מרק מתוק וקר מפטריית YIN ER

מאת טל נוה

מרק פטריה לבנה מתוק וקר-(Yin Er Bing Tang 银耳冰糖)

מקורה של הפטרייה הלבנה הסינית הינו במחוז סיצ'ואן, באזור Tong Jiang. פטרייה פראית זו גדלה בסביבה גיאוגרפית ואקלים אידיאלים לגידול פטריות בשל עננים המכסים את השמים כל ימות השנה ויוצרים ערפל טבעי. הפטרייה לבנה בעלת גוון צהבהב שקוף ובעלת קפלים. כשהיא טרייה הקפלים הינם דביקים ולחים, בדומה למזונות וצמחים מזיני YIN אחרים. "עלי" הפטריה הינם רכים, שטוחים, דקים ומסתלסלים ומזכירים בצורתם את נאדיות הריאה.

גוף פרי פטריה עשיר בוויטמין B , סוכרים, חלבונים, ברזל , זרחן, סידן, מגנזיום וגופרית.

המתכון המצורף הינו מתכון רפואי סיני עתיק למרק מפטרית Yin Er לבנה, המכיל חומרי גלם שאינם נפוצים בארץ. המתכון יכול לשמש בעיקר לקבלת השראה לדרך הכנה של מתכון טיפולי, או כאתגר לנחושים להשיג את כל חומרי הגלם, ולטעום קצת סין פה בישראל.
השימוש במתכון מתאים במיוחד לעונת הסתיו ולאברי איכות המתכת, הריאות אשר נוטות לסבול מחום ויובש. המרק משמש בעיקר כדי ללחלח את הגוף, להקל ואף למנוע תופעות כמו יובש בפה ובגרון, וצרידות. המרק מסייע לכייח ליחה צהובה ולמצבים בהם קיים שיעול יבש, חוסר נוחות בבטן, נטייה לרעב מתמיד וצואה יבשה. במצב זה, הלשון עלולה להיות אדומה והדופק מהיר (סימנים המצביעים על אבחנה של חום ויובש). המרק מזין את עור הפנים ומיטיב באופן כללי עם עור יבש, מזין את YIN הכליות, ועל כן ידוע בקרב נשות סין כחלק מטיפול יופי.

מרכיבים:
10-30 יחידות צימוקים סינים Gou Qi Zi(צימוקי גוג'י, אותם ניתן להשיג כיום בחנויות טבע)
10-30 יחידות Da Zao (שיזף סיני אדום, ניתן להשיג בחנויות צמחים ובשוק לווינסקי)
*1-2 אגסים סיניים (Li Zi) טריים חתוכים לקוביות (ניתן להחליף באגסים מקומיים)
12 גרם סוכר(ניתן בהחלט להפחית את המינון בשל המתיקות הטבעית של שאר המרכיבים.
1 חופן פטריית Yin Er (ניתן להשיגה בחנויות צמחים, בשוק לווניסקי או בייבוא אישי)

YIN_ER_ונוספים_2

אופן ההכנה:
יש להשרות את הפטריות במים כ2-9 שעות.
לאחר מכן מוסיפים לסיר עם הפטריות את השיזף הסיני האדום ואת צימוקי הגוג'י ואת האגסים החתוכים לקוביות.
מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש לכדי בישול ארוך של כשעה עד 3 שעות.
אם מפלס המים יורד, ניתן להוסיף מים כדי להאריך את זמן הבישול וכדי להימנע ממרק מרוכז מידי.

אפשרויות
המתכון הנ"ל הוא מתכון מקורי המגיע מסין. מטבע הדברים חומרי הגלם הנ"ל אינם נפוצים. בגוף המתכון הצענו הקלות ומקורות להשגת חומרי הגלם.
לעיתים מוסיפים למתכון הסיני המקורי 10-15 יחידות של Lian zi (זרעי לוטוס). זרעי הלוטוס מוסיפים על האיכות הטיפולית של המנה ומסייעים להזנת הלב, הרגעת הנפש, ולטיפול בנדודי שינה (אינסומניה).

מנקודת המבט של הרפואה הסינית:

ברפואה הסינית המסורתית, פטריית הYin Er נמצאת בשימוש נרחב. השפעת הפטריה משפיעה על הריאות ,טחול ,קיבה, כליות, מעי גס. טעמה תפל, מתוק ונטרלי.
הרופאים העתיקים של סין טענו שיש לפטרייה "תמצית חזקה המחייה את מוח העצם, מזינה במיוחד את הריאות בנוזלים ומפסיקה שיעול ,מלחלחת את המעיים ואת הקיבה, ולכן בדרך עקיפה מחזקת את הצ'י (מחזק את ספיגת המזון). הפטריה מניעה ומחזקת את הדם ובדרך עקיפה מחזקת את הלב, מרעננת את המוח. בשל תפקודה המלחלח, מזינה את עור הפנים ונשים רבות מוצאות בה ערך רב לטיפולי יופי ולחלוח עור הפנים. נאמר עליה כי היא תורמת לאריכות ימים".
גם כיום פטרייה זו עדיין בשימוש בבתי החולים לרפואה סינית, ומשולבת בעיקר בפורמולות או בתוך מתכונים הניתנים במקביל לטיפול צמחי במחלות ריאות. האבחנה המבדלת העיקרית של מחלות ריאה אלה היא חום, בדגש על שיעול יבש ודלקת בדרכי הנשימה העליונות, גרד צרידות, ליחה יבשה ושתןן צהוב.
בנוסף לטיפול בראות, נכתב עליה כי היא מתאימה למצבי חולשה לאחר לידה, עצירות ודם בצואה או מצב של דיזנטריה, כלומר מצבים של יובש, חום, או שילוב של השניים.

yin_er_גולמי

*האגס הסיני אינו נראה כמו האגס שאנו מכירים בארץ. מרקמו אוורירי ועשיר יותר בנוזלים.
למעשה הוא נראה כהכלאה בין תפוח צהוב לאגס. באנגלית ניקרא האגס הסיני בשם Snow Pear, כלומר אגס שלג, ואכן כאשר נוגסים בו, המרקם האורירי וקרירותו מזכירים את אווריריות וקרירות השלג.
לאגס הסיני יש תפקיד חשוב במתכון מעבר לטעם המתוק. הסינים משתמשים באגס להפחתת לחץ דם, הורדת צ'י הריאות כלפי מטה וליחלוחן.
את מרבית האינפורמציה קיבלתי בעל פה מרופא בשם Li Wen Prof. המטפל ברפואה מערבית וסינית יחדיו.

נכתב ע"י טל נוה, מטפל ברפואה סינית talnaveh82@gmail.com

לעיון נוסף:

מתכוני מרק
מתכונים מתוקים ופחות מזיקים
טיפול במצבי יובש באמצעות רפואה מסורתית

מומלצי החודש