סתיו שכולו רימון: תכונות המרפא של הרימון ברפואה המהותנית

מאת אייל שפרינגר

רמון פתוח

 

אבא, תפתח לי רימון!

הסיפור שלנו מתחיל עם הסתיו האחרון, אשר הפך להיות הסתיו הראשון מזה שנים רבות בו אני זוכה להיות יותר בבית, לעבוד בגינה, לאסוף את תוצריה ולחלוק אותם עם בני משפחתי. הסתיו הזה היה הסתיו של הרימון. כל בוקר ניפתח בקריאה הזו. והנה אני הולך אל מאחורי הבית, ומנסה לצוד לי רימון עבור ביתי הקטנה. מגיע אל העץ ומחרף נפשי עם מזמרה, גוזם את כתרו של הרימון ומביא אותו הביתה, שם אני בוצע אותו לפלחים ומגיש על צלחת אל השולחן.

בכל רגע בסתיו האחרון היה רימון שכזה פתוח, מוכן לאכילה על גבי השולחן. בני הבית היו עוברים, פולים מספר גרגרים, או ניגשים לעבודה יסודית של הפשטת הרימון מכל גרגריו. וכך התהליך חוזר חלילה עד לשעות הערב. קליפות הרימון הבלות פונו אחר כבוד אל הגינה, מתווספות אל שיכבת החיפוי של הקרקע, מספקות הגנה ודשן לצמיחה חדשה.

רימון פתוח

אחד מאותם רימונים פתוחים אצלינו על השולחן

ככל שעבר הסתיו החלו להירקב אותם רימונים שנשארו על העץ ונעקצו על ידי זבוב הפירות. עם ריקבון הפירות התלויים על העץ, תהליך איתור הרימון ממנו ניתן להציל כמות יפה של גרגרים שלמים הפך למאתגר יותר ויותר.

החיים לצד עץ הרימון וההתבוננות בפריו המשתנה במשך העונה הביאו אותי להתחקות אחר סגולות הריפוי המיוחסות לו והשיעורים הטמונים בין גרגריו. שיעורים אלו עוסקים בשפע, בשמירת הסדר ובדרכים להתמודד עם פגעי הזמן הנוגסים בגרגרי הרימון ובשלמות גופנו.

אבן וגידול: הרימון ברפואה הסינית

בסינית הרימון ניקרא Anshiliu. המילה Liu משמעותה "גידול", והיא מתייחסת לצורת הרימון התלוי על ענפי העץ ומזכיר בצורתו מעין גידול. פירוש הביטוי An shi הינו "להציב אבן". ייתכן ומקור הביטוי נובע מההנחיה לשתול את הרימון באדמה המכילה סלע או עצמות. זהו רמז לכך שהרימון הוא נטע זר בסין, ורגיל לצמוח באדמה בסיסית- סידנית הנפוצה במזרח התיכון1.

על פי הרופא Lishizhen  בן המאה ה-16, הרימון  מזין את הצ'י של מערכת ה Shao-yang, ומהווה ביטוי לאיכות האש והעץ. אכילת יתר ממנו פוגעת בשיניים ובריאות וגורמת להצטברות ליחה. הסיבה לכך היא טעמו החמוץ של הרימון, בעל איכות מכווצת ואוספת אשר איננה מאפשרת פריקה של הליחה.

הסינים מבדילים בין הזן החמוץ לזן המתוק של הרימון ומייחסים לכל אחד מזנים הללו איכות טיפולית מעט שונה.

המלחלח הגדול: הרימון המתוק ברפואה הסינית

הרימון המתוק מציג את הטעמים מתוק, חמוץ, ועפיץ. איכותו חמימה. נאמר עליו כי שימוש יתר בו עלול לפגוע בראות ולעודד צבירת ליחה באזור הסרעפת. השפעה זו כנראה נובעת משילוב הטעמים החמוץ והמתוק המעודדים הצטברות ליחה. בנוסף מופיעה אזהרה כי הגזמה באכילת רימון עלולה להשחיר ואף לפגוע בשיניים. הפעילות הרפואית המיוחסת לרימון המתוק היא הרווית צמא ולחלוח יובש. Lishizhen אף מוסיף וכותב כי הרימון מיטיב עם מטופלים אשר נפגעו מ"תולעים מוזרות".

