קורטם – קסם אדום בשדות

אייל שפרינגר

קורטם

קסם אדום-כתום בשדות: Hong hua פורח ליד ביתי!
כל פעם אני מופתע מחדש: בזמן טיול בשדות ליד ביתי, נתקלתי בפרח היפהפה של הקורטם הניקרא בסינית Hong hua, (פרח אדום). עלי הכותרת שלו, בגוון אדום עז משכו מיד את תשומת ליבי. כנראה שחקלאים בסביבה החליטו הפעם לזרוע את הצמח היפה הזה הניקרא בעברית קורטם או חריע, עבור זרעיו מהם מייצרים שמן.

לא רק יפה

הקורטם ידוע לא רק ביופיו, אלא גם בסגולות הרפואיות המיוחסות לו. ברפואה הסינית, הוא נחשב לצמח חריף, מעט מר ומתוק, חמים, המשפיע על הלב, הכבד ומעט על הריאות כאשר ההשפעה המרכזית הנעת הדם.
הצמח משמש לטיפול במגוון מצבים גניקולוגיים הקשורים בסטגנציית דם, כגון כאבים ווסתים, אי סדירות הורמונלית ותסמינים אחרים הקשורים לגיל המעבר. בנוסף הקורטם משמש ברפואה הסינית לטיפול במצבים לבביים הקשורים לחסימה בחזה, כנראה עקב יכולתו לשפר את זרימת הדם ולחזק את דפנות כלי הדם. בנוסף, המראה הסגור של הניצן ממנו בוקע הפרח מרמז על יכולתו לעודד הבשלה של מחלות עוריות כגון אבעבועות וחצבת.

השילוב המיוחד של פרח ועלה

בעבר כתבתי על השילוב של פרח ועלה. השילוב של ירוק ופרח צבעוני מקביל למעבר בין האביב לקיץ, בין התנועה הפראית והחזקה של הכבד, לאיכות השקטה והחכמה של הלב האומרת- הגעת לשיא, אפשר כבר לעצור.

גם בקורטם ניתן למצוא את השילוב הזה:
החלק הירוק המכיל את הקוצים החדים מייצג את האביב, זמן של התחדשות צמיחה וגם של אלימות מסויימת הקשורה ליכולת לייצר תנועה חזקה ולשבור סטגנציות, הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית.
החלק הצבעוני: מייצג את הלב, הגעה לשיא ולפריחה ולתחושה שזהו הגענו! אפשר לעצור..  אפילו בתהליך הקטיף עצמו הרגשתי את שתי התנועות הללו- האחת כבדית אומרת לי להמשיך לקטוף עוד ועוד לקטוף מהזהב האדום הכתום הזה, ואילו התנועה השנייה לבבית, האומרת לי: השגת כבר מספיק, השדה הוא ענק, והגיע הזמן כבר להנות ממה שיש ולחזור הביתה.

גם החיפושיות מזהות את האיכות של הקורטם

בתמונה המצורפת, ניתן לראות חיפושיות מזדווגות לצד עלי הכותרת. גם במעשה האהבה של החיפושיות בלב ליבו של גן העדן האדום כתום, אני מזהה את החיבור של הלב ומערכת המין המתבטאים במיניות חזקה, בריאה ואביבית, שילוב של זיהוי ותנועה, לב וכבד.

שימושים קולינריים וטיפוליים:

אחד השילובים הטיפוליים הידועים והזמינים לכולם עם הצמח הוא שילוב הקורטם עם כורכום. ניתן להשתמש בשילוב זה הן בבישול והן כתוספת לתה, לשיפור ההשפעה מניעת הדם ונוגדת הדלקת של הצמח.
הדרך הקולינרית הפשוטה ביותר להשתמש ב-Hong hua היא לשלב אותו בבישול לצורך הוספת צבע צהוב למזון (בדומה לזעפרן). ניתן להשתמש בו במגוון מנות, כגון אורז, ותבשילים.
חשוב לציין: נטילת צמחי מרפא צריכה להתבצע בהתייעצות עם איש מקצוע.

לדעת לעצור עם פרח ועלה

לסיכום, הקורטם כמו שילובים רבים של פרח ועלה בעונת האביב מלמד אותנו על החשיבות של הצמיחה ופריצת הגבולות, אבל במקביל הוא מלמד אותנו כי לכל צמיחה, לכל תנועה, צריכה להיות גם מטרה, נקודת סיום. נקודת הסיום הזו אמורה להיות מורגשת בלב הפורח, העדין והשקט. הקורטם כמו צמחי מרפא רבים נוספים המציעים לנו ירוק ופרח מיועד ברמה העמוקה לסייע לנו לטפל בכל אותם מקרים בהם התנועה החזקה איננה מסתיימת איננה מגיעה לשיא, וכתוצאה מכך מערכות הגוף העדינות נפגעות. השימוש בפרחים + ירוק מסייע לתקן את המערכות הפגועות ומעודד אותנו לפתוח את ליבנו לעדינות שבחיים ולצורך לזהות מתי הגיע הזמן לשנות את כיוון התנועה.

המחבר:

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

מומלצי החודש