עלים ירוקים בטיגון מהיר

מאת אייל שפרינגר

יום ללא גן בתקופה של תחילת האביב, ככה המתכון הזה מתחיל. ביתי הקטנה נישארה בבית ולא הלכה לגן בשל ספק מחלה ובשל הניסיון להימנע מהדבקת שאר הילדים.

הלכנו לגינה כדי לצמצם את זמן החשיפה למסך, ושם בעוד הקטנה מטפסת על המתקנים, הבחנתי בהם, עלים של תרד הבר (סבאנח). מיד ניצלתי את ההזדמנות, אספתי אותם אל חיקי ושילבתי אותם בקייל הנאמן שצומח בגינה וירקות ותבלינים נוספים אשר ליקטתי מרחבי המטבח. ככה הכנתי התחלה מהירה של ארוחת צהריים עבורי ועבור אלה שעוד לא חזרו הביתה מעיסוקיהם.

מרכיבים:

חצי גבעול כרישה חתוך לטבעות

כ-10 עלי קייל או כרוב סיני חתוכים גס

שקית מלאה בעלי תרד בר שטופים, מנוקים וחתוכים גס (עם נציגות קלה של עלי כף אווז האשפות)

שקדים בקליפתם אחרי קלייה עדינה

1-2 כפות שמן שומשום בכבישה קרה

1 כף רוטב סויה תמרי

מיץ לימון לפי טעם (ככף)

עלים מטוגנים - תחילת הבישול

עלים מטוגנים – תחילת הבישול

אופן ההכנה:

מחממים מחבת ומוסיפים אליה את שמן השומשום ואת הכרישה. מטגנים על אש בינונית עד לריכוך הכרישה.

קוצצים גס את השקדים הקלויים (חיתוך אחד או שניים לשקד) ומוסיפים לשמן, מטגנים כדקה.

מוסיפים את העלים ומבשלים תוך כדי ערבוב עד להרתרככות העלים. יש להשתמש בטיגון כדי להדגיש את צבע העלים ולא "לצ'קמק" אותם. יש לשמור על גובה אש בינונית כדי להימנע משריפת העלים. במידה והעלים מתחילים להדבק למחבת ניתן להוסיף מעט מים ולהמשיך בערבוב הירקות.

מפזרים רוטב סויה תמרי ומעט לימון. מערבבים ומסירים מהאש להגשה.

מקבלים תבשיל עשיר, ירוק עז וקליל. ניתן להכין עם מגוון עלים קנויים או מלוקטים: עלי חרדל הבר, מנגולד, בצל ירוק, או עלי צנונית.

אני אוהב במתכון את המנעד שכל כך מתבטא אצלי במטבח: מזונות מלוקטים מהבר, מזונות שאני מגדל בעצמי ותמיכה עם חומרי גלם קנויים.

עלים מוגנים

המתכון בראי הרפואה המסורתית

איכותם של העלים בירוקים בראי המאקרוביוטיקה היא איכות Yin, מרפה, מתפשטת ומקררת. עלים ירוקים מציגים לגוף את הטעם המריר, ריכוז גבוה של סיבים ומגנזיום המעודדים ניקוז ופינוי נוזל המרה והמרצת ריקון המעי. לאחר אבחנה מתאימה, המתכון עשוי להשתלב בטיפול במצבי Yang חמים ולחים כפי שקורה לעיתים במחלות עור, לחץ דם גבוה ועצירות. המתכון בעל איכות כללית מקררת, אולם ניתן להגביר את האפקט המייבש באמצעות הגדלת חלקו של הקייל במנה, או לחילופין להדגיש איכות מלחלחת על ידי הגדלת החלק של התרד במנה.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

לעיון נוסף: 

מתכונים מייבשים ומקררים

מתכונים מלחלחים ומקררים

מומלצי החודש