המכווץ האמיתי: הרימון החמוץ ברפואה הסינית

הרימון החמוץ מציג את הטעמים חמוץ, ועפיץ, ואיכותו חמימה. משמש לטיפול בדיזנטריה עם צואה לבנה ואדומה וכאב בטן. השימוש הוא במיץ העשוי מהפרי ומהזרעים. בנוסף הרימון החמוץ, אשר השפעתו מכווצת יותר ומלחלחת פחות ביחס לרימון המתוק, משמש לטיפול במטרורגיה (דימום בין הווסתות), ובהפרשה וגינלית.

הקליפה והשורש של הרימון החמוץ מוצגים אף הם כבעלי ערך רפואי בעיקר בשל יכולתם לספוח נוזלים ודם. למעשה הרימון החמוץ נחשב כבעל השפעה רפואית יותר מאחיו המתוק.במיוחד ממליצים על פרי חמוץ מעץ זקן אשר אוכסן לפרק זמן ארוך. הזרעים אינם מומלצים לאלו הצורכים תרופות להארכת החיים. גם על הרימון החמוץ נאמר כי הוא מרווה צמא ואף סותר צריכת אלכוהול.

 

כוחות על נוספים: הרימון על פי האיורוודה

הרימון המזרח תיכוני הגיע גם להודו ושם חכמי האיורוודה מיפו את השפעותיו על פי נקודת המבט האיכותנית2,3.

איכויות כלליות של הרימון: קל לעיכול וחלקלק.

טעמים: מתוק, חמוץ ועפיץ. טעם פוסט עיכולי: מתוק או חמוץ.

הרימון משפיע על הפלזמה (נוזל הלימפה) הדם ומערכת הרביה. ההשפעה על הדושות (מחוללי המחלה) משתנה בהתאם לסוג הרימון (האיורוודה מגדירה שלושה סוגי רימון).

השפעה כללית של הרימון: אנטי טפילי, נוגד בחילה, נוגד שלשול נוגד דימומים, מזין את "רקמת הדם" ואת רקמת הRasa (נוזלי הגוף השקופים/לימפה). משמש לטיפול בערמונית מוגדלת וסרטן הערמונית. מסייע להקלת סימפטומים של גיל מעבר. אכן, כיום ידוע כי לזרעי הרימון פעילות פיטואסטרוגנית קלה כנראה בשל תכולת הcoumestrol estrone – מרכיב דמוי אסטרוגן המצוי בהם.

כנגד שלושה רימונים איורוודיים: השפעות ספציפיות המיוחסות לתתי הסוג של רימון

הרימון המתוק וקירבה לשלמות

הרימון המתוק מאזן את שלושת הדושות. בשל כך פרי זה נחשב למזון נחשק במיוחד בהיותו חלק מקבוצה מובחרת ומצומצמת של מזונות היכולים לאזן את כל שלושת הדושות. נוהגים להשתמש ברימון המתוק במצב של חום, צמא ותחושת בעירה. פרי מאוזן זה נחשב למטהר של חלל הלוע הגרון הוושט והחזה. נחשב לאפרודיזיאק (מעורר מיני) ומשפר כמות הזרע ואיכותו. קל מאוד לעיכול. בשל טעמו העפיץ קימעה ואיכותו המאוזנת ביחס לאחיו הקשוחים יותר שיידונו בהמשך, הרימון המתוק מותווה לטיפול בשלשול, מעי רגיש וקוליטיס. הפרי המובחר נחשב למזון התומך באינטלקט בחיסון ובחוסן הגוף. זהו חבר של כבוד בקבוצת המזונות המיטיבים עם הלב.

קצת יותר אינטנסיביות עם רימון מתוק-חמוץ

הטעם החמוץ נחשב באיורוודה כטעם מחמם ומגביר עיכולי. על כן ברימון המתוק-חמוץ משפר עיכול ואת תפקוד קיבה. רימון מסוג זה מסייע לטיפול בחוסר תיאבון ואנורקסיה, משפר את טעם המזון מגביר מעט את ה Pitta, ועל כן יש להיזהר בשימוש בו במצבי חום או מטופלים שהתשתית שלהם נוטה לכיוון החם.

