אגס סתווי עם Bei Mu לנשימה קלה

אייל שפרינגר

אגסים מאודים

אגס הוא אחד מאותם פירות שאינם זוכים להערכה רבה בישראל אך תופסים מקום של כבוד ברפואה הסינית העממית-הביתית.

הרפואה הסינית עושה שימוש באגסים לטיפול בבעיות של דרכי הנשימה בזכות יכולתם לאזן לחות ויובש, להזין את הגוף בנוזלים ולטפל במצבים המערבים יובש וחום. הסברים נוספים אודות האיכות הטיפולית של אגסים תמצאות בסוף המתכון.

באשר לסוג האגסים: ניתן להשתמש בזנים המקומיים/ארופאיים, טעמם עפיץ יחסית ובשל כך הם מתאימים במיוחד למצבי נשימה המערבים ליחה דביקה, קשה להוצאה. למצבים בהם היובש הוא זה שמתבטא במיוחד, רצוי להשתמש באגס הסיני היוקרתי הניקרא בארצנו "אגס נאשי" ומזכיר בצורתו תפוח צהבהב.

במתכון זה אנו משתמשים באגס כ"מעטפת" למילוי, ואת הפנים ממלאים בצמח מרפא: פקעת פריטלריה המתאימה במיוחד להפרעות נשימה עקשניות המשלבות ליחה קשה התקועה בגרון.

מרכיבים:

לשישה סועדים, זמן הכנה: כ-50 דקות

6 כפות Chuan Bei Mu (פריטילריה) מרוסקת דק במכתש ועלי. ניתן להשיג פריטילריה ברחבי הרשת (באנגלית) או מחברות צמחים ישראליות כ"עלעלים", "ברא" ו"טריפוליום".

6 אגסים גדולים ובשלים (עדיף אגסי שלג סיניים)

10 כפיות דבש (בגרסה הסינית) או מייפל/מולאסה

 

פקעות פריטיליה מיובשות

הכנה:

קוטמים את השליש העליון של האגסים ומניחים בצד.

מסירים את הליבה מחלקי האגס התחתונים ויוצרים מהם מעין "קערות".

ממלאים  את האגסים ב- Bei Mu. מוסיפים את הדבש וסוגרים את האגסים עם השליש העליון שחתכנו.

מניחים את האגסים בסיר אידוי ומבשלים כ- 40 דקות או עד לריכוך.

להגיש חם.

הערות דגשים והצעות מעבר למתכון הבסיסי

  • יש להקפיד להוסיף נוזל סוכרי כל שהוא למתכון. המתיקות מסייעת ללחלח את הגרון, ובנוסף "שואבת" נוזלים מבשר הפרי אל תוך המילוי כדי להפכו לבצק ארומטי וטעים. ללא המתיקות אתם עלולים למצוא עצמכם בסוף תהליך הבישול עם אגסים ממולאים בקמח (לא נעים).
  • מאותה סיבה רצוי להקפיד על אידוי ממושך של לפחות 40 דקות ולפני סיום הבישול לבדוק מדגמית כי מילוי האגסים ספק נוזלים לכל עומקו.
  • במידה ואזלה לכם הפריטילריה או שיש לכם מעט ממנה, או שאתם מתקמצנים (חוסכים) משום שהצמח יקר, ניתן לשלב עם זרעים שומניים שגם להם קשר לראות כגון שברי קשיו, שברי שקדים מושרים ומקולפים או פשתן (פשתן עוד לא ניסיתי אך הוא נחשב טוניק של הראות- תנסו בשבילי).
  • ניתן לתבל את המילוי עם תבלינים שונים בעלי השפעה "ריאתית" בהתאם לאבחנה מבדלת: הל, צפורן, ג'ינג'ר וכד' או סתם קינמון.

איכות טיפולית:

האגס הוא מזון סתיו קלאסי, בעל הצורה האופיינית לרבים ממזונות הסתיו של גוף כדורי עם "צ'ופצי'ק" צר בקצהו- מאפיינים צורניים המצביעים על המעבר מאדמה-סוף קיץ למתכת-סתיו.

האגס הוא צמח ריאות קלאסי היודע "לדבר" את השפה של איבר זה, השפה של "בין לבין". כפי שהריאות הן איבר של בין לבין- בין פנים לחוץ, בין גוף לנפש, ובין לחות ויובש הנחוצים שניהם במידה לתפקוד תקין של הריאות. האגס על מרקמו וטעמו מכיל פריכות ועפיצות המתכתבות עם יובש ומאפשרות לו "לקרצף" את ריריות דרכי הנשימה ולהגביר את הטונוס שלהן.

במקביל לפריכות, האגס עשיר בנוזלים ובמתיקות המדגישים השפעות מלחלחות התורמות לריאות נוזלים קרירות ורעננות להם הן זקוקות.

הפריטילריה היא צמח מיוחס ויקר (נסו אתם לאסוף המוני פקעות קטנטנות מצמח בר, לנקות אותן מעפר ולייבש אותן). צמח זה מטפל בגושים של ליחה יבשה וקשה. כמו הרבה צמחים סיניים "גיריים" בעלי מרקם יבש ופריך המזכיר גיר, צמח זה מסייע לטיפול ושליטה בפתולוגיות של נוזלים.

הן האגס והן הפריטילריה מתאפיינים בצבע לבן המקשר אותן לריאות- איבר המתכת הסתווי.

טכניקת האידוי אף היא טכניקה הקשורה מאוד לריאות- טכניקה עם צ'י של עלייה ולחלוח עדין, המתקיים באזור המכסה של סיר הבישול ובכך מכוון ל"מכסה" של הגוף- הריאות.

לסיכום: המתכון משמש ללחלוח ריאות, לשיעול יבש כרוני לשיעול עם ליחה קשה להוצאה או לטיפול ביתי בצרידות. מתאים למטופלים בעלי קונסטיטוציה יבשה המעוניינים להימנע ממחלות נשימה בעונות יבשות.

רוב התמונות המופיעות כאן הן תמונות נוספות של מתכון האגסים מתוך קורס התזונה למטפלים שנת 2023 בו הכנו גירסה מוצלחת של מתכון זה אשר נאכל בדממה מקודשת. 

 

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק

לקריאה נוספת:

מתכון – כדורי תמרים לחיזוק היולדת

מתכון – קוקולידה- קינוח של אש ומים

מתכון – משקה קוזו אגסים

מאמר – דירוג המתוקים של המרכז לרפואה מסורתית

מומלצי החודש