לוביה בְּסלק (עם אזוקי)

מאת שרון בנרף

כיצד מגשרים על הפער בין המלצות תזונה מחכמת יפן ובלוטות טעם מחכמת לוב…? מגייסים את סבתא לעזרה… את המנה הזו 'המצאנו' באחת התקופות בהן נתבקשתי לצרוך אזוקי בצורה יומיומית. המנה הטריפוליטאית המקורית מיועדת לשעועית לוביה, ולרוב מוגשת לצד קוסקוס ובשר.
כאן השתמשנו בתבשיל לטובת אזוקי, והמנה שמתקבלת משתלבת נפלא לצד מגוון דגנים/ ירקות/ חלבון לטעמכם ובהמלצת המטפל.

רכיבים:

חצי חבילת אזוקי (כ-250 גרם) שהושרתה לילה ובושלה
צרור עלי מנגולד
שמן שומשום בכבישה קרה
חצי צרור כוסברה קצוצה דק
2-3 שיני שום מגוררים בפומפיה
פלפל שחור
מלח ים אטלנטי

אופן ההכנה:

1. קוצצים את המנגולד דק דק ומסירים את  הליבה הלבנה
2. מחממים מעט מהשמן על מחבת ושופכים אליה את המנגולד. נותנים למנגולד להתחמם על אש נמוכה למשך זמן רב, עד שהוא הופך כהה וקריספי (או כמו שאומרים בערבית לובית 'מבּשמַט'… )

מנגולד
3. בשלב האידוי הנ"ל של המנגולד מומלץ להוסיף את הפלפל השחור
4. כאשר המנגולד התכהה והתקשה מכבים את האש. יש מי שבוחרים לטחון את המנגולד במעבד מזון למרקם משחתי בשלב זה.
5. מוסיפים לסיר את האזוקי המבושלת, ומערבבים יחד עם המנגולד.
6. לקראת ההגשה מוסיפים את השום והכוסברה למחבת ומערבבים, רצוי שהשום יזהיב קלות. מוסיפים גם את המלח.
7. ניתן להוסיף מעט מים לתבשיל במידת הצורך.

טיפים שעוזרים לתקתק

 לרבים מאיתנו לא קל, בעידן עמוס שכזה, לפנות את הזמן שהיינו רוצים לבישול הביתי. כדי להצליח להתמיד, כדאי לכל בית למצוא את השיטות שלו לייעול תהליכים. בהקשר של המנה הזו ניתן לעשות שני דברים:
1. לבשל מראש כמות אזוקי גדולה, לחלק לשקיות ולהקפיא. 3 שעות לפני הארוחה להוציא את השקית של היום.
2. ניתן להכין מראש כמות גדולה של המנגולד המאודה, למשל מ-2 צרורות מנגולד (קרי שלבים 1-4), ולשמור בקופסא במקרר. השמן פועל כאן גם כחומר משמר והרוטב יכול לשרוד גם למעלה מחצי שנה. וכך, ביום בו מחליטים להגיש את התבשיל, שולפים מהמקפיא את האזוקי המוכנה, מוסיפים מהמקרר כף של הרוטב המוכן, וכל מה שנשאר לעשות ב live זה חמש דקות עבודה של שום וכוסברה במחבת- אליהם נצרף את הנ"ל.

בראי הרפואה המסורתית

האזוקי נחשבת כקטנית העיקרית לחיזוק יאנג הכליות והמחמם התחתון. עלי המנגולד מביאים לחלוח והרפיה למחמם התחתון. הפלפל השחור, השום ושמן השומשום תורמים למנה ע"י חימום. שילוב הרכיבים יחד במנה יכול לסייע במגוון מצבים כגון פיסורה, שיקום תפרים וצלקות אחרי לידה, כאבי מחזור, עצירות, בעיות פריון, אשך טמיר, ספירת זרע נמוכה, כאבי בטן ובעיות נוספות המופיעות בפלג הגוף התחתון, כאשר האבחנה המבדלת של המטפל הינה חוסר צ'י ודם, תקיעות צ'י ודם או קור. בראי הרפואה הסינית המנה מייצגת את המעבר מתנועת המים לעץ- מן החיים בנסתר לפריצה החוצה.

שרון בנרף B.ed F.A. Dip.Ac.CH מטפלת ברפואה סינית עתיקה (דיקור, צמחי מרפא, תזונה סינית מקרוביוטית) ומנהלת תחום עיכול במרכז לרפואה מסורתית על פי שיטת TEF.

מומלצי החודש