הטיפול בשלשולים כרוניים באמצעות תזונה מסורתית

שרון בנרף מוזס

טיפול בשלשול כרוני באמצעות תזונה מסורתית

שלשולים, תופעה לא נעימה ואף משעבדת

הידיעה  שאתה תמיד צריך שיהיו לך שירותים בקרבת מקום, שאתה לא יכול לצאת לבילוי מבלי שמיפית את כל השירותים באזור, שטיולים בטבע או פיקניק בים הופכים לאתגר גדול ובעיקר, שאתה אף פעם לא יכול לדעת כמה זמן יעבור מהרגע בו התעוררת והתחלת להתארגן עד לרגע בו באמת תצא מהבית. כל אלה מכניסים המון מתח ודריכות לחיים, אשר מייצרים עוד שלשולים כמובן ופוגעים (לעיתים מאוד פוגעים) בספונטניות ובשמחת החיים.

שלשולים אקוטיים-לא נעים, אבל עובר

הרפואה מתייחסת לשלשולים כעלייה בתדירות היציאות והגברת הנוזליות בהן.כאשר אנחנו מדברים על מצבים פתאומיים, אקוטיים, לרוב הדבר נובע ממזון מקולקל או זיהום כתוצאה ממזון, מי שתיה, מי ים, טפילים, תולעים וכן הלאה. לעיתים השלשול יהיה מלווה גם בעליית חום, בכאבי בטן, בבחילות והקאות, בכאבי ראש ובסימפטומים נוספים. במצב כזה השלשול לרוב יחלוף מעצמו לאחר מספר ימים, כאשר במהלכם יש להקפיד על מניעת התייבשות, תוך השלמה של שתייה ושל מלחים.

שלשולים כרוניים: מה קורה כאשר המצב היומיומי שלנו הוא מצב של שלשול?

מה קורה כאשר אדם סובל במשך שנים משלשולים, לרוב בלווית כאבי בטן? מה קורה כאשר השגרה של אדם היא מספר רב של יציאות ביום? מצבים כאלו יכולים להיות מקושרים למספר רב של גורמים כגון:

  • צליאק ואלרגיות
  • רגישויות למזונות שונים
  • רגישות יתר של המעי למערכת העצבית ולמערכת הרגשית כפי שמתבטא ב-IBS )תסמונת המעי הרגיז)
  • תקיפה של המעי על ידי תגובתיות יתר של מערכת החיסון – מחלות אוטואימוניות כגון קרוהן וקוליטיס
  • חוסרים תזונתיים המקשים על עיכול וספיגה תקינים
  • חוסר איזון הורמונלי.

בשני המקרים, הן האקוטי והן הכרוני, שלשול מתמשך הוא לא דבר להקל בו ראש ויש לפנות לרופא לבירור מקיף.

מזווית הרפואה הסינית

בבסיס הרפואה הסינית, כמו בכל רפואה מסורתית, עומדת האבחנה המבדלת. דין שלשול של האחד אינו כדין שלשול של האחר ותפקידו של המטפל הוא זיהוי האבחנה הנכונה למצב אשר הביא לתופעה זו. אבחנה מדוייקת תוביל להתאמת הטיפול הנכון.

בקליניקה אנו מאבחנים מטופל באמצעות מספר דרכים:

  1. תשאול מעמיק ומקיף המכסה את כל מערכות הגוף השונות והרגלי החיים.
  2. ניתוח התפריט שהמטופל מורגל בו – ובחינת התאמתו לקונסטיטוטציה (נטיית הגוף המולדת) של המטופל.
  3. אבחנת דופק – המעידה בעיקר על חוסר וחולשה לעומת עודף ותקיעות במערכות המרידיאנים השונות.
  4. אבחנת לשון – מעניקה מידע על מצב האיברים הפנימיים ובעיקר על איברי מערכת העיכול, הן ברמת התשתית והן ברמת התפקוד בחודשים האחרונים.
  5. אבחנת גוף ופנים – גורם מרכזי בקביעת הקונסטיטוציה של המטופל.

כמובן שישנה התייחסות נרחבת גם לתוצאות בדיקות דם, צילומים, גסטרוסקופיה וקולונסקופיה במידה ונעשו ולכל מידע רפואי קשור למקרה. המצב האופטימלי, בכל מפגש טיפולי, הוא עמידה בקשר רציף מול הרופא הקבוע המטפל בבעיה –  לרוב רופא משפחה או רופא גסטרו.

הרפואה הסינית, תתייחס, באופן כללי, למצב כרוני של שלשולים, כנובע מאחד מהגורמים הבאים:

  1. חולשת יאנג הכליות (מצב קור)
  2. חולשת צ'י הטחול (מצב לחות)
  3. תקיעות בצ'י הכבד (לעיתים מצב רוח)
  4. תקיעות מזון- מצב עודף (לחות חמה במעי)

שלשולים על רקע חולשת יאנג הכליות

בