תבשיל מאש ותמרים

מאת גבריאל פליישמן

תבשיל מאש ותמרים, מזין, מקרר ומניע. מתאים במיוחד לאיזון טיפוסי פיטה המתאפיינים בנטייה 'להתחמם מהר'… נטייה המחמירה גם ככה באופי הישראלי ובפרט כאשר האביב הופך לו לקיץ…
הרפואה ההודית מסווגת את עולם התופעות לחמש איכויות היוצרות ביניהן שלוש דושות. הדושות מתבטאות בין השאר במבנה הגופני האישי של כל אדם – בחוזקותיו כמו גם בנטיותיו לצאת מאיזון.

אנשים הנמנים על טיפוסי הפיטה דושה (המורכבת מאש ומים, מתבטאת בחום, שומניות וקלות, ואחראית על תהליכי עיכול וטרנספורמציה בגוף) יהיו לרוב חדים, חמים, בעלי עור רגיש ושומני, אדמדמים, אינטיליגנטים, דומיננטיים ובעלי כושר מנהיגות.

מזונות, התנהגויות ואיכויות המגבירים פיטה: חום, שמש, רגשות חמים, מזון בעל איכות חמה, מטוגן, שומני, ומתובל מדי. הטעמים חריף, חמוץ ומלוח, והצבעים אדום וכתום מאפיינים את הפיטה דושה.
מזונות ומצבים המאזנים פיטה: קור, אגמי מים מתוקים, יופי, מזון קר, כבד ומזין, הטעמים מתוק, מר ומכווץ, הצבעים ירוק וכחול.

תבשיל מאש זה הודגם בקורס התזונה למטפלים כמנה אפשרית לאיזון טיפוסי פיטה:

רכיבים (ל3-4 מנות):
כוס וחצי מאש מושרה ללילה
חצי בצל פרוס
3 כפות גהי או שמן קוקוס
כוסברה קצוצה
5-10 תמרים מגולענים חצויים
1 גזר קצוץ לקוביות
שן שום פרוסה
תבלינים: כפית שטוחה זרעי שומר, כפית זרעי כוסברה, זרעי הל מתוך 3 תרמילים, חצי כפית שטוחה פלפל שחור, לימון פרסי שלם,כפית שטוחה אבקת ג'ינג'ר יבש, מלח לפי הטעם

אופן ההכנה:
1. לאחר ההשריה, מבשלים את המאש במים חדשים על אש גבוהה עם מכסה פתוח עד שמכפיל את גודלו (כ-20 דקות). חשוב לאסוף ולזרוק את הקצף המופיע ברתיחה. מסננים ושומרים את מי הבישול.
2. מטגנים בתחתית של סיר בצל וגזר בשמן קוקוס או גהי עד להזהבה קלה.
3. מוסיפים את התבלינים השלמים, ומטגנים עוד כדקה תוך כדי ערבוב.
4. מוסיפים את המאש המבושל ואת התמרים ומטגנים דקה נוספת תוך ערבוב.
5. מחזירים את מי הבישול לסיר עם המאש והמרכיבים אשר טוגנו ומוסיפים עוד מים במידת הצורך עד אשר המאש מכוסה.
6.מנמיכים את האש ומבשלים כחצי שעה נוספת. מומלץ להגיש על אורז בסמטי לבן או מלא.

הבנת המתכון בראי הרפואה המסורתית

על פי האיורוודה, טיפוסי פיטה הם בדרך כלל אנשים בעלי אש עיכול חזקה מאד. קטניות באופן כללי מעולות לפיטה כי הן יבשות, (לעיתים קשות לעיכול) ומקררות – איכויות הפוכות בדיוק מאיכויות פיטה דושה (חום, קלילות ושמנוניות) ועל כן מתאימות לה. מאש היא הקטנית המומלצת ביותר (על פי האיורוודה) לשלושת הדושות. בנוסף, המתכון כולל תבלינים מקררים כמו זרעי כוסברה וזרעי שומר. הטעם המתוק, אשר נחשב טעם מקרר ויחסית קשה לעיכול, הוא הטעם הטוב ביותר לטיפוסי פיטה.

בהתאם לאבחנה אישית, המנה יכולה לאזן מגוון מצבי פיטה המתבטאים כעצבנות, כאבי ראש ומיגרנות, אקנה, שלשולים, צרבות, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם ועוד.

המתכון באדיבות גבריאל פליישמן מטפל באיורוודה ומבשל בהשראתה, מנחה סדנאות בישול ומלווה תהליכי שינוי לקבוצות ויחידים. בוגר מכללת רידמן ומכללת ידע החיים לאיורוודה.
לאתר 'גבריאל מבשל': www.gavriel.me

למעבר למתכוני קטניות
למעבר למתכון תבשיל חומוס חריף
למעבר למאמר משלוש יוצא אחד – על שלוש הדושות בבסיס הרפואה ההודית

מומלצי החודש