צנון לבן | Bai Luo Bo | 白萝卜 – "עצם של בן אלמוות"

מאת טל נווה

צנון לבן הוא ירק המגיע ממזרח אסיה. שמות רבים לו ואף רבים יותר הם שימושיו במטבח האסייתי. במאמר זה ארחיב אודות שימושיו בתרבות הסינית העתיקה והמודרנית, ברפואה המסורתית ובמתכונים העממיים.

מי אתה צנון לבן?

הצנון הלבן מכונה דאיקון (Daikon), עיוות לשוני מסינית בה הוא מכונה בשפה עממית "שורש גדול" (Da Gen 大根). השורש מתפתח בין שנתו הראשונה לשנייה, בשיאו הוא מגיע לאורך של כ-30 ס"מ ומשקלו יכול להגיע ל-20 ק"ג. כשהצנון מבשיל מתכסה בחיספוס שעיר אשר מזכיר מעט סקוץ', עובדה המרמזת על פעילות מנקה.

איכויות ריפוי מסורתיות של צנון לבן

תכונות הצנון הלבן על פי הרפואה הסינית: (טרי) חריף, קריר. כשמבושל הופך למתוק וחמים, ויש שכתבו עליו במקורות אחרים-מר. נכנס לריאות ומשפיע על הערוצים של הריאות, טחול, קיבה ומעי גס.

תפקודיו: עוזר לטהר חום ורעילות, מלחלח את הריאות ומחזק את הקיבה, תומך בתהליכי עיכול, מתמיר ליחה ומפסיק שיעול, מסדיר זרימת צ'י כלפי מטה ומיטיב עם מערכת השתן, מייצב נוזלים ומפסיק צמא (Ben Cao Jing Shu).

באחד הספרים העתיקים אשר נחשב לאחד מאבני היסוד של הרפואה הסינית, נכתב כי הצנון הלבן נכנס ומשפיע על חמשת האיברים המלאים (לב, כבד, טחול, ריאות וכליות) ובנוסף מגיע גם לקיבה ולמעי הגס. בנוסף נאמר כי השימוש הבסיסי והיעיל ביותר הינו מיץ צנון לבן אשר מנקה חום בריאות (דלקות) אשר גורם לשיעול, צפצופים וליחה מרובה (Ben Cao Gang Mu).

כיום ישנם מחקרים מודרניים הנערכים בסין וביפן על השימוש המסורתי בהתססה של צנון לבן עם סוכר ובתוספת של שמן זרעי חרדל לבן. נמצא כי למתכון השפעה אנטי סרטנית על הגוף כולו ובפרט על מערכת העיכול (לחץ כאן בכדי לעבור למחקר).

״בחורף תאכל צנון לבן ובקיץ ג׳ינג׳ר, לא תטריח את הרופא לתת תרופה" (冬食萝卜夏吃姜,不劳医生开药方)

הצנון הלבן, באופן כללי, ממריץ את מערכת העיכול. בחורף הסיני (באיזור סיצ'ואן), מזג האויר קר ויבש, גופנו נוטה מבפנים להיות יבש יותר, תנועת הגוף פוחתת וצריכת המזון השומני עולה, לכן קשה יותר לעכל את המזון. כשישנו חשש לעצירות מיובש וקור, הצנון הלבן יחמם ויניע את מערכת העיכול ויפתור את הבעיה.

הצנון כמצליב – משפחת צמחים שמנקה את הגוף

הצנון הלבן הוא ממשפחת המצליבים ובדומה לבני משפחתו, בעל יכולות ניקוי בדגש על ניקוי הריאות מעצם היותו חריף ולבן (על פי הרפואה הסינית הצבע הלבן והחריף קשורים לניקיון, לריאות ולעונת הסתיו). כמו רוב המצליבים המנקים את מערכת העיכול, הצנון הלבן מהווה "מלך" בניקוי שומנים מהכבד ולכן נצרך בדרך כלל בארוחה בשרית ושומנית כמנה מאזנת.

באופן כללי משפחת הצנונים, בצריכה מועטה, מיטיבה עם העיכול, מורידה נפיחות ומקלה במיוחד על תפקודי מערכת העיכול של ילדים (בבישול), ליחה מרובה וחוסר זרימת חלב למניקות.

