טיפול בדלקות בדרכי השתן על פי המאקרוביוטיקה והרפואה הסינית

מאת אייל שפרינגר

צילום אורי שפרינגר

"הטיפול באישה אחת שקול לטיפול בעשרה גברים" {מתוך המקורות הסיניים}
אזור הבטן התחתונה ואברי המין, פגיע למצבים פתולוגיים רבים ומגוונים בגברים ובנשים. הביטויים למצבי חוסר איזון הינם רבים ומגוונים: דלקות באיברים של הבטן התחתונה כגון רחם, צוואר הרחם, חצוצרות, דרכי השתן ובלוטת הערמונית. מצבים נוספים כגון הפרשות מהנרתיק, בעיות פוריות, כאבי וסת, גידולים שפירים וממאירים או מצבי חסימה שונים כגון חסימת החצוצרות, אבנים בכליות ובדרכי השתן, וחסימת צינורות הזרע.

המבנה השונה של האישה והגבר על פי הרפואה הסינית והמאקרוביוטיקה:

האדם לפי הרפואה הסינית והמאקרוביוטיקה, מהווה נקודת מפגש בין הYANG המגיע מהשמיים והYIN המגיע מהאדמה. אברי גופו מתעצבים בזכות פעילותם של כוחות מנוגדים אלו. גם הגבר וגם האישה מושפעים משני הכוחות, אך כל אחד מהמינים נתון להשפעה חזקה יותר של אחד הכוחות. על פי התפיסה המסורתית, הגבר מייצג את השמיים והאישה את הארץ. הגבר מושפע בעיקר מהYANG המגיע מהשמיים ועובר דרך גופו אל תוך האדמה. מהות הYANG השמימי היא ירידה כלפי מטה תוך כדי כיווץ התכנסות ושליטה בחומר. על כן מבנה גופו של הגבר צר יותר, נוקשה יותר, ואברי המין שלו גלויים כלפי חוץ, ומופנים כלפי מטה, בהתאמה לכוח המגיע מהשמיים. האישה קשורה יותר בYIN המגיע מהארץ, עובר דרך גופה, מתרחב ומתפשט בדרכו לשמיים. הכוח העולה והמתפשט לצדדים, עוזר ליצור מבנה מורחב יותר, רך ובעל חללים. האיברים והרקמות הייחודיים לאישה מבטאים את התנועה המתרחבת העולה, היוצרת רכות וחללים הם הרחם, השחלות החזה ושיער הראש.

המחמם התחתון

הרפואה הסינית מגדירה מבנה תפקודי גופני הנקרא "שלושת המחממים".  מערכת זו מחלקת את הגוף לשלושה אזורים. המחמם העליון נמצא מעל הסרעפת, המרכזי ממוקם מהסרעפת ועד  קו הטבור ואילו התחתון נמצא מקו הטבור ועד לחיץ הנקבים (יש הכוללים גם את הרגליים במחמם התחתון).

תפקודי המחמם התחתון:

במסגרת השילוש HEAVEN-MEN-EARTH, אשר מתאר את מבנה העולם על פי הרפואה הסינית, מתייחס המחמם התחתון יותר לEarth[ארץ}. במסגרת מודל חמשת השינויים של הרפואה הסינית, המחמם התחתון קשור יותר באלמנט המים. אזור זה מכיל את הDan Tian התחתון בגוף, מרכז המהווה בסיס לחיוניותו של האדם. תפקודיו של המחמם התחתון כרוכים בקשר שלו למים ולארץ:

  • המחמם התחתון אחראי לפליטה של עודפים של פסולת מהגוף בדמות שתן וצואה.
  • המחמם התחתון חשוב מאוד לספיגת רכיבי מזון חיוניים דרך המעי הגס והדק- ובעקבות כך תורם לייצור צ'י ודם.
  • המחמם התחתון נשלט על ידי הכליות, ומושפע מהצ'י של הכבד העובר דרכו.
  • המחמם התחתון מכיל את המעטפת {BAO} – הכוונה היא לאזור הקשור ביצירה של חיים חדשים: אצל האישה הכוונה כנראה לרחם והאיברים הקשורים בו, ובגבר האזור נקרא ארמון הזרע, ומכיל את בלוטת הערמונית ודרכי השתן.