כשכלו כל הקיצין – רימון חמוץ

הרימון החמוץ הוא הפרי הקיצוני מכולם בשלישיית הרימונים. ללא הטעם המתוק הממתן את השפעותיו, לרימון החמוץ ההפעה המכווצת והמחממת מכולם. חמיצות זו מאזנת את האיכויות הקרירות והפזורות של הVata וה Kapha, אך מחמירות מאוד את חומה של הPitta. בשל האיכות המחממת, רימון חמוץ איננו מתאים למצבי דימום על רקע חום, אך לעיתים מופיע בפרוטקולי תזונה לטיפול בדלקות פרקים הקשורות בקור.

רפוי אבל לא מדי: הרימון במאקרוביוטיקה

הרימון הוא פרי, וככזה איכותו הכללית היא איכות Yin, מרפה, ומרחיבה. איכות זו מודגשת על ידי העסיס הטמון בגרעיני הרימון, מבנהו העגלגל והטעם המתוק. עם זאת, כאשר משווים את הרימון לפירות אחרים הרי שהוא פרי Yang למדי. איכות זו מודגשת בשל צמיחתו על עץ נשיר (פירות עצים נשירים הגדלים באקלים ממוזג, הינם לרוב Yang ביחס לפירות טרופיים, מעצים בלתי נשירים הנחשבים Yin).

הרימון מבשיל בסתיו הקריר (בניגוד לפירות הקיץ שהינם יותר Yin). הטעם העפיץ והחמוץ המתלווים למתיקות הרימון תורמים להשפעה מכווצת ומקשיחה (Yang) ביחס לפירות מתוקים יותר. לסיכום ניתן להתייחס לרימון כפרי Yang, אשר ביחס לפירות אחרים הינו בעל איכות מכווצת.

מה אומרים בארצות המקור? הרימון ברפואה המקומית

הרימון הוא צמח ותיק באזורינו והוא מוזכר בתנך כאחד הפירות בהם השתבחה ארץ ישראל (דברים ח:ח) וכאחד הפירות שהוצגו על ידי המרגלים בני ישראל להוכחת פוריות הארץ (במדבר יג:יג) . השימושים ברימון ברפואה המקומית לאורך הדורות דומים לאלו המופיעים ברפואה הסינית וקשורים לאיכותו המכווצת: טיפול בטפילים, שלשול, דיזנטריה, איחוי פצעים בפה ובנרתיק, כאבי אוזניים, מחלות כבד, כיבים בגרון, פצעים, הרויית צמא, גרדת חיזוק גפיים וטיפול בחניכיים. הרמב"ם מתאר את הרימון החמוץ כסם קר ויבש ואת הרימון (ייתכן ומדובר ברימון מתוק) כחם ויבש2–5.

תחת זכוכית המגדלת: טעימה מהמחקר התומך בשימוש הרפואי

צריכת רימון עשויה לסייע להגנה על העור מבפני קרינה אולטרא-סגולה6. הרימון עשוי לסייע להפחתת מדדי הדלקת במחלות מפרקים ראומטית7. הפחתת מדדי דלקת כגון CRP, IL-6 TNF-α קשורה גם למניעת מחלות לב וכלי דם8–10 והפחתת לחץ דם11. במידה והתרחש כבר שבץ מוח12, הרימון מסייע לתמיכה בתפקוד הקוגניטיבי. גם בקרב נשים פוליציסטיות נצפתה השפעה דומה של הפחתת גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם ותרומה לאיזון הורמונלי13,14. רימון ומיץ רימון מסייעים לקידום התאוששות אחרי אימון גופני אינטנסיבי15,16. שימוש חיצוני במיצוי הקליפה מסייע להקלה על דלקת חניכיים17.

בהקשר למניעה והתמודדות עם מחלת הסרטן, רוב המחקרים אודות הרימון הינם מחקרי מעבדה פרה-קליניים. עם זאת, גוף המחקר הקיים מצביע על כך כי לרימון עשויה להיות השפעה נוגדת סרטן משמעותית18–21 ובמיוחד בהקשר של סרטן השד22,23.

רקיחות ביתיות ושימוש בחלקים נוספים מעץ הרימון:

מעבר לצריכת הרימון בצורתו הגולמית, הרפואות המסורתיות מציעות דרכים רבות להעצמת השפעתו הטיפולית של הרימון, חלקי הפרי והצמח בכללותו.

לטיפול בשלשול בגישה איורוודית: מרתח מקליפת הפרי.