ישנו איסור לאכול צנון לבן יחד עם צמחים מסויימים, במיוחד שורשים המחזקים את הגוף, לדוגמא:

  • (Astragalus (huang qi
  • (Ginseng (ren shen

אלה הם צמחים המניעים את הצ'י מעלה, כאשר הצנון הלבן הינו בעל תנועה כלפי מטה בדומה לזו של מערכת העיכול המוליכה את המזון מהפה לקיבה, תרסריון, מעי דק, גס ואל מחוץ לגוף. הצנון אף מחזק את הגוף בדרך הניקוי, בשונה משורש פטרוזיליה וגזר אשר פועלים בדרך של בנייה ויצירה.

"כשהצנון מגיע לשוק, הרופא הולך הביתה".(עממי)

כיום בסין נאמר על הצנון הלבן שהוא הירק המועיל ביותר והוא כל כולו אוצר! מעבר לתועלת הבריאותית, הצנון הלבן מאוד פופולרי במסעדות ואף בארוחות הביתיות ופותח את הארוחה על השולחן בתור חמוצים או במנות עצמן.

בעבר נקרא "עצם קבורה ומיובשת", השם ניתן לו מכיוון שהוא ארוך ולבן, קבור באדמה ויכול להפחית נפיחות ולסלק נוזלים. בבישול, ניתן לגרגרו ולהפחית את כאב הגרון. בתקופת שושלת מינג (1518-1593) חי רופא בשם "לי שי ג'אן", רופא ידוע אשר שיבח את הצנון הלבן במילים אלו:

"אפשר (לאכול) חי, אפשר (לאכול) מוחמץ, אפשר מותסס (בסויה), אפשר כבוש, אפשר מבושל – לא רק שירק זה פופולרי בכל יבשת אסיה, זהו הירק בעל סגולות הריפוי הגבוהות ביותר."

לצנון הלבן יכולות שונות, למשל מבושל, בצריכה קבועה, הוא יכול להפחית סימפטומים של מחלות בריברי (Beriberi). המיץ המופק ממנו תורם לשחרור המפרקים, אחת מהתכונות אשר הפך אותו לירק מספר אחד בסין ובכלל באסיה וזיכה אותו בשם "עצם של בן אלמוות".

הצנון הלבן אף נקרא "בטן נפוחה" בשל תכונותיו מרפאות הכאבים לאורך המעי, ליחה מרובה, גודש וחוסר זרימה של חלב בקרב המניקות. הוא מיטיב עם מערכת העיכול בבעיות עודף: נפיחות בטנית, קושי לעכל וחוסר תיאבון. ניתן לשתות מיץ צנון לבן טרי לטיפול בבחילות ורצון להקיא, אולקוס, עששת ועצירות. אפשר גם לבשל עד לרתיחה ולאכול.

חלקים שונים בצנון לבן

  • זרע: Bai Luo ren / Lai Fu Zi  – מאזן הורמון טירוקסין, אנטי בקטריאלי. זרעיו של הצנון הלבן בשימוש קבוע
    מורידים לחץ דם, מנקים את הכבד משומנים ומייעלים את תפקודו, כמו כן, בבישול, טובים להפחתת כאבי גרון, ליחה נוזלית ושופעת ואף מים בריאות.
  • קליפה: Bai Luo Pi –  משחררת עצירות, אזור הפעולה הוא במעי הגס. מקלה על כאבי ראש מרקע של עודף במערכת העיכול.
  • שורש: Di Gu Lou – בדומה לתפקידו של השורש בטבע (אגירת נוזלים ומינרלים מן האדמה והויסות לשאר חלקי הצמח, נטיעה ויציבות) הוא בעל יכולת לווסת את מערכת הנוזלים בגוף, בפרט השורש של הגוף (רגליים) ולכן יעזור בבצקות ברגליים.

מה לא לעשות עם צנון לבן

  • כמו שנאמר, צנון לבן +  Ginseng – אסורים יחד!
  • צנון לבן + Astragalus וכל קבוצת מחזקי ה- Qi אינם מתאימים לשילוב בפורמולה מכיוון שתפקידם סותר – הצנון הלבן מסלק בכיוון מטה והחוצה ואילו רוב מחזקי ה- Qi בעלי כיוון כלפי מעלה.
  • חולשה במערכת העיכול – חולשת טחול + קור ושלשולים, כדאי להמעיט באכילתו, לא לאכול חי.
  • מכיוון שסגולותיו של הצנון חזקות, אין זה אומר שצריכה מרובה, תהיה טובה יותר, ההיפך הוא הנכון. כדאי לצרוך את הצנון הלבן על בסיס קבוע, אך במידה מועטה כדי לא להזיק למערכת העיכול.

