אורז חמוץ מתוק

מאת שרון בנרף

אני מודה. המתכון הזה נולד לגמרי מהעיניים… קודם ראיתי בשוק את הפּרַסוֹת היפות ותרמילי הפול קוראים לי, ירוקים מתמיד, ואז כבר מיד ידעתי שהאומבושי ירצה להצטרף לחגיגה ושהכבד שלי סופסוף ינשום קצת לרווחה

רכיבים:
כוס וחצי אורז עגול מלא (שהושרה לילה)
3 כוסות מים
2 גבעולי פרַסה (כרישה) מרשימים
כ-10 תרמילי פול
כ 4-6 שזיפי אומבושי (או שתי כפיות, למי שמעדיף משחה)
שמן זית בכבישה קרה
קורט מלח ים אטלנטי
קורט זרעי כוסברה
קורט זרעי אג'ואן
קורט זרעי סלרי

אופן ההכנה: 

בוזקים מעט שמן זית לסיר (על אש נמוכה) ובמקביל חותכים את גבעולי הפרסה לטבעות דקות.

prasa1

מוסיפים את טבעות הפרסה לסיר, מערבבים עם השמן, סוגרים עם המכסה ונותנים להן להתבשל במיץ של עצמן, עד לקבלת גוון זהוב (כ- 25 דקות). לאחר שהפרסה הזהיבה, מוסיפים את גרגרי הפול, והאורז וממשיכים לערבב אותם עם מיצי הסיר.
prasa2

ממשיכים ומוסיפים את האומובושי והתבלינים (מומלץ לטחון את זרעי הכוסברה), ומערבבים עם מיצי הסיר.
prasa3

מוסיפים את המים, מביאים את הסיר לרתיחה כ 3 דקות, מנמיכים את האש וממשיכים עם הבישול עד שהאורז מוכן (כ-20 דקות). כאשר האורז מוכן, מכבים את האש ומשאירים אותו 'לנוח' לפחות שעה עם המכסה סגור. (האמת, שאני מוצאת שהוא הרבה יותר טעים כאשר משאירים אותו לילה שלם סגור, וטועמים ממנו רק למחרת, אבל גם שעה הולך…)

ההפתעה המשמחת בתבשיל, זה שהתהליך הארוך שעברה הפרסה, בשילוב האורז העגול, יוצר ממש מרקם של  ריזוטו, וכמה נחמד להשיג מרקם כזה, מבלי להתכוון ומבלי לערב חומרים מהחי… בנוסף, הפרסה שהזהיבה הפכה מתוקה, ויחד עם האומבושי החמוץ וזרעי הכוסברה, מתקבל טעם ממש מרענן בפה!

prasa4

בראי הרפואה המסורתית

אחד הנושאים המעניינים בתזונה המסורתית בכלל ובתזונה הסינית בפרט, הוא שילובי טעמים. שילוב הטעם החמוץ עם הטעם המתוק מאפשר בנייה של חומר ותמיכה ב Yin הכבד. הכבד, איבר אשר פעילותו דומיננטית באביב, נשען על ה Yin לצורך תנועת הצמיחה, אשר היא ביטוי ל Yang. תבשילים חמוציםם מתוקים כגון התבשיל הזה, מתאימים לתמיכה ב Yin הכבד. האורז המלא בעל האיכות המשתנת מונע הצטברות ליחה, והפרַסה החמימה בעלת איכות הה Yang, מזכירה למתכון כי תפקידו לתמוך בסופו של דבר באיכות הצמיחה והתנועה של הכבד באביב. כמובן שכל ההשפעות המבורכות הללו מתקיימותת הודות לשימוש בירקות עונתיים המציגים לגוף את איכויות האביב.

שרון בנרף– עורכת האתר, מטפלת ברפואה סינית ובתזונה סינית-מאקרוביוטית.

למעבר למתכוני אביב
למעבר למאמר העץ היבש- טיפול במצבי יובש וחוסר Yin הכבד באמצעות תזונה מסורתית וצמחי מרפא
לקביעת תור בקליניקת 'המרכז לרפואה מסורתית'

מומלצי החודש