחות הנוטה להתגבר באביב. הכרוב עושה זאת באמצעות החריפות והמרירות העדינה והגזר בזכות המרירות העדינה והארומטיות שלו. זוהי מנת ירקות מאקרוביוטית קלאסית המגלמת בתוכה איזון בין Yin ו Yang, בין עלה ובין שורש, ובין טכניקת בישול יינית (הרתחה) לטכניקה יאנגית יותר (טיגון קל).

תוספת רוטב הטחינה מתאימה יותר לימים הקרירים של האביב המוקדם או לעונות יבשות וקרירות דוגמת הסתיו. ככל שנוסיף יותר טחינה ויותר גזר מטוגן המנה תהיה חמימה ואף מלחלחת, ככל שנדגיש את הכרוב, המנה תהיה מקררת ומייבשת.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

לעיון נוסף

אוחיטשי – סלט מאקרוביוטי מורתח

 

מומלצי החודש