מתכונים רפואים מסורתיים מספרות מקצועית

  • הקאות – לחתוך לחתיכות קטנות, לטגן בדבש וללעוס (Pu Ji Fang)
  • דימום מהאף – להכניס לבלנדר ולטחון עד לקבלת מיץ, לסננן ולהוסיף יין אורז. אפשר להכניס משקה אלכוהולי אחר בין 30% – 40% (Ben Cao Gang Mu)
  • שיעול עם ליחה מרובה – לחתוך לרצועות דקות, לשלב עם קמח ולאפות כעוגיות (Qing Gong Shi Pu)
  • לתקיעות מזון (אכילת יתר עם כאבים ונפיחות) – לאכול טרי (Yin Shi Yu Zhi Bing)

מתכונים רפואים עממיים

טיהור חום מהריאות והפסקת שיעול – אופן הפעולה: מלחלח יובש ומתמיר לחות. מיץ צנון לבן – 300 גרם, סוכר שעורה – 50 גרם, אופן ההכנה: לאדות על אש קטנה אט אט ולאחר מכן לשתות, לגימה לגימה.

שריפה, סילוק חום ורעילות (3-4 מנות) – צנון לבן 500 גרם, בשר בקר 400 גרם, 3 פרוסות ג'ינג'ר, 2 Da Zao (זיזיפוס). אופן הכנה: 1) לקלף את הצנון הלבן ולחתוך לחתיכות גדולות. 2) את הבשר לשטוף היטב, ולחתוך לחתיכות גדולות. 3) את כל המרכיבים להכניס לסיר ולהוסיף 1200 מ"ל מים (5 כוסות). 4) לכסות את הסיר,להביא לרתיחה ולהוריד לאש הכי קטנה למשך 3 שעות. 5) להוסיף מלח לפי הטעם והמרק מוכן.

שחפת עם שיעול דמי, דימום לא פוסק מהאף – צנון לבן גדול 1 ק"ג. אופן ההכנה: להכניס לבלנדר, להוסיף 15 גרם דבש, 15 מ"ל תה ירוק חלוט (10 גרם).

כוויות – מיץ הצנון הלבן הינו בעל אפקט חזק, ניתן למרוח מעט על המקום.

מאה ימי שיעול, "שיעול סיני" – לשיעול עם ליחה, חיזוק הריאות והפסקת צפצופים:

הרכב 1 – 3-4 מנות – מרכיבים: שקד מר (גרעין משמש) 15 גרם, ריאות חזיר 250 גרם (אפשר גם ריאות בקר), צנון לבן 250 גרם, 2 פיסות Da Zao, שתי פרוסות ג'ינג'ר.

הכנה: לשטוף היטב את הבשר ואת הצנון, לחתוך את הצנון הלבן לריבועים קטנים, להוסיף לווק את הבשר ולהדליק אש גדולה עד לייבוש. לחתוך את הבשר ולהכניס עם שאר המרכיבים לסיר ולהוסיף 1250 מ"ל (5 כוסות). להביא לרתיחה ולהוריד לאש הכי קטנה למשך 3 שעות. להוסיף מלח לפי הטעם ולאכול.

הרכב 2 –  צנון לבן – 250 גר', זיתים – 6 גרם חתוכים, לבשל לרתיחה עם ליטר מים ולהנמיך לאש קטנה לאחר מספר דקות. לשתות לאורך כל היום (פעמיים ביום לפחות).

הרכב 3 – צנון לבן – 500 גרם, זיתים מגולענים 10 גרם, מים 500 מ"ל. להרתיח את המרכיבים במים, להוסיף סוכר לפי הטעם, ולשתות אט אט חם!

ברונכיטיס – צנון לבן 250 גרם, קוביות סוכר 60 גרם. לרסק את המרכיבים בבלנדר, לחלק לשניים ולשתות בוקר וערב.

מנינגיטיס – צנון לבן 250 גרם, שעועית מש  50 גרם. להרתיח אץ המרכיבים ולבשל על אש קטנה. לשתות כל יום על בסיס קבוע.

שיעול ליחתי ליחה צהובה/ירוקה וצמיגית – לחתוך לפרוסות, לטגן בדבש ולאט לאט, מעט מעט ללעוס.

צנון לבן כבוש

כאב גרון, דלקת שקדים, צרידות, אבדן קול – במסחטת מיצים קשים לסחוט צנון לבן בשילוב עם ג'ינג'ר.

