טיפול במיגרנה עם זרעי כוסברה

כתב: עדו ברק

זרעי כוסברה

זרעי כוסברה: רקע ושימושים

זרעי כוסברה הינם מהחומרים הנפוצים בשימוש ברפואה הפרסית המסורתית ובין היתר משמשים לטיפול בכאבי ראש. חלק מהאינדיקציות של זרעי כוסברה שנבדקו והוכחו במחקרים קודמים הינן:  פעילות נוגדת חרדה ואינסומניה (נדודי שינה), פעילות אנטיבקטריאלית, פעילות נוגדת חמצון, שיכוך כאב ממקור עצבי ודלקתי ופוטנציאל לפעילות נוגדת גידולים.

מה המחקר הנוכחי גילה על זרעי כוסברה?

במחקר הנוכחי נבדקה השפעת זרעי כוסברה על כאבי ראש בקרב הסובלים ממיגרנה. 68 אנשים הסובלים ממיגרנה חולקו לשתי קבוצות. קבוצת ההתערבות קיבלה 500 מ"ג סודיום ולפרואט, ובנוסף 15 מ"ל סירופ מזרעי כוסברה 3 פעמים ביום במשך חודש.  קבוצת הביקורת קבלה 500 מ"ג סודיום ולפרואט ו- 15 מ"ל סירופ סוכר 3 פעמים ביום. נמצא שבקבוצת ההתערבות (המטופלים שקיבלו כוסברה) היה שיפור והשפעה ניכרת יותר מבחינת משך, תדירות וחומרת הכאב ביחס לקבוצת הביקורת. החוקרים שיערו כי פעילות זו של זרעי הכוסברה כמשככי כאב ראש מיגרני, היא הודות לאחוז הגבוה של הרכיב לינאלול המצוי בזרעים. המחקר נמשך חודש, ולא נעשה המשך מעקב אחר החולים. לכן לא ניתן לדעת האם התוצאות החיוביות נמשכו גם לאחר מכן. כמו כן, לא נבדקה ההשפעה של טיפול ארוך טווח. לאור תוצאות המחקר, ניתן לומר כי לזרעי כוסברה עשויה להיות השפעה קצרת טווח אך יעילה וניכרת בהפחתת משך, תדירות וחומרת כאב ראש מיגרני.

נקודת המבט המסורתית:

בראי הרפואות המסורתיות, זרעי כוסברה יתאימו יותר לסובלים ממצבי חום ועודף. כאבי ראש על רקע מצבי חסר ידרשו טיפול אחר, אם כי גם במצבים אלה זרעי הכוסברה יכולים להתלוות לטיפול העיקרי.

הכותב: עדו ברק, מטפל ברפואה סינית, תחום אונקולוגיה במרכז לרפואה מסורתית

לעיון נוסף:

'לא רוח לא חומר' ראיון עם המטפל עדו ברק

מתכון סלט צנוניות לטיפול בחום והצטברות

למאמר המרכז את התוספים המומלצים על ידי מטפלי המרכז לרפואה מסורתית

מומלצי החודש