תבשיל חומוס חריף

מאת גבריאל פליישמן

תבשיל חומוס חריף, מניע, מחמם ומייבש. מתאים במיוחד לאיזון טיפוסי הקאפה המתאפיינים בקור, לחות וכבדות- תכונות העלולות להחמיר בחורף…
טעים טעים טעים!

הרפואה ההודית מסווגת אתהתופעות השונות לחמישה יסודות המרכיבים את שלוש הדושות הניקראות לעיתים שלושת המחוללים. הדושות מתבטאות בתופעות הטבע, בעונות, במזון, במצבי חולי, ובמבנה הגופני האישי של כל אדם.

אנשים הנמנים על טיפוסי הקאפה דושה (המורכבת מאדמה ומים, מתבטאת בכבדות, שומניות וקור, ואחראית על מבנה וסיכוך בגוף) יהיו לרוב מלאים, איטיים, נעימים למראה, אהובים על הבריות, בעלי נטייה להשמנה ואהבה לאוכל מתוק.
מזונות התנהגויות ואיכויות המגבירים קאפה: קור, לחות, דביקות, עצלות, עודף שינה, חוסר פעילות, אכילת יתר, מזון שומני, כבד, דביק, הצבע הלבן.
מזונות והתנהגויות המאזנים קאפה: חום, ייזוע, פעילות גופנית, תבלינים, צום שינה, קלות, יובש. מזון קל, חם ויבש, אכילה מועטה, צומות. צבעים אדום וכתום.

תבשיל חומוס זה הודגם בקורס התזונה למטפלים כמנה אפשרית לאיזון טיפוסי קאפה:

מרכיבים (ל 3-4 מנות) :
כוס וחצי חומוס אשר הושרה לילה (עדיף מהסוג החום כהה הקטן/ צ'נדל)
חצי בצל פרוס
3 כפות שמן שומשום בכבישה קרה
כוסברה קצוצה להגשה
רבע פלפל צ'ילי קצוץ
2 גבעולי סלרי קצוצים
שן שום פרוסה
ג'ינג'ר טרי קצוץ
תבלינים: פלפל שחור, זרעי חרדל, זרעי קימל, מלח

אופן ההכנה: 
1. מבשלים את החומוס (עדיף בסיר לחץ) במים חדשים על אש גבוהה עם מכסה פתוח עד לרתיחה. חשוב לאסוף ולזרוק את הקצף שמופיע ברתיחה.
2. לאחר הרתיחה סוגרים את הסיר ומבשלים עוד כשעה על אש קטנה עד להתרככות.
3. מסננים ושומרים את מי הבישול.
4. באותו סיר, מטגנים בצל בשמן זית או סומסום עד להזהבה קלה. מוסיפים את התבלינים השלמים ומטגנים עוד כדקה תוך כדי ערבוב.
5. מוסיפים את החומוס ומטגנים דקה נוספת תוך כדי ערבוב.
6. מחזירים מעט ממי הבישול- עבור טיפוסי קאפה אנחנו לא רוצים לבשל עם הרבה מים, על מנת למנוע עודפי נוזלים בגוף.
7. מוסיפים את כל שאר הרכיבים ומערבבים על אש גבוהה. מכסים ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים עשר דקות נוספות.
8. מומלץ להגיש על כוסמת (דגן מעולה לטיפוסי קאפה).

בראי הרפואה המסורתית

מהזווית האיורוודית, טיפוסי קאפה נוטים לסבול מבעיות עודף שנובעות מעיכול איטי, סטגנציה וכבדות. בעיות אלו עלולות להתבטא במגוון תופעות כגון- עצירות, נטייה לעלייה במשקל, ליחה, נזלת, עייפות, לאות, סלידה מקור וכן הלאה. על כן, איכויות המזונות החשובות לאיזונם הן חום, קלות ויובש אשרר תסייענה להם לייצר יותר קלילות ו"להניע" את המערכת. המתכון הנ"ל מעולה לאיזון קאפה מכל הבחינות: השילוב של חומוס (יובש) עם תבלינים מחממים במיוחד (צ'ילי, פלפל שחור, חרדל) מביאים את כל האיכויות הטובות לקאפה כפי שהסברנו קודם. נסייג ונאמר כי היבט נוסף חשוב מאד עבור איזון טיפוסי קאפה הוא הכמות- לטיפוסי קאפה נטייה לתשוקות ולאכילת יתר, ולכן, גם אם יאכלו מנה אשר מאזנת אותם, אם יאכלו ממנה יותר  מדי (זהירות! טעימה…)) גם העודפים הנ"ל ייגרמו לקאפה לצאת מאיזון…

המתכון באדיבות גבריאל פליישמן– מטפל באיורוודה ומבשל בהשראתה, מנחה סדנאות בישול ומלווה תהליכי שינוי לקבוצות ויחידים. בוגר מכללת רידמן ומכללת ידע החיים לאיורוודה. לאתר 'גבריאל מבשל': www.gavriel.me

ממש אוהבים חומוס? עברו למתכוני קטניות לעוד חומוס ולעוד מתכונים נוספים
נמשכים לרפואה ההודית? עברו למאמר להדליק את האגני– על ארבעה מצבי העיכול בראי הרפואה ההודית
הצעה לשדרוג? שאלה? מוזמנים לכתוב לנו כאן בתחתית הדף 🙂

מומלצי החודש