טיפול בדיזנטריה כרונית בגישה סינית: לקלות פרי שלם של רימון חמוץ עד שלא מופיע יותר עשן (קלייה מגבירה ספיחה). להשאיר את הרימון מחוץ לבית למשך הלילה. לטחון את הרימון לאבקה לבשל עוד חתיכה של רימון חמוץ ליצירת מרתח. לשתות את המרתח עם האבקה.

טיפול בשלשול על רקע הרעלת מזון בגישה  איורוודית: לייבש את הרימון השלם, לטחון לאבקה. להרתיח כפית אבקה המורתחת ל5-10 דקות עם כוס מים, להוסיף קצת דבש לפני השתייה.

זרעים מיובשים וקלויים: להפחתת תיאבון.

לשימוש בקליפת הפרי נודעת פעילות סופחת במיוחד: הקליפה המורתחת משמשת באיורוודה וברפואה הסינית לעצירת שלשול, עצירת דמעות (חיצוני) לטיפול בשיתוק בגפיים התחתונות (על ידי הגברת טונוס השרירים), לטיפול בתולעים עגולות, צניחת רקטום, ומצבים גניקולוגיים הקשורים בעיקר להפרשה ולדימום.

פרח הרימון: הרפואות המסורתיות עושות שימוש בפרחים המופיעים לרוב בחלק הגבוה של הצמח לטיפול בחלקי הגוף העליונים. כך גם אבקת פרח הרימון היבש משמשת ברפואה הסינית לטיפול בדימום מהאף על רקע חום בלב (בנשיפה אל הנחיר).

דוגמה נוספת לשימוש פרח הרימון לטיפול ברום הגוף הוא שילוב אבקת פרח הרימון עם אבקת ברזל לשימוש פנימי להשחרת השיער.

פרח הרימון

שימוש רפואי ברימון ברפואות המסורתיות: מכווץ ומזין

ניראה כי הרפואות המסורתיות מסכימות כי הרימון מציע שתי מהויות; האחת של הזנה והשנייה של כיווץ.

המהות המזינה: קשורה בטעמו המתוק-חמצמץ של הרימון ובעסיס שלו. איכות זו בולטת יותר ברימון מהזן המתוק. לרימון המתוק מיוחסות השפעות כגון: לחלוח יובש, הזנת מערכת העצבים, השחרת השיער, הגברת החוסן ותמיכה במיניות. איכות זו נימשכת מעונת הקיץ וסוף הקיץ, וקושרת בין הרימון לפירות מלחלחים, ומתוקים יותר המופיעים בקיץ ומסייעים ללחלוח הגוף

המהות המכווצת: קשורה בטעמו העפיץ של הרימון המייצג באופן מובהק את האיכות הסתווית-מתכתית. הטעם המכווץ מסייע לשליטה, לארגון פנימי ולמניעת אובדן משאבים יקרים כגון דם ונוזלי גוף.

שילוב הטעמים של המתוק-חמוץ עפיץ, הינו שילוב המייצג איכות של חיסכון: בניית משאבים ושמירתם בעומק הגוף.

שימוש ברימון בקליניקה

הרימון, הפרי הנימצא בחלק הגבוה של העץ, ומתמודד לאורך הסתיו עם פגעים שונים, משמש אותי בראש ובראשונה כדי להגן ולשמור על בריאות הרקמות הקשורות לפלג הגוף העליון. הרימון משתלב בתזונה לטיפול ומניעת טרשת עורקים, מחלת לב כלילית, לשמירה על בריאות העיניים ובריאות המוח.

איכותו המרסנת ותכולת נוגדי החימצון שבו לצד המחקר המדעי התומך, הופכים את הרימון לרכיב נוסף בטיפול ומניעת סוגי סרטן שונים ובמיוחד סרטן השד, הערמונית, המוח והמעי הגס. לאחרונה התחלתי לשלב רימון גם בטיפול בתופעות גיל המעבר. ההשפעה הפיטואסטרוגנית בשילוב האיכות עפיצה מסייעת בריסון גלי חום ונדודי שינה המאפיינים נשים בגיל המעבר.

לצד כל ההשפעות המיטיבות יש להיזהר בשימוש ברימון במינון גבוה לצד תרופות, משום השפעתו על פירוק של תרופות שונות בכבד.

