מתזונת התינוק לתזונת הבוגר

טעימה מהרצאתו של אייל שפרינגר בהשתלמות תזונת ילדים

 

מתזונת התינוק לתזונת הבוגר

טיפוח החיים

על פי הרפואות המסורתיות של מזרח אסיה, החיים הם משאב יקר, מעין אוצר אותו יש לשמור ולטפח. לדוגמה, שמה הראשון של שיטת המאקרוביוטיקה ניקרא ביפנית Shoku-yo. מושג זה מתייחס לחיים שלמים של טיפוח החיוניות ובחירה במזון ובהרגלים המזינים את כוח החיים.

(孫思邈) Sun simiao רופא סיני מפורסם מהמאה השביעית לספירה, נודע בגישתו הרפואית אשר הדגישה את טיפוח החיים (Yang sheng-養生). הטיפול הנכון בילדים לפי Sun simiao מהווה את אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך טיפוח החיים משום שהוא מניח את הבסיס כבר בתחילת הדרך ובכך מאפשר לאדם להגיע לחיים ארוכים בריאים ומלאים:

"מבין הדרכים לטיפוח האדם, אי אפשר להיכשל בהזנת הקטן לצורך בניית הגדול: ללא טיפוח הקטן, המוות יגיע לפני שהגדול יגיע לשלמותו".

חשיפת התינוק למזונות במקביל לחשיפתו למורכבות החיים

בספר הדאואיסטי Dao De Jing מוצג רעיון לפיו תהליך הבריאה המתחיל בעיקרון "האחד" המייצג פשטות ושלמות ומתפתח אל "עשרת אלפי הדברים" המבטאים פירוט, מורכבות ושונות.  תהליך התפתחות התינוק ותזונתו מיצגים אף הם דפוס זה. התינוק בתחילת דרכו חווה את המציאות כ"אחד": בתקופת העוברות, גוף התינוק מאוחד עם האם ותזונת התינוק המתקבלת דרך חבל הטבור מבטאת קשר המאחד ומספק את כל צרכיו של העובר. תהליך הלידה והגדילה של התינוק מייצג הגברה של חשיפת הילד אל העולם ועלייה במורכבות הרגשית אליה הילד נחשף המשתקפות במורכבות של המזון אותו הילד צורך. המזון ההופך למורכב יותר ויותר ומעובד פחות ופחות, תומך ביכולתו של הילד להיחשף למורכבות החיים באופן מלא, תוך כדי הפחתת התיווך אשר האם מספקת ברמה הרגשית וכן ברמת ההזנה. המזון המתווך שעובר בתחילה דרך גוף האם ומגיע אל העובר והתינוק דרך חבל הטבור והשדיים, נצרך בהמשך באופן ישיר ע"י הפעוט כמזון מתקתק, רך ומבושל.

להיות בוגר תזונתית 

האדם הבוגר אפוא הוא אדם אשר מילדותו מקבל תמיכה והזנה ברמה הרגשית והתזונתית. במקביל לתמיכה, הילד עובר תהליך המווסת על ידי הוריו, הכולל חשיפה הדרגתית וגוברת לגירויים רגשיים וחושיים מאתגרים יותר ויותר ולמורכבות הולכת וגדלה של מזונות ההופכים למגוונים יותר, מבושלים פחות ובעלי טעמים ומרקמים מאתגרים השונים מתזונת התינוק המתקתקה והרכה. בצורה זו האדם הבוגר הופך לבשל למפגש מלא ואותנטי עם החיים, מפגש אשר למרות מורכבותו, איננו מאיים על האדם אלא דווקא מסייע להתפתחותו, הזנתו ועיצובו. בשפה של הרפואה הסינית ניתן להגדיר תהליך התפתחות זה כתנועה מהאחדות המיוצגת ע"י אהבת אם, והזנה אחידה של דם הטבור וחלב האם, אל הדואליות של היין והיאנג (מוצקים ונוזלים), ומשם למפגש מלא עם חמשת האלמנטים וששת האקלימים המיוצגים בטעמי המזון המורכבים החופף למפגש עם עולם רגשי בוגר המכיל את כל מנעד הרגשות אליהם מבשיל הילד המתבגר.

 

 

האם כולנו בשלים למגע ישיר עם המציאות?

למרות התיאור האידילי המופיע לעיל, מסתבר שרוב בני האדם אינם מסוגלים לשגשג לאורך שנים עם דיאטה המבטאת מפגש מלא ובלתי מתווך עם המציאות בדמות מזון גולמי ובלתי מבושל לחלוטין. לשימוש באש השפעה מתווכת על המזון, המרככת את מגוון האיכויות והמרקמים המתבטאים בו, והופכת את המזון לרך, מתקתק ומתון יותר. אחד מהאתגרים הניצבים בפני כל אדם, הוא לזהות את המידה בה גופו יכול להתמודד עם מגע ישיר עם המציאות בדמות תזונה פחות מבושלת, ולהתאים את רמת הבישול לצרכיו הייחודיים.

