תערובת חמשת התבלינים

מאת אייל יונה

תערובת "חמשת התבלינים" 五香粉 Wu Xiang Fen מפורסמת בדרום סין ובוויטנאם, ומשמשת לתיבול בשר (אך גם הולכת עם תחליפי בשר כטופו או טמפה). נאמר עליה שהיא מכילה את חמשת הטעמים של הרפואה הסינית: חמוץ, מר, מתוק, חריף ומלוח.

למרות שמה, התערובת מכילה בעיקר את הטעמים מתוק וחריף. התירגום המילולי למילה Xiang הינו "ארומה". ואכן, כל תבשיל אליו מוסיפים את תערובת התבלינים הזו, ימלא את הבית בניחוחות מדהימים.

מצרכים להכנת תערובת 'חמשת התבלינים'

3 כוכבי אניס (Ba jiao Hui Xiang)
כף פלפל סצ'ואני (Hua Jiao) (ניתן גם להחליף בגרגרי פלפל שחור (Hu Jiao)
כף זרעי שומר (Xiao Hui Xiang)
2 מקלות ציפורן (Ding Xiang)
חצי כפית קינמון (Rou Gui)

להכנת התערובת, ניתן להשתמש במכתש ועלי, במטחנה חשמלית, או פשוט לקנות מוכן.

המתכון באדיבות אייל יונה Dip.Ac מטפל בשיאצו ודיקור בשיטת 'הגזעים והענפים' בחיפה.
כותב בבלוג שירת המחט – מחשבה סינית ושימושה ברפואה. 0545-841819

חמשת התבלינים מנקודת מבט של הרפואה המסורתית

מתכון חמשת התבלינים משמש למעשה לתמיכה בעיכול. התבלינים המשמשים להכנת המתכון משמשים ברפואות המסורתיות לחימום וייבוש, הגברת התיאבון, הרגעת כאבי בטן, טיפול ומניעת טפילים, הפחתת רמת סוכר בדם, ולמניעה וטיפול בשלשול. התבלין מתאים במיוחד למטופלים המאופיינים בתחושת קור, ועיכול חלש, ופחות מתאים למטופלים "חמים". נפרט מעט על האיכות הטיפולית של כל אחד מהתבלינים:

כוכב אניס: מגביר תיאבון, מפחית כאב, אנטי טפילי קל.

פלפל סצ'ואני: צמח מחמם מאוד, מפחית כאב, אנטי טפילי, מחזק את "שער החיים" על פי הרפואה הסינית, כלומר תורם לעצמת החיוניות. משמש לטיפול במצבי לחות שונים, מניע דם ומשמש לטיפול בארטריטיס.

זרעי שומר: תבלין ממשפחת הסוככיים, מרגיעי כאב, מפחיתי בחילה, בעלי אפקט פיטואסטרוגני, בחלק מהטקסטים הסיניים מוצגים כמחזקי היאנג של הנשים, בעלי השפעה מיוחדת על איזור המפשעה והאגן.

ציפורן: תבלין בעל איכות מחממת מייבשת וסופחת. משמש לטיפול בליחה, Yang חלש, "דליפות" מפלג הגוף התחתון, כולל לטיפול בשלשול, מטשטש כאב, אנטי סוכרתי ואנטי טפילי.

קינמון: צמח מחמם, מניע דם, תומך בעיכול ובתיאבון. מחזק Yang ותומך ב"שער החיים". בעל אפקט היפוגליקמי (מפחית רמת סוכר בדם) והשפעה מאזנת על רמת השומנים והכולסטרול.

לעיון נוסף:

מתכוני תבלינים
עוף וכרישה בחמשת התבלינים

מומלצי החודש