שיעורים על שגשוג ודעיכה: מבט מהותני

הרימון הוא אחד מאותם מזונות היודעים להתמודד עם ניגודים. פעילותו של הרימון מייצגת מענה בהיר ומובנה המוביל את גופינו דרך המעבר החד והכמעט בלתי אפשרי בין החום והלחות של סוף הקיץ ליובש ולקרירות של הסתיו. המענה אותו מציע הרימון איננו מענה חד ממדי המאפיין את פירות הקיץ: הרימון איננו פועל באמצעות מתיקות ורטיבות מוגזמת המכסה על כל הקשיים והניגודים.

הרימון כבן למשפחת ההדסיים הוא פרי סתיו קלאסי (כפי שמוזכר במאמר ניחוח מרפא של הדס וגויאבה). הרימון הוא "מאסטר" של מעבר בין שפע ועסיס, למציאות של צמצום וחסר. מעבר שכזה מחייב צורך בדיוק, דריכות וצפיה לגשם אשר אין יודעים את מועד הגעתו.

המעבר בין אדמה עסיסית למתכת הדוקה מיוצג גם בצורתו של הרימון, אותה צורה המשותפת למזונות סתיו רבים: הגוף העגול המלא בעסיס מייצג את איכות האדמה וזכרונות עסיס של סוף קיץ. כתר הרימון היבש, הזוויתי והמצומצם מרמז על איכות המתכת. כתר הרימון כאילו מספר על אובדני עבר של פריחת רימון קיצית נשכחת וכליון שעוד יבוא בדמות חרקים המסתתרים שם בעוקץ הפריחה המיובשת. שם, בין פריחת נעורים אשר אבדה והכליון המצפה לפרי העסיסי, הכתר של הרימון מציע הדר מלכות אחרון וגאה.

שפע והרס ברימון אחד

שפע והרס ברימון אחד

מוצא אחרון עם סגירת השערים

כאשר בוצעים את הרימון, ניתן להביט על משחק הצבעים מהחוץ כל הדרך פנימה: קליפה חיצונית אדומה, קליפה פנימית לבנה, עסיס פרי אדום המסתיים בזרע לבן. זהו משחק של אש ומתכת. הרפואות המסורתיות מזהירות מפני הסכנה האורבת בסתיו. סכנה זו המחכה לכל מי אשר פוסע פנימה, מפנה את גבו אל העולם ויוצא למסע אל הפנים הלא מוכר. הרפואות המסורתיות מתארות מצבים של חום  כלוא; שארית מריגשת הקיץ, קרני השמש והלילות החמים העלולה להילכד באדם המתכנס אל תוך עצמו בסתיו. הסינים מתארים מציאות גופנית של חום כלוא השורף את מבפנים את איבריו של האדם, כזה העלול אף לפרוץ באביב בשלל מחלות. חום כלוא שכזה מייצג אולי לקח המצפה לאותם סגפנים המחפשים את הישועה בהפניית הגו אל העולם, משאירים מאחריהם עסקים לא גמורים. ואז, כאשר נידמה כי החירות הפנימית כמעט הושגה, דווקא אז פרשות מהעבר פורצות באש לא נישלטת.

כדי למנוע מצבים אלו של אש פנימית נשכחת ומאכלת, מגיע הרימון לעזרה ולמרפא לגוף יחד עם לקחים מוחשיים מאוד לנפש. האדום והלבן יודע את משחק הכינוס והשחרור, המתיקות המרככת והמשלימה לצד הכיווץ וההתכנסות הבלתי מתפשרת, אותה מרגיש כל מי ש"הפנימה" קורא לו. ברפואה הסינית מתארים כיצד למתן השתן תפקיד חשוב בניקוז חום מהלב. הרימון האדום, המשתן, מצליח ברגעים אחרונים של סגירת השערים להמתיק את הרגע, ולסייע לעודפי החום לחמוק דרך השתן, בעוד הגוף והימים הולך וניסגרים בקצותיהם עם בקרים וערבים המתקררים והולכים ועור אשר נקבוביותיו נסגרות ומתכסות בשכבת בגדים נוספת.

גם עצם העיסוק ברימון מציע עימו לקחים של סיום ואיזון בין אש למתכת. הפירות הפוחתים מדי יום על העץ, קוצבים את הימים עד לסיומו של הסתיו. הרימון שעוד נישאר על העץ מזמין להתנסות אחרונה עם פרי מקומי, רגע לפני ההשתלטות הפופליסטית של ההדרים אוהבי הרטיבות השפע והגשם.