הטיפול המקובל לדלקת בדרכי השתן (UTI)

דלקת בדרכי השתן נגרמת כאשר שלפוחית השתן מזוהמת בחיידקים אשר מקורם בדרך-כלל במעי. המחלה נפוצה יותר בנשים, בשל הקרבה האנטומית אצל נשים בין צינור השתן ופי הטבעת. ההערכה היא שבעולם יש לפחות כ 300 מיליון מקרים בשנה של דלקת בדרכי השתן. הזיהומים מטופלים על-ידי חומרים אנטיביוטיים דוגמת חומצה נלידיקסית. יתרונה בכך שהיא איננה מצטברת בגוף אלא מופרשת בדרכי השתן ובכך פוגעת בחיידקים. לעיתים החומצה הנלידיקסית גורמת לבחילות והקאות, סחרחורות, ישנוניות, עוויתות, גרד ופריחה. תרופה נוספת הידועה בשמות שונים היא גנטאמיצין, הניתנת בהזרקה. לתרופה עלולות להיות תופעות לוואי קשות כמו אלרגיה לתרופה, ורטיגו, סחרחורות, כאבי ראש, פגיעה בשמיעה וצלצולים באוזניים, השתנה מרובה, או עצירת שתן, שתן עכור, דם בשתן גרד ופריחה. בנוסף החיידקים נוטים לפתח עמידות לטיפול זה.
כ 60 אחוז מהנשים סובלות בשלב כלשהו בחייהן מזיהום במערכת השתן. ב 90% מן המקרים הגורם לזיהום הוא החיידק E.Coli. כשליש מהנשים עם זיהומים במערכת השתן, יסבלו מזיהום חוזר בשנה שלאחר מכן. הזיהומים החוזרים במערכת השתן נפוצים יותר בנשים בסביבות גיל 25 או מעל גיל 55.

גורמים עיקריים לדלקת בדרכי השתן

סתימות מבניות או תפקודיות של דרכי השתן {למשל מצבים של אבנים בכליות, הגדלה שפירה של הערמונית או צלקת בצינור השופכה מגבירים סיכוי למחלה זו}, זיהום חיידקי על רקע הפרשות נרתיקיות מרובות, או זיהום צואה. הסיכוי לחלות מוגבר בהריון { פי 2}, בין השאר בשל שינוי ברמת החומציות של רקמת האפיתל הוגינלית. שינויים דומים ברמת החומציות עלולים להתרחש גם לקראת גיל המנופאוז.

חולי סוכרת חשופים יותר לדלקות בדרכי השתן בשל רמת סוכר גבוהה יותר בדם, ונטייה לחסימות בכלי הדם הקטנים, המונעות הגעה יעילה של תאי מערכת החיסון אל האזור המזוהם. יחסי מין עם בני זוג נגועים מעלים את הסבירות להדבקה בדלקת בדרכי השתן.
סימפטומים: כאב צורב בעת הטלת שתן, צורך תכוף להשתין, או השתנת לילה. שתן עכור בעל ריח רע או כהה, כאב בבטן התחתונה. במקרה של זיהום שהגיע לכליות, יופיע גם חום מדיד, עלול להימצא דם בשתן וייתכנו צמרמורות.

דלקות בדרכי השתן במקרוביוטיקה והרפואה הסינית

ישנם 4 גורמים לUTI אשר אין לראותם כגורמים נפרדים, אלא אפשר להתייחס אליהם כשלבים שונים של אותה מחלה. כל שלב הוא מצב פתולוגי בפני עצמו וכל שלב גם עלול להוביל לזה שבא אחריו.

חולשת כליות: הרקע לרוב המכריע של מחלות במחמם התחתון, קשור לחולשה מוקדמת של הכליות על פי מודל 12 האיברים של הרפואה הסינית. חולשה בכליות יכולה להיות מולדת, לנבוע מעבודה מוגזמת ללא מנוחה מספקת, מחרדה או טראומה שחוותה האישה, ריבוי לידות או הפלות, הגזמה במינון יחסי המין, שתית קפה ומשקאות המכילים קפאין והרמת משאות כבדים.

סימני אזהרה: כאבי גב ובירכיים, שתן תכוף, תחושת קור קבוע בכפות הרגליים. כאשר קיימת חולשת כליות, המחמם התחתון (האזור שמתחת לטבור) יהיה פגיע יותר לקור ולחסימות הנגרמות על ידי לחות.

