הזמן קצר והצ'אקרות מרובות – פודקאסט "רפואה מהותנית" יוצא לדרך

אייל שפרינגר

אייל שפרינגר משדר

"הזמן קצר והצ'אקרות מרובות"

כך עניתי לענת גפני בוגרת הקורסים שלי ומטפלת מנוסה אשר בירכה אותי על "פתיחת הצ'אקרה לפודקאסט". עם שידור הפרק הראשון של הפודקאסט החדש שלי – "רפואה מהותנית".

יצירה העומדת בפני עצמה

מספרים על הוודות, כתבי החוכמה ההודיים בתוכם ניכלל גם הידע של האיור-וודה, הרפואה ההודית, כי לפני שהפכו לנחלתם של בני האדם, הם כבר התקיימו כיצירה שלמה, כמעין מוזיקה בחללו של עולם. מסופר כי ה"רישים", החכמים ההודים הקדמונים הצליחו לשמוע את אותה המוזיקה, אותה החוכמה, להעבירה לתלמידיהם, ובהמשך להעלותה על הכתב. כך הפך הידע הצלול לכלי טיפול הממשיך עד היום לתת מענה לחוליים הארציים ביותר.

רוב ימי עוברים עלי בטיפול ובהוראה. הידע שצברתי, המחשבות שעולות בראשי, באות בדרך כלל לידי ביטוי רק כמענה לצרכיהם של אחרים. פה מבליח איזה מזון או מתכון כמענה לבטן כואבת, או לעצבים רופפים, שם הידע נאסף לכדי שיעור עבור מטפלות ומטפלים חכמים הממהרים לאסוף את הידע ולבחון כיצד הוא יוכל לשמש אותם בקליניקה, עם המטופלים המצפים למענה.

התועלת שבהנאה

המפגש עם מטופלים ותלמידים מפרה מאוד, שם מתרחש המפגש של שנות הלימוד ושעות הקריאה הרבות שעברתי עם המציאות, ושם, מתוך המפגש, מושחזים הרעיונות וכלי הטיפול. עם זאת, הצורך בתוצאה, בשינוי, גם אם הוא מסייע לפתח את הידע, לחשוף אותו ולהשחיזו, נוטה גם להסתיר חלק מהידע, לצמצם אותו אל תוך התבנית הצרה של תועלת, זמן ותוצאה. כך, בעוד הידע שאני אוהב משרת ומקל על הסבל של אחרים, מוסווה הקשר האישי שלי, הפרטי עם הידע ורוחב היריעה. באופן פרדוקסלי, העוצמה הטמונה בידע נעלמת דווקא ואולי בשל רצונם הבוער של המטופלים והתלמידים הלהוטים ביותר לקבל את העיקר ולעשות שימוש בידע.

לעיתים אני מרגיש כי בשל הצורך בתוצאה, דחק הזמן, והרצון להשיג את המקסימום במינימום זמן וכסף, רוב הידע, המוזיקה הניפלאה הזו מגיעה אל המאזינים בחלקיקים על פי בחירתם שלהם כלקוחות. רק מקטעי הידע שהינם לכאורה חשובים יותר, מעשיים יותר, שווים את מחירם בזמן ובכסף יוצאים אל העולם. הרבה פעמים היופי, ההקשר, החיות שיש בידע מצומצמים ואובדים, וחלקים עדינים יותר כגון הקשר, רקע ויופי אינם באים לידי ביטוי. מי יודע מהם המחירים של הצמצום הנדרש בשם היעילות?

עבורי, מאחורי הקלעים, הידע של הרפואות המסורתיות הוא הרבה יותר ממקור של פרנסה. כמו אותם רישים קדמונים, ברגעים בהם אינני מטפל או מלמד, אני שואב הנאה רבה מהידע של הרפואות המסורתיות, כאילו מאזין למוזיקה הודית שמיימית אשר אין לה התחלה ואין לה סוף. כל חלק של קריאה, זכרונות מהקליניקה ומשעות ההוראה מתאחדים; ידע שמקורו מדעי, טקסטים ממסורות שונות, מודלים טיפוליים חוויות מהחיים ודברים שנאמרו לי במפגשים טיפוליים נארגים, נפרמים ושוב נארגים לכדי רעיונות, תובנות וכלי טיפול משופרים.

הגיע הזמן לחלוק

ארבעת השנים החל משנת 2020 היו שנים קשות. הן הזכירו לי כמה החיים קצרים, וחידדו עבורי את הצורך להתקרב לעשייה שאני אוהב, שהינה משמעותית עבורי. פודקאסט "רפואה מהותנית" אותו יצרתי עם שותפי ליצירת תכנים דיגיטליים, יואב כהן, הוא סוג כזו של יצירה. למרות שאני מטפל ומורה מנוסה, חשיפה שכזו איננה קלה, זוהי בדיוק "פתיחת הצ'אקרות" שענת תלמידתי כתבה עליה. זוהי המוכנות לבטא רעיונות אישיים במילים, להציג אותם חשופים, זמינים, ללא תשלום, לטובת חווית החופש שלי, התרוממות הרוח שלכם וההזדמנות לחוות קשר אחר שאיננו מוגבל במידה רבה ממגבלות הזמן וסחר החליפין.

מסגרת הפודקאסט מאפשרת לי לשתף אתכם ברעיונות המלווים את ההוראה ואת הטיפול, הרעיונות שגורמים לי לאהוב את הרפואה המסורתית-המהותנית ולהפוך את הידע הזה ואת המעשים הניגזרים ממנו לאורח חיים המלא במשמעות והתפתחות. במסגרת הפודקאסט ניתנת לנו ההזדמנות לחוות ביחד את המוזיקה של הרפואה המהותנית, ליהנות מיופיה, מנפתוליה, ולהכיר אותה ללא לחץ ומגבלה.

אני בטוח שהתועלות בוא תבואנה. גם אתם תזכו לתובנות, להרהורים, לכלי טיפול ולפרקטיקות של תזונה ואורח חיים אשר יהפכו ממש לשלכם, משום שהגיעו מאהבה, ועברו דרך ליבכם בדרכם להפוך שלכם. אם אתם תלמידים ומטפלים – דרך הפודקאסט תהפכו למטפלים טובים יותר. אם אתם מטופלים, ייתכן וההאזנה תחזק את ההבנה ואת הכוח ליישם את ההנחיות שקיבלתם, ואם עדיין אינכם מטופלים או מטפלים, ייתכן והאזנה תוביל אתכם לבחירות טובות יותר ולחיים בחברה בריאה יותר.

ניתן להאזין לפודאסט בערוץ הספוטיפיי כאן, וגם בערוץ היוטיוב כאן.

מקווה שתהנו,

אייל

 

רפואה מהותנית

 

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם הפודקאסט מעניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

מומלצי החודש