רימונים קשוחים עם הדרים פופוליסטיים

רימון והתמודדות עם המוות

הרימון, פרי הסתיו משמש במיתוסים ואגדות-עם כפרי הקשור בגבולות ובמוות. במיתולוגיה היוונית, פרספונה, ביתה של אלת החקלאות, דמטר, קושרת את עצמה אל עולם המתים כאשר היא בולעת בהיסח הדעת מספר גרגרי רימון אשר צמחו בגניו של שליט השאול האדס. באחד מהגרסאות העשירות של סיפורו של אלאדין, מתוארת המערה בה נמצאה מנורת הקסם, כמלאה בתכשיטים דמויי רימון המלאים באבני אודם, אשר מי ששולח ידו אליהם יבלע מתחת לפני האדמה לנצח נצחים.

האם יכולתו של פרי הרימון לשגשג ולהירקב במקביל, מספקת הסבר נוסף באשר ליכולתו לתמוך בכל כך הרבה מצבים בהם בגוף עצמו קיימת חיות ומחלה בו זמנית? כל הפירות נירקבים הסופו של דבר, אך הרימון עם מחיצותיו הפנימיות יודע לעשות הפרדות ברורות בין החלק החולה לחלק הבריא. הריקבון איננו מכתים את כולו. מחשבה על הפרדה בהירות הרואה את החלק הבריא והמתפקד הממשיך להתקיים לצד המחלה מעוררת בי זכרונות על מטופלים ומטופלות חכמים בהם פגשתי לאורך הדרך. מטופלים אלו יצרו בתוכם סדר פנימי אל מול מחלה קשה, באומרם "אני לא המחלה" וכך המשיכו לטפח את כל מה שחיוני ומתפקד גם אם חלקים מהגוף היו חולים. לעיתים גישה זו ליוותה אותם בתהליך ההחלמה ולעיתים שמרה על איכות חייהם גם כשהמחלה הלכה וגברה.

רימון עם חלק פגום

רימון מושלם של חיים ומוות: שימו לב לחלק הפגום שאיננו מפריע לכל השאר

הלקח המעניין ביותר של הרימון הוא ההתמודדות עם המוות והריקבון במובן הכי מילולי. החל משלב מסויים, הרימון הבשל נעקץ ונאכל על ידי חרקים. החלק העקוץ איננו יפה למראה או לריח. כדי לאכול מהרימון יש להשתמש בדמיון, באינטואיציה, ולבצע מעין ניתוח בו מסירים את החלק העקוץ, הרקוב. מסתבר שדווקא הזרעים של הרימונים העקוצים הם המתוקים ביותר. כמה שיעורים על דעיכה ושגשוג מסתתרים בניקוי הרימון, ובהפרדת הרקוב מהמתוק. שיעורים על היכולת לראות את הטוב, או היכולת למצוא את החיים גם אל מול המוות המלווה אותנו מרגע לידתנו.

המחבר:

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המאמר עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק

מקורות:

  1. Li S. Compendium of Materia Medica : Bencao Gangmu. 1st ed. (Xiwen L, ed.). Foreign Languages Press; 2003.
  2. Bhāvamiśra. Bhāvaprakāśa of Bhāvamiśra : Text, English Translation, Notes, Appendences and Index. (Srikanthamurthy KR, ed.). Krishnadas Academy; 2001.
  3. Bhagwan Dash V. Fundamentals of Ayurvedic Medicine. 2nd ed. Delhi: Sri Satguru Publication; 1999.
  4. לב א. סממני המרפא של ארץ ישראל וסביבותיה בימי הביניים. תל אביב: הוצאת ארץ; 2002.
  5. לב א, עמר ז. סממני המרפא המסורתיים בארץ ישאל. תל אביב: הוצאת ארץ; 2002.
  6. Henning SM, Yang J, Lee R-P, et al. Pomegranate Juice and Extract Consumption Increases the Resistance to UVB-induced Erythema and Changes the Skin Microbiome in Healthy Women: a Randomized Controlled Trial. Sci Rep. 2019;9(1):14528. doi:10.1038/s41598-019-50926-2
  7. Malek Mahdavi A, Seyedsadjadi N, Javadivala Z. Potential effects of pomegranate (Punica granatum) on rheumatoid arthritis: A systematic review. Int J Clin Pract. 2021;75(8):e13999. doi:10.1111/ijcp.13999
  8. Wang P, Zhang Q, Hou H, et al. The effects of pomegranate supplementation on biomarkers of inflammation and endothelial dysfunction: A meta-analysis and systematic review. Complement Ther Med. 2020;49:102358. doi:10.1016/j.ctim.2020.102358
  9. Asgary S, Karimi R, Joshi T, et al. Effect of pomegranate juice on vascular adhesion factors: A systematic review and meta-analysis. Phytomedicine. 2021;80:153359. doi:10.1016/j.phymed.2020.153359
  10. Barati Boldaji R, Akhlaghi M, Sagheb MM, Esmaeilinezhad Z. Pomegranate juice improves cardiometabolic risk factors, biomarkers of oxidative stress and inflammation in hemodialysis patients: a randomized crossover trial. J Sci Food Agric. 2020;100(2):846-854. doi:10.1002/jsfa.10096
  11. Sahebkar A, Ferri C, Giorgini P, Bo S, Nachtigal P, Grassi D. Effects of pomegranate juice on blood pressure: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Pharmacol Res. 2017;115:149-161. doi:10.1016/j.phrs.2016.11.018
  12. Bellone JA, Murray JR, Jorge P, et al. Pomegranate supplementation improves cognitive and functional recovery following ischemic stroke: A randomized trial. Nutr Neurosci. 2019;22(10):738-743. doi:10.1080/1028415X.2018.1436413
  13. Abedini M, Ghasemi-Tehrani H, Tarrahi MJ, Amani R. The effect of concentrated pomegranate juice consumption on risk factors of cardiovascular diseases in women with polycystic ovary syndrome: A randomized controlled trial. Phytother Res. 2021;35(1):442-451. doi:10.1002/ptr.6820
  14. Esmaeilinezhad Z, Babajafari S, Sohrabi Z, Eskandari M-H, Amooee S, Barati-Boldaji R. Effect of synbiotic pomegranate juice on glycemic, sex hormone profile and anthropometric indices in PCOS: A randomized, triple blind, controlled trial. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2019;29(2):201-208. doi:10.1016/j.numecd.2018.07.002
  15. Ammar A, Bailey SJ, Chtourou H, et al. Effects of pomegranate supplementation on exercise performance and post-exercise recovery in healthy adults: a systematic review. Br J Nutr. 2018;120(11):1201-1216. doi:10.1017/S0007114518002696
  16. Ammar A, Turki M, Hammouda O, et al. Effects of Pomegranate Juice Supplementation on Oxidative Stress Biomarkers Following Weightlifting Exercise. Nutrients. 2017;9(8). doi:10.3390/nu9080819
  17. Eltay EG, Gismalla BG, Mukhtar MM, Awadelkarim MOA. Punica granatum peel extract as adjunct irrigation to nonsurgical treatment of chronic gingivitis. Complement Ther Clin Pract. 2021;43:101383. doi:10.1016/j.ctcp.2021.101383
  18. Peng SY, Lin LC, Chen SR, et al. Pomegranate extract (Pomx) induces mitochondrial dysfunction and apoptosis of oral cancer cells. Antioxidants. 2021;10(7). doi:10.3390/ANTIOX10071117
  19. Berdowska I, Matusiewicz M, Fecka I. Punicalagin in cancer prevention—Via signaling pathways targeting. Nutrients. 2021;13(8). doi:10.3390/NU13082733
  20. P S, SF M, F A. Pomegranate for Prevention and Treatment of Cancer: An Update. Molecules. 2017;22(1). doi:10.3390/MOLECULES22010177
  21. Adhami VM, Khan N, Mukhtar H. Cancer chemoprevention by pomegranate: laboratory and clinical evidence. Nutr Cancer. 2009;61(6):811-815. doi:10.1080/01635580903285064
  22. Khan GN, Gorin MA, Rosenthal D, et al. Pomegranate Fruit Extract Impairs Invasion and Motility in Human Breast Cancer: http://dx.doi.org/101177/1534735409341405. 2009;8(3):242-253. doi:10.1177/1534735409341405
  23. Jeune MAL, Kumi-Diaka J, Brown J. Anticancer Activities of Pomegranate Extracts and Genistein in Human Breast Cancer Cells. https://home.liebertpub.com/jmf. 2005;8(4):469-475. doi:10.1089/JMF.2005.8.469

לעיון נוסף:

ניחוח מרפא של הדס וגויאבה – על צמחי מאכל ומרפא סתוויים ממשפחת ההדסיים

מומלצי החודש