סידן וסודות בניית החיים

מאת: אייל שפרינגר

בריכות גיר

כולם מדברים על סידן: הוא חשוב לבניית העצמות, לוקחים אותו בכדורים, ונראה שהוא תמיד חסר..

אבל, מה יש בו במינרל הזה? מהי האיכות המוצגת לגופנו כאשר אנו בולעים תוסף סידן או אוכלים מזון עשיר במינרל זה? מהי ה"מוזיקה" אשר הגוף שלנו שומע כאשר הוא נחשף לסידן? כדי לענות על שאלות אלו, יש להעמיק את המבט, ולא להסתפק בהתייחסות הרגילה הרואה בסידן חומר גלם המשמש לבניין עצמות.

מאמר זה יתחקה אחר מהותו של הסידן באופן הדומה לדרך בה הרפואות המסורתיות מזהות מהויות של מזונות וצמחים. המאמר ידגים כיצד הסידן מציג לגוף ולנפש איכות טיפולית הקשורה בבניה איטית, ייצוב, העמקה והרגעה. איכותו של הסידן תודגם דרך אופן הופעתו בטבע, תכונותיו, שימושים שאינם רפואיים, תפקידו הפיזיולוגי והתבטאות מצבי קיצון של עודף או חוסר בסידן המצביעים על תפקודו ו"איכותו" הטיפולית.

הדרך בה נידונה מהותו של הסידן במאמר זה משקפת את תהליך ההתבוננות במרכיבי הדם והתזונה בקורס "שירת הדם": תהליך לימוד העוסק באבחנת מצבם הבריאותי והנפשי של מטופלים דרך ניתוח בדיקות הדם על פי עקרונות המופיעים ברפואות מסורתיות כגון הרפואה הסינית, האיורוודה והמאקרוביוטיקה.

מינרלים כביטוי לכוחות החיים הראשוניים

"בעיני מספרי האגדות היה כל היקום מלא חיים, אותם החיים הממלאים את ישותם שלהם" (מתוך הספר "מיתולגיה" מאת עדית המילטון).1

מבט חטוף במסמך בדיקות הדם, מגלה כי הדם מכיל ערב רב של מרכיבים: תאי דם שונים, חלבונים ונוגדנים, תוצרים של חילוף החומרים ומינרלים. בעוד רוב מרכיבי הדם הינם אורגניים, כלומר מיוצרים רק בגוף החי, הרי שלמינרלים בדם (הכוללים בתוכם את הסידן), מעמד מיוחד מעצם היותם נוכחים הן בגוף החי והן בהיותם חלק מהטבע הדומם שם הם מופיעים בתור סלעים, עפר ומלחים.

מנקודת המבט המהותנית השואבת השראה מעולם הרפואות המסורתיות, הרי שלמינרלים (והסידן בתוכם) תפקיד מיוחד: כחומרים א-אורגניים (שאינם מיוצרים על ידי עולם החי והצומח) המופיעים בצורה דומה הן בגוף החי והן בעולם הדומם, המינרלים מייצגים את נקודת המעבר מהדומם אל החי, מהפשוט אל המורכב. נוכחותם של המינרלים בגוף מצביעה על רמת החיוניות הבסיסית, הקדומה, המאפשרת לאדם לפעול מול יסודות הטבע הבראשיתיים, לספוג אותם דרך מערכת העיכול, לשלב אותם במבנה הרקמות וכחלק מתהליך החיים ולהימנע מאובדנם.

הסידן בהיותו אחד מאותם המינרלים מייצג אף הוא איכות בסיסית-ראשונית של מעבר מעולם הדומם אל עולם החי, ורמתו בגוף אף היא מייצגת את רמת החיוניות של המטופלים ויכולתם לעשות שימוש בחומר דומם זה.

עולם של מינרלים

עולם של מינרלים

המינרל השוקע

הסידן הוא מינרל מתכתי בעל צבע אפור כסוף. הסידן כבד ביחס למינרלים נפוצים אחרים בגופנו כגון נתרן, אשלגן, מגנזיום וכלור2. השילוב של מתכתיות ומשקל כבד ביחס לרבים מהמינרלים בגופנו מדגיש את האיכות המתכתית השוקעת והמתכנסת של המינרל הזה.

