משקה קוזו אומבושי

מאת אייל שפרינגר

משקה קוזו אומבושי

קוזו אומבושי הינו המשקה הטיפולי החשוב ביותר בתזונה המקרוביוטית. המשקה משמש משמש לשיפור תפקוד מערכת העיכול ולטיפול בעייפות. מרכיבי המשקה המשמשים כצמחי מרפא בסין וביפן מגלמים איזון מושלם בין YIN וYANG בהתאם לרוח המקרוביוטיקה. את הקוזו (אבקה עמילנית המופקת משורשי צמח מטפס) וממרח האומבושי (ממרח העשוי משזיף יפני כבוש) ניתן להשיג בחנויות הטבע או דרך רכישה באתרי האינטרטנט.

מרכיבים

כפית שטוחה של ממרח אומבושי (אם אין ממרח, לקנות שזיפים שלמים)
כפית גדושה של אבקת קוזו

הכנה

לערבב כפית של גרגירי קוזו ברבע כוס מים קרים ולהניח בצד.
להרתיח בסיר נפרד כוס מים. כשהמים רותחים, להוסיף תוך כדי בחישה את המים הקרים עם הקוזו.
להביא את המים לרתיחה פעם נוספת ולחכות שהקוזו יימס לחלוטין במים הרותחים.
לכבות את האש, ולערבב לתוך המים הרותחים את ממרח האומבושי. במידה וקניתם אומבושי בצורה של שזיפים, יש לקחת חתיכה מציפת השזיף, לפורר עם מזלג ולערבב כמו שהייתם עושים עם ממרח.

רוב המטופלים אינם רגילים למשקה בעל טעם חמצמץ- מלוח, אך לאחר שמתרגלים, מגלים משקה שנותן מרץ ו"מסדר את העניינים".

ואם אין קוזו? 

לעיתים חסר קוזו בארץ. אז למרות שאין תחליף לתכונות המרפא של הקוזו ניתן להשתמש בחומרי גלם אחרים המספקים את האיכות הרירית. ישנם מספר חומרים אפשריים:

אגר אגר: חומר ג'לטיני המופק מאבצות. מגיע כפתיתים יבשים. משתמשים בכפית לכוס נוזל. איכות מקררת, מרגיעה ריריות של מערכת העיכול, מעט משלשלת.

אולמוס: קליפה פנימית של עץ האולמוס (בוקיצה חלקלקה), רצוי לקנות כטחון לאבקה. מינון של כפית שטוחה לכוס נוזל. מתאים מאוד לריריות מגורות בעיקר של דרכי העיכול והנשימה.

זרעי פשתן: אין צורך לטחון עבור השימוש הזה! משתמשים בכפית לכוס נוזל. מרגיע ריריות, פיטואסטרוגני.

דרך השימוש בחומרי הגלם החלופיים: להרתיח מים בסיר קטן. כאשר המים רותחים, יש להוסיף את התחליף לקוזו. מכבים את האש, מוסיפים את הכמות המתאימה של האומבושי, ומחכים עד שיצטנן ויהיה ראוי לשתייה מבחינת הטמפרטורה. בינתיים פוקחים את העיניים מתי הקוזו חוזר לחנויות, או שמזמינים לבד מאתרים כגון IHERB  או אמאזון.

קוזו אומבושי בעיני הרפואה המסורתית

משקה קוזו אומבושי מייצג איזון בין Yin ל Yang.

האומבושי מייצג את הYang: פרי ממשפחת השזיף העובר כבישה ממושכת במלח בנוכחות עלי הצמח פרילה (שיסו), בעל איכות מחממת ומכווצת, ממריצת עיכול (בעיקר של הקיבה) ותורמת להעשרת הפלורה של חיידקי העיכול.

הקוזו מייצג את הYin: שורש ממשפחת הקטניות, בעל איכות רירית, קרירה, חריפה. מעודד הרפייה של רקמות, הרפיית כלי דם, סיכוך רירית מערכת העיכול, תמיכה בפלורה של המעיים בתוספת אפקט פיטואסטרוגני.

השימוש בקוזו אומבושי המותאם למטופל על בסיס אבחנה מבדלת ואיזון המינון בין שני המרכיבים עשוי לסייע בטיפול במצבים כגון: עצירות, שלשול, ספיגה לקוייה, עייפות, אנמיה, הזעות גלי חום.

 

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מנחה קורס המטפלים לתזונה סינית מקרוביוטית וממחברי הספר בישולחיים.

לעיון נוסף:

ניתן לרכוש אומבושי דרך דף התוספים המומלצים שנמצא כאן

לקבל את השפע (הרצאה מצולמת המסייעת להבנה מעמיקה יותר של המתכון)

Yin ו Yang במאקרוביוטיקה

מעדן סלק, קוזו ואומבושי

מומלצי החודש