קור:   הגורם השני לדלקות בדרכי השתן, מהווה לרוב אחד הביטויים של חולשת הכליות, ותוקף במיוחד את המחמם התחתון הקשור לארץ ולמהויות ייניות יותר. מתבטא בסגלגלות בציפורני הידיים והרגליים, סגלגלות בלשון, קרישי דם בזמן הוסת, הפרשה מימית ושקופה מהנרתיק, שתן תכוף ותחושת קור כללית. סימנים נוספים יכולים להצביע על קור שפגע בעוד מערכות בגוף כגון מערכת העיכול. במקרה כזה יתווספו עייפות וחולשה, תיאבון לא מאוזן, וצואה רכה. לעיתים הקור נובע מסיבות נוספות פרט לחולשת כליות, למשל חשיפת כפות הרגליים או פלג הגוף התחתון לרצפה קרה, או מזג אויר קר ולבוש לא מתאים.
כדי להימנע מפגיעת הקור יש להיזהר במיוחד בתקופות בהן האישה פגיעה: לאחר אובדן דם, בתקופת הוסת ובימים שאחריה ובזמן הלידה ואחריה. בהכירם את רגישות הגוף בזמן הוסת, התריעו הסינים מפני כניסה למקווי מים בזמן זה. תזונה קרה כמו גלידה סלטים או מזון לא מבושל עלולה אף היא להוביל  לקור אשר פוגע במחמם התחתון.

לחות וליחה: המחמם התחתון הינו הקרוב ביותר לארץ, החומרים הכבדים ביותר בגוף נוטים לשקוע בו, על כן מצבים הקשורים בהצטברות לחות וליחה נפוצים באזור המחמם התחתון. הביטוי שלהם הוא הפרשות רבות ודביקות, דם הוסת נעשה דביק, תחושת כבדות בבטן התחתונה, שתן עכור ולפעמים חלבי, גידולים שונים וחסימות בחצוצרות. סימנים כללים יותר יכללו צואה רכה במיוחד, לשון עם חיפוי עבה ודביק, במיוחד באזור האחורי הקרוב לגרון. באבחנת הפנים נוכל לראות שומניות ונקבוביות פתוחות באזור הסנטר. לעיתים, כאשר הליחה מלווה בחום, נראה פצעים מוגלתיים ואדומים על הסנטר, אזור עצם העצה יהיה נפוח ומימי למגע, ובנוסף ניתן יהיה לראות נפיחות בפרקי אצבעות הידיים הקרובים יותר אל הגוף.
ניתן להתייחס להופעת הלחות כסיבוך של קור וחוסר הצ'י של הכליות ומערכת העיכול אשר הופיעו מקודם. הגורמים המחריפים לחות הינם תזונה מתוקה שומנית ולחה, פירות ובמיוחד פירות טרופיים, מוצרי חלב, אגוזים ושמנים בתפריט במינון גבוה, או עיכול חלש הנובע בעיקר ממזון לא מבושל והרגלי אכילה כאוטיים.

חום: יכול להופיע כסיבוך של הלחות והליחה כCompostive heat, או להיווצר על רקע של תזונה שומנית וחמה כמו מזון מטוגן או מעושן. אוכלוסייה נוספת שנפגעת מחום הנן נשים החסרות את הYIN שמקרר ומצנן את הגוף, במיוחד נשים בגיל המעבר או אחריו. חום עלול להיווצר גם מהתרגשות וחוסר שקט, מצב המתואר ברפואה הסינית כאש בלב או אש בכבד. האש הזו מגיעה בסוף לחלק התחתון של הגוף ומתבטאת כנטייה לדלקות המלוות בהפרשה בעלת צבע צהוב או אף ירוק, ריח חריף ולא נעים, גירוד וצריבה בנרתיק , צריבה בעת מתן שתן ולעיתים אף חום מדיד. מקרים נוספים של דלקתיות מאפיינים את רוב מקרי השחלות הפוליציסטיות. סימנים נוספים לאבחון חום יהיו סימני אודם, במיוחד אזור הסנטר, ואודם בלשון. בדרך כלל נראה גם חיפוי עבה וצהוב בשורש בלשון בתוספת פפולות{בלוטות} אדומות בולטות באזור זה. ייתכן צמא רב וריח גוף לא נעים.

מאמר זה דן בהבנת הגורמים וצורות ההתבטאות השונות של דלקות בדרכי השתן על פי התזונה הסינית והמקרוביוטיקה. המאמר הבא בנושא יעסוק בטכניקות טיפול ביתיות בדלקות הדרכי השתן.

אייל שפרינגר-Dip.Ac.CH-מטפל ברפואה סינית עתיקה ובתזונה סינית מקרוביוטית, מייסד שיטת TEF, מנחה קורס המטפלים לתזונה סינית מקרוביוטית[email protected]

קישורים נוספים:

חלק ב' של המאמר: הטיפול המעשי בדלקות דרכי שתן

טיפול בפריון ובבריאות האישה במרכז לרפואה מסורתית על פי שיטת TEF

מומלצי החודש