בטבע, מרבצים של סידן מופיעים במקומות בהם התקיים ים בעבר. באותן ימות קדומות, דורות של בעלי חיים ימיים השקיעו עם מותם את השלד הסידני שלהם אל הקרקעית3. תהליך ארוך, מתמשך וחזרתי זה של בניית הסלע הסידני מדגיש את המהות של מינרל זה הקשורה בשקיעה, ובנייה מתמשכת וסבלנית, כזו הדורשת לעיתים ויתור על החיים למען יצירה הגדולה יותר מהפרט.

מאובנים

מאובנים

סידן בשימוש האדם: בנייה וייצוב של מבני חומר ורוח  

איכותו הבונה והמייצבת של הסידן מתבטאת גם בחומרים המכילים אותו כגון גבס, סיד ושיש, כולם חומרי בניין המשמשים את האדם מימים ימימה. הסידן מהווה מרכיב מרכזי גם בגיר, חומר אשר משמש לציור וכתיבה ול"בנייה" של תהליכי למידה.

ברפואות המסורתיות נעשה שימוש ברכיבי מרפא המכילים סידן לצורך ייצוב והרגעת הנפש והשקטת מצבי "אש", בעיקר במערכת העיכול. בין המרכיבים הללו ניתן למצוא גבס, מאובנים ועצמות בעלי חיים, קונכיות, ואלמוגים4,5.

לוח וגיר – המבנים של הרוח

התפקיד הפיזיולוגי של הסידן והקשר לציר המרכז

נכון, סידן זה קודם כל עצמות. למעשה, 99% מהסידן בגופנו נמצא בעצמות שם הוא משמש כמינרל העיקרי המשמש לבנייתן. אולם גם לאחוז הבודד של הסידן אשר איננו מצוי בעצמות נודעת חשיבות מכרעת בשל תפקידו המרכזי במגוון תפקודים פיזיולוגיים6.

המקום הבא אחרי העצמות בו לסידן נועד תפקיד חשוב הוא הלב. הסידן הוא למעשה האלקטרוליט (חומר המכיל יונים חופשיים ומאפשר הולכה חשמלית) החשוב ביותר לתפקוד הלב בעודו תורם להארכת פוטנציאל הפעולה החשמלי ולארכת משך הכיווץ של שריר הלב7. פרט להשפעה על שריר הלב, הסידן גם חיוני לפעילות שאר שרירי הגוף ובמיוחד לתמסורת עצב-שריר המאפשרת לעצבים לשלוט בפעילות השרירים8.

פרט לתפקוד החשמלי-עצבי, מינרל זה חיוני לקרישת דם ומעורב בהפרשת הורמונים. רמתו של הסידן בדם קשורה לתפקוד בלוטת הפאראתירואיד (יותרת התריס) שמיקומה על ציר המרכז: בגרון על גבי בלוטת התריס9.

סקירת התפקודים הפיזיולוגיים של הסידן מנקודת מבט מהותנית מדגימה את חשיבותו של מינרל זה לשליטה וייצוב ציר המרכז העמוק והרקמות המצויות בליבת הגוף: בניית העצם, ויסות פעילות הלב, השפעה על קרישת הדם החיונית לאצירת הדם-תמצית החיים החיונית, שליטה על פעולת השרירים, שליטה על הפרשת הורמונים וקשר לבלוטת יותרת התריס הממוקמת על ציר המרכז של  הגוף.

קליפות ביצים

אצירת החיים

מינרל של שיגרה מבורכת

הסידן הוא מינרל המייצג איכות מתכתית, כבדה, שוקעת ומייצבת. הסידן קשור בחזרתיות, בקבלת הדין ובויתור על ריגוש ודרמה ("אש") המאפשרים בניה הדרגתית של משאבים עמוקים כגון סלעים, עצמות, בתים או ידע או לחילופין איפשור תפקוד מרוסן ויציב של הלב, השרירים ומערכת העצבים.

ויתור וחזרתיות כאלה עשויים אף להשתקף בשמירה על שיגרת חיים של תזונה מזינה ותרגול גופני קבוע המאפשר בניית עצם. על פי רעיון זה צריכה של סידן (למשל בתוסף) או מזונות עשירי סידן (שקדים, מוצרי חלב, סומסום וכד') מציגים לגוף ולנפש את האיכות המקרקעת הזו.

התייחסות מהותנית זו מאפשרת לשאול מחדש שאלות כגון: לאיזו מטופלת מתאים במיוחד תיסוף בסידן, האם למטופלת עייפה, "קרה" ושברירית, ובעלת עיכול חלש, או מטופלת חסרת מנוחה, הסובלת מגלי חום ונדודי שינה?

גבינה קשה

רמות גבוהות של סידן בבדיקות הדם: הפירוש המהותני

זיהוי מהותו של הסידן מאפשרת גם לנתח באור חדש תוצאות של בדיקות דם בהן הוא מופיע.

רמות גבוהות של סידן בדם (מעל 10.2 מ"ג/ד"ל) נובעות בדרך כלל מפגיעה בעצם על רקע גידולים סרטניים, שחפת הפוגעת בעצמות, פעילות יתר של בלוטת הפרתירואיד (היפרפרתירואידזם) או עודף ויטמין D בדם. מצבי עודף בדם קשורים בהופעת שברים בעצמות או הצטברות לא רצויה של סידן ברקמות (כדוגמת אבנים בכליות)10.

מנקודת מבט מהותנית, עודף סידן בדם מצביע על "חוסר שקט", קושי בשקיעה, קושי ביכולת של הYang והתודעה להירגע, לשקוע אל תוך החומר, לייצר בנייה וייצוב של העצם. מצב כזה מקביל לאבחנות מבדלות של רוח, Yang שאיננו שולט בYin, או הפרעת Vata. לעיתים גם נצפה לראות מצבים של "עודף סידניות" בהתנהגות של האדם, המתבטאת בנוקשות חיצונית, המכסה ומפצה על חוסר יציבות ובהירות פנימית (חולשת עצמות). מצב שכזה דורש טכניקות טיפול מורכבות המטפלות במצב מעורב של "עודף" ו"חסר" ומיועדות לטיפול במחלה הגורמת לשחרור סידן אל מחזור הדם מחד (עודף יחסי), ותמיכה בבריאות בעצם מאידך (מצב החסר).

רמות נמוכות של סידן בבדיקות הדם

גם רמות נמוכות של סידן בדם אינן רצויות (מתחת ל8.6 מ"ג/ד"ל). יש צורך ברמות תקינות של סידן זמין בדם לצורך תחזוק העצמות והתפקודים השונים אשר הוזכרו בתחילת המאמר. הגורמים הנפוצים למחסור בסידן בדם הם חוסר תזונתי במינרל, חולשת בלוטת יותרת התריס (היפופרתירואידזם), אלכוהוליזם או פגיעה כבדית אחרת המפריעה לספיגה של שומן וויטמינים מסיסי שומן ולשימוש מיטבי בויטמין D. גורמים נוספים הם רמות נמוכות של חלבון האלבומין ומדד של חלבון כללי נמוך בדם המופיעות לעיתים על רקע חסר תזונתי, בעיות ספיגה, או פגיעה בכבד או בכליות11.

מנקודת מבט מהותנית, בעוד מצבי העודף בסידן המצביעים לעיתים על סערה, על תהליך אלים הפוגע בעצם ומשחרר ממנה את עתודות המינרל, מצבי החסר בסידן בדם מצביעים על חסר אמיתי ועמוק.

רמות סידן נמוכות בבדיקות הדם מצביעות על יובש וקור אמיתי: חוסר יכולת לספוג ולהשתמש בסידן ורכיבי התזונה החיוניים לשימוש בו אשר עיקרם הוא ויטמין D וחלבון. זהו מדד המראה על שבריריות עמוקה של המטופל הדורשת תמיכה, הזנה, חמימות וסיוע בתהליכי עיכול וספיגה. למטופל שכזה אין מספיק כוחות ומשאבים כדי להפיק את הסידן מתוך העצמות או מתוך המזון, ולשלב את המינרל הכבד וחסר החיים הזה במחזור הדם – במחזור החיים לצורך פעילות הלב, השרירים, המערכת ההורמונלית ומערכת העצבים. ברמה הנפשית מצב שכזה מקביל לשקיעה עמוקה מידי אל העומק – לרמת העצם. זהו מצב המקביל למופנמות, דיכאון, עיסוק פנימי המלווה בקושי לפעול ולממש פוטנציאל על ידי שימוש במשאבים, הפקתם מהמעמקים לצורך שילובם במחזור החיים.

סיכום: המינרל של הנצחיות

לפיכך, הסידן מציג בפנינו רעיון של נצח. נצח המושג ע"י הסכמה להשקיע בפעולה מתמשכת, סבלנית, יומיומית, החלפה של הייצריות ביצירתיות. פעולה מתמשכת לובשת צורות שונות בטבע, בגוף ובנפש: היא עלולה להתבטא במוות של יצורים יימיים על קרקעית אוקיאנוס עתיק, בשמירה על הרגלי תזונה ותרגול גופני יומיומיים התומכים בבניית עצם, או בשינון החומר הנילמד המוצג על גבי הלוח.

בסידן קיים גם הרעיון של ויתור: הרגעת הלב, קבלת המוות, פרידה מהדרמות של החיים והמרתן בשגרה של קיום מלאכת החיים היוצרת מבנים שישארו הרבה אחרינו, בין אם מדובר בבניין עצמות או בבנייה הסבלנית של יצירות חיינו.

אנשים מסויימים עלולים לחוות ויתור שכזה כסוג של מוות: ויתור על הריגוש של ערות לתוך השעות של הלילה, ויתור על קפה וממריצים נוספים או ויתור על חיים עתירי מתח וקורטיזול – אותו הורמון המחליש את העצמות.  ברמה הפיזיולוגית ויתור שכזה על ההתמכרות למתח ולדרמה מתבטא באפקט המווסת של הסידן על הלב ומערכת העצבים.

הסידן מייצג את הציר היורד המקשר את הלב והנפש אל החומר, את ציר האש-אדמה-מים. ההרפיה אשר הסידן מביא עימו מאפשרת את בניית התשתית לחיים: בית לגור בו, עצמות עליהן נשענים שאר האיברים, מערכת עצבים, לב ומערכת תנועה מווסתת.

כאשר אנו פוגשים בסידן דרך תזונה, בחולי או כתוסף עולה השאלה: האם אנו מסוגלים לבוא במגע עם הקצב האיטי הזה? הסידן מזמין אותנו להכיר בערך הטמון בתנועה השוקעת, הויתור שמאפשר לנו לבוא במגע עם הנצחי, עם מה שנישאר אחרי שאנחנו הולכים..

המחבר: אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. יוצר ומלמד את קורס "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת.

מקורות:

  1. המילטון ע. מיתולוגיה. גבעתיים: מסדה; 1982.
  2. Calcium, An Overview—1989 | The Biological Bulletin: Vol 176, No 3. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.2307/1541979. Accessed December 21, 2020.
  3. Herve Chamley. Sedimentology. Berlin, Heidelberg: Springer; 1990.
  4. Li S. Compendium of Materia Medica : Bencao Gangmu. 1st ed. (Xiwen L, ed.). Foreign Languages Press; 2003.
  5. Volker S. Currents of Tradition in Chinese Medicine 1626-2006. 1st ed. Seattle: Eastland Press; 2007.
  6. NICOLAYSEN R, EEG-LARSEN N, MALM OJ. Physiology of calcium metabolism. Physiol Rev. 1953;33(3):424-444. doi:10.1152/physrev.1953.33.3.424
  7. Cannell MB, Cheng H, Lederer WJ. The control of calcium release in heart muscle. Science (80- ). 1995;268(5213):1045-1049. doi:10.1126/science.7754384
  8. Bootman MD, Collins TJ, Peppiatt CM, et al. Calcium signalling – An overview. Semin Cell Dev Biol. 2001;12(1):3-10. doi:10.1006/scdb.2000.0211
  9. Mihai R, Farndon JR. Parathyroid disease and calcium metabolism. Br J Anaesth. 2000;85(1):29-43. doi:10.1093/bja/85.1.29
  10. Hypercalcemia – Endocrine and Metabolic Disorders – MSD Manual Professional Edition. https://www.msdmanuals.com/professional/endocrine-and-metabolic-disorders/electrolyte-disorders/hypercalcemia?query=CALCIUM. Accessed December 21, 2020.
  11. Hypocalcemia – Endocrine and Metabolic Disorders – MSD Manual Professional Edition. https://www.msdmanuals.com/professional/endocrine-and-metabolic-disorders/electrolyte-disorders/hypocalcemia?query=CALCIUM. Accessed December 21, 2020.

לעיון נוסף:

עצמות של דרקון: סיכום הרצאה על אוסתיאופורוזיס ברפואה הסינית

הסכנה המסתתרת בשייק שלך: רעילות של סידן אוקסלט במזונות נפוצים

 

 

מומלצי החודש