דייסת אורז עם בקר – קונג'י מסורתי מדרום סין

תורגם מהאתר Unfamiliar China

מה מיוחד בקונג'י קאנטונזי מסורתי?

דייסת אורז, קונג'י, נחשבת לאחת מהמנות החשובות ביותר במטבח הקאנטונזי. אומרים עליה כי טעמה עולה על כל מנות הקונג'י אשר ניתן למצוא ברחבי סין.

בניגוד לטכניקות הבישול הדרומיות, בצפון סין נהוג להכין את דייסת האורז לאורך פרק זמן קצר יחסית באופן בו האורז והמים עדיין נבדלים זה מזה בסוף הבישול. הכוונה במנה הצפונית היא ליצור מנה בה הדגש הוא על רכות האורז כך שמתקבל מעין מרק דליל.

לעומת זאת, בקונג'י קאנטונזי (דרום סין), שמים דגש על בישול ממושך על אש קטנה עד שהאורז והמים מתאחדים אחד עם השני והופכים לעיסה רכה, ריחנית ועדינה.

שיטת שאנג-גון | Sheng Gun cooking method

שיטת הבישול של שאנג–גון היא טכניקה ידועה במטבח הקאנטונזי ושפים רבים עושים בה שימוש. בדרך זו, מרכיבים גולמיים שונים מוכנסים במהירות לתוך בסיס של דייסת קונג'י בזמן שהיא רותחת על האש. הטמפרטורה הגבוהה של הקונג'י משמשת לבישול מהיר של המרכיבים.

קונג'י בקר מסורתי מדרום סין

המתכון הבא עושה שימוש בשיטת שאנג–גון וקל להכין אותו בבית.  בכדי להכין את המנה כל שעליכם לעשות הוא ללוש את הבקר ואת שאר המרכיבים ולזרוק אותם אל תוך סיר הקונג'י הרותח, כמה פשוט וטעים! לאחר מכן תנו לדייסה להתבשל מספר דקות נוספות על אש גבוהה והמנה מוכנה להגשה.

מרכיבים

250 גרם בקר

1/2 ספל (100 גרם) אורז (במקור משתמשים באורז לבן עגול, אך ניתן להחליף לסוגים אחרים)

5 גרם ג'ינג'ר מרוסק

כפית שמן לבישול

2 כפיות רוטב סויה (במקור עושים שימוש ברוטב סויה סיני קליל)

1/2 כפית פלפל לבן טחון

1/2 כפית עמילן תפוח אדמה (ניתן להחליף לאבקת קוזו)

אופן ההכנה

  1. שטפו את האורז היטב והשרו אותו ללילה בקערה עם מים. סננו את האורז מהמים (שימרו את מי ההשריה להמשך תהליך הבישול) והשרו אותו במלח לשעה.
  2. שטפו את הבקר וחתכו אותו לפיסות דקות בכיוון של סיבי השריר. בקערה ערבבו את רוטב הסויה, השמן ואת עמילן תפוח האדמה. לאחר מכן לושו את העיסה בידיים, הוסיפו את הג'ינג'ר ולושו שוב. תנו לעיסה לנוח כ-15 דקות.
  3. שיפכו את מי ההשריה לכלי חרס/חרסינה/ לבישול או סיר חשמלי, הוסיפו עוד מים אם יש צורך והביאו את המים לרתיחה על טמפרטורה גבוהה. הוסיפו את האורז למים הרותחים, הרתיחו בשנית והמשיכו לבשל על אש נמוכה עד שהמים הופכים לדייסה עבה ודחוסה. הכנסת האורז למים הרותחים בזמן הרתיחה מונעת את הידבקותו לתחתית הסיר.
  4. כאשר בסיס הקונג'י מוכן ניתן להוסיף את פיסות הבקר, פשוט הכניסו אותם אל הסיר הרותח פיסה אחר פיסה. הוסיפו את הפלפל הלבן. בשלב זה, הקפידו על ערבוב של התבשיל כל הזמן עד שחתיכות הבקר משנות את צבען מכהה לבהיר. כשזה קורה, התבשיל מוכן.

טיפ חשוב – אל תוסיפו את פיסות הבקר בבת אחת, הן עלולות לקרר את הקונג'י וכך לא יתבשלו כהלכה.

בתיאבון!

המתכון תורגם מהאתר unfamiliar china – אל המקור לחץ כאן

מנקודת המבט של הרפואה המסורתית

מנה חמה ולחה, המסייעת לחיזוק צ'י ודם. הג'ינג'ר והפלפל הלבן מסייעים לאיזון כבדות המנה ולעיכול מיטבי. ניתן לאכול מנה זו לארוחת בוקר. לאחר אבחנה מבדלת מתאימה מנה זו עשויה לסייע בטיפול בחולשה ועייפות, אנמיה, חרדה וחוסר שקט נפשי.

לקריאה נוספת

dumping syndrome- המקום בו דייסה הופכת למסוכנת

תבשיל שיפון ואורז חורפי

בצעד תימני- דייסת זום

 

מומלצי החודש