אחת העוולות שאנשים מעוללים לעצמם מבחינה תזונתית היא אכילת מזון חי מדי, מתוך שאיפה רומנטית "לחזור אל הטבע" ולבוא במגע עם המזון ההיולי, הבראשיתי, ללא מעורבותה של האש המעבדת את המזון. כאשר קיים פער שכזה בין האופן בו האדם תופס את יכולותיו לבוא במגע ישיר עם המזון/מציאות, לבין יכולותיו בפועל, התוצאה הנגרמת היא כאב, בעיות עיכול, רזון, וחוסר יכולת לשגשג עם התזונה הנבחרת. בחירה פזיזה כזו במזון לא מעובד מקבילה פעמים רבות לבחירות נוספות בחיים שאדם לוקח על עצמו, בחירות הגדולות על מידותיו, אשר אין ביכולותיו להכיל ולעבד.

הצד השני של העוולות התזונתיות, מתרחשת כאשר מטופלים צורכים מזון מעובד מדי. דפוס זה קיים במיוחד בקרב אלה  שנחשפו לרפואות המזרח, או כאלה המעדיפים מזון מתועש ומעובד. כאשר כל המזון מעובד או מבושל במידה רבה, האיכויות של המזון מיטשטשות, המזון זוכה לאיכות אדמתית, רכה ומתוקה העלולה לפגוע באדם האמור לאכול מזון גס וגולמי יותר. כאשר המזון מתקתק רך ואדמתי מדי, מטופלים עלולים לחוות פתולוגיות של עודף אדמה הקשורות במזון מבושל רב מדי: פתולוגיות כגון סוכרת, השמנה, פגיעה בשיניים ובחניכיים, מצבי סטגנציה, עצירות ואף סרטן. מחלות אלו מאפיינות במידה רבה את העולם המודרני ונובעות במידה רבה מכך שהאדם הבוגר ממשיך לאכול גם בבגרותו תזונה מתקתקה ורכה שהינה למעשה תזונה המתאימה לתינוק ולא לאדם בוגר. האתגר הטמון ביישום מאוזן של עקרונות הרפואה המסורתית הוא לדעת לנוע על הקו הדינמי הנע בין מזון מעובד למזון גולמי, ובין מגע בלתי אמצעי עם הטבע והמציאות על איכויותיהם המורכבות לבין מגע מתווך ומוגן המתאפשר בזכות בישול המזון.

רמת התיווך שכל אדם זקוק לה תלויה בחוסן המולד המקביל למושג ה Jing הסיני, ולדרך בדרך בה גדל והתפתח האדם. השנים הראשונות מהוות את ההזדמנות הטובה ביותר להשפיע יכולתו של האדם להיחשף למציאות באופן המלא ביותר. על פי נקודת מבט זו, רבים מהקשיים הנובעים סביב חשיפת הפעוט למזונות, נובעים מחשיפה מוקדמת מדי של התינוק למזונות גסים ומורכבים מדי, או להבדיל, האטה מוגזמת של חשיפת התינוק למזונות שונים והשארתו עם תזונה אחידה מדי אשר איננה עונה על צרכיו המתפתחים וההכרח להתבגר ע"י חשיפה גוברת לעולם.

מחלב האם אל המזון המוצק

המזון הראשון שנכנס אל התינוק דרך הפה הוא הקולסטרום, חלב האם המרוכז. שלב זה עדיין מקביל לרעיון ה"אחד" הסיני. התינוק מוזן על ידי האם ומקבל ממנה את כל צרכיו.

בשלב השני מהווה מעבר מה"אחד" אל ה"שניים", מתחיל המשחק היין והיאנג. התינוק מתחיל להתנסות במזונות מוצקים (יאנג) ובנוזלים אחרים חוץ מחלב אם (יין). למרות שבכתבי Sun simiao מוצגת חשיפה למזון השונה מחלב אם בשלב מוקדם מאוד, כבר בתחילת החודש השני, ההתנסות המשמעותית עם מזון השונה מחלב אם אך בעל מרקם רך ומבושל מתקיימת בדרך כלל בין גיל חצי שנה לשנה. בשלב זה, איבריו הפנימיים של התינוק לא בשלים עדיין, הם עדיין לא באו במגע עם חמשת האלמנטים המתבטאים בטעמים שונים, צבעים חזקים ומרקמים מגוונים. בשלב הזה מונחים היסודות לבניית ה"אדמה" של התינוק (מערכת העיכול, מערכת החיסון, פלורת החיידקים) על ידי אלמנט האש, הבישול המקדים של המזון.

 

בשלב הבא, מה"שניים" אל ה "חמישה", המתרחש החל מגיל שנה וממשיך לאורך שארית חייו של האדם, הפעוט נחשף יותר ויותר לחמשת האלמנטים דרך צבעים, מרקמים וטעמים מורכבים. הילד מתפתח רגשית ועובר מחוויה של אהבה בלבד המקבילה למתיקות האדמה, למצבים רגשיים נוספים: ציפייה, ביקורת, כעס, ואתגר. אלה הם מצבים מעצבים שהילד המתפתח אמור להיות מסוגל להתמודד איתם. במקביל, החל מגיל שנה הילד נחשף יותר ויותר למזונות טריים שלא עברו בישול, המייצגים את המגע הישיר ביותר עם חווית החיים.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק

 לקריאה נוספת:

כדורי תמרים לחיזוק היולדת

 

 

מומלצי החודש