לדימום מהאף – לסחוט מיץ מצנון לבן, להוסיף מעט אלכוהול, לחמם את הנוזל על הגז ולשתות.

מתכונים עממיים נוספים מאוזנים וטעימים

צנון לבן עם זיתים

צמד עתיק לסילוק חום ורעילות (במיוחד מאיזור הגרון) הוא הצנון הלבן והזיתים הירוקים הבוסריים, הם נקראים: Qing Long Bai Hu (בסינית: 青龙白虎). בעונת הסתיו, כשהזיתים עוד ירוקים, אך צבעם הופך צהבהב, מזג האויר הופך יבש, ולעיתים גם אנו מתייבשים. לאנשים שסובלים בתקופות אלו מגרון יבש, לעיתים שורף או דלקות גרון כרוניות – המתכון הבא
יכול להועיל.

מרכיבים:

  • עצמות שדרה של חזיר – 300 גרם (אפשר להחליף בבקר).
  • זיתים ירוקים טריים עד יבשים – 100 גרם (עדיף לבחור זיתים שמנים עם גוון צהבהב)
  • צנון לבן – 500 גרם.
  • ג'ינג'ר טרי – 5 גרם (3-5 פרוסות)

הכנה:

  • שוטפים היטב את עצמות השדרה, חותכים לחתיכות, מרתיחים במים דקה אחת, מוציאים
    ומייבשים בצד.
  • שוטפים את הזיתים ומניחים בצד להתייבש.
  • את הצנון חותכים לחתיכות נוחות בגודלן לאכילה.
  • לאחר הרתיחה, מורידים לאש קטנה, מבשלים כשעתיים ומוסיפים מלח לפי הטעם.

מעצם תכונתו של הצנון הלבן כמנקה, מאד מקובל לשלבו במנות בשריות, מנות אלו מאוזנות ושומרות על הזנה וחימום הגוף בזמן החורף תוך כדי ניקוי הגוף מהצטברות של שומנים ורעלים.

צנון לבן עם בקר מוקפץ

מרכיבים:

  • רצועות בקר
  • צנון לבן 150 גרם
  • עמילן 5 גרם
  • שמן קנולה/תירס בכבישה קרה 10 מ"ל
  • רוטב ברביקיו 20 מ"ל
  • רוטב סרטנים 5 מ"ל
  • פלפל לבן(אבקה) קורט
  • מים רותחים 20 מ"ל
  • מלח 3 גרם
  • שמן 40 מ"ל

הכנה:

  1. את הבשר יש לחתוך לרצועות דקות, להוסיף את העמילן, שמן, רוטב טריאקי, רוטב סרטנים, לפזר הכל באופן אחיד ולתת לתערובת לעמוד חצי שעה.
  2. בזמן שהתערובת נכבשת, נקלף את הצנון הלבן ונחתוך לרצועות. לפזר כ-10 מ"ל שמן על ווק, להדליק אש גדולה, ולטגן את הצנון, נוסיף מעט פלפל לבן ומלח, וכשהצנון מתרכך, נתחיל להקפיצו כדקה קצרה ונעביר לקערה.
  3. נשטוף את הווק היטב ושוב נפזר שמן על הווק, נחכה עד חימום מירבי מבלי שהשמן ישרף ונוסיף את התערובת בשר שכבשנו.
  4. על אש גדולה, במהירות, נפזר את הבשר, נהפוך ונפזר עד שכל האדמומיות של הבשר תתפוגג. נוסיף כ-20 מ"ל מים רותחים ואת הצנון שבקערה ונקפיץ הכל יחד.

הערה: אפשר להוסיף הרבה מים רותחים ולהפוך את המנה למרק ואף להוסיף נודלס. השם ישתנה ל La Mian או בשמו היפני Ra Men.

המאמר נכתב על ידי טל נווה, מטפל ברפואה סינית ובתזונה מסורתית

ליצירת קשר עם טל התקשרו – 054-8816336

מקורות:

לקריאה נוספת:

ניחוחות מרפא של הדס וגויאבה – על צמחי סתיו ממשפחת ההדסיים

מאגר צמחים שימושיים ברפואה המסורתית

מתכון: קימצ'י קוריאני חורפי – דונגצ'ימי גוקסו

הערה: הכתוב במאמר איננו מהווה התוויה רפואית ואיננו מיועד להחליף טיפול רפואי או תרופתי.

מומלצי החודש