מחקר: גם חשיפה מתמשכת לרמות נמוכות של זיהום אויר מעלה את הסיכון לתמותה

סיכם וערך: אייל שפרינגר

זיהום אויר

חשבתם שניתן להתמודד עם ניחוח אגזוזים קל פה ושם? מסתבר שגם חשיפה לרמות זיהום אויר נמוכות עלולות לסכן ואף לקצר את החיים.

מחקר משנת 2021 אשר פורסם בכתב העת הרפואי bmj ניתח נתונים מ-8 מחקרי עוקבה בשש מדינות ארופאיות. המחקר כלל 325,367 ניבדקים בוגרים אשר אותרו למחקר בשנים 1990-2000, כאשר המעקב התבצע לאורך כ-20 שנה. ניתוח הנתונים בדק את הקשר בין זיהום אויר אליו נחשפו הנבדקים אל נתוני התמותה מגורמים טבעיים.

גורמי הזיהום העיקריים אשר ניבדקו היו חלקיקים מזהמים עדינים, חנקן דו חמצני, אוזון, ופחמן שחור.

במהלך תקופת המחקר נצפו 47,131 מקרי מוות. חשיפה גבוהה יותר למזהמים היתה קשורה בצורה מובהקת למוות. הסיכון למוות עלה בהתאמה עם הגברת החשיפה לזיהום האוויר. עם זאת המחקר מדגים כי חשיפה לזיהום אויר גם ברמות הנמוכות מהתקן האמריקאי או האירופאי לזיהום אויר קשורה בעלייה משמעותית בסיכון למוות ממחלה (גורם טבעי).

מחשבות אודות המחקר – האם הכל בידיים שלנו?

מחקרים מסוג זה, מעלים מחשבות לגבי היכולת האישית של כל פרט בחברה לשמור על עצמו מפני מחלות. המחקר מדגים כיצד גורמי זיהום סביבתי שאינם בשליטתינו המיידית עלולים להוביל לתחלואה ולמוות.

הרעיון כי בריאות האדם קשורה קשר הדוק לבריאות העולם הינה רעיון מרכזי המופיע ברפואות המסורתיות. לדוגמה, הפרקים הראשונים של ספר הקיסר הצהוב (Suwen) המהווה טקסט בסיס לרפואה הסינית, מתארים כיצד שינויים אקלימיים לא צפויים גורמים לתמותה נירחבת בעולם הצומח, החי ובני האדם.

המסקנה המתבקשת מהבנה זו המופיעה גם בטקסטים קדומים ומודגמת גם במחקר מודרני היא שקידום בריאות ראוי שיתבצע גם ברמה הציבורית. אנו, הרוצים להטיב לעצמנו, לבני המשפחה שלנו ולקהילות בהם אנו חיים, שומה עלינו לדרוש ולפעול למען יצירת עולם בו רמות הזיהום מופחתות. הפיתרון לא יכול להישאר ברמת הצריכה האישית, הקניות בחנות הטבע ותרגול היוגה הביתי. יש לעבור להשפעה ציבורית.

תובנה נוספת העולה מהמחקר היא שהגדרות רשמיות העוסקות ברמות "בטוחות" של מזהמים עלולות להתגלות בהמשך הדרך כלא בטוחות כלל וכלל. תוצאות המחקר מחזקות את הגישה כי אין לגלות סובלנות לרמות מזהמים נמוכות, גם אם הן בטוחות לכאורה, כאשר הן מופיעות באויר, במים במזון ובמוצרים בהם אנו עושים שימוש. העלאת נושאים אלו לשיח, ושינוי הנורמות הציבוריות ביחס לנוכחות מזהמים בסביבה יכולה לשנות בסופו של דבר את המציאות.

בואו נדבר על כך עוד ועוד, ונייצר תרבות ומוסכמות חדשות ביחס להימצאות מזהמים בסביבה.

סיכם ערך והגיב: אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים-תזונה למטופלי סרטן.

לעיון נוסף:

אספרגוס עם פקעות שושן – מתכון מסורתי לטיפוח בריאות הריאות

טיפול במרכז בבעיות נשימה ומערכת החיסון

זיהום אויר

זיהום אויר במקום כלשהו בעולם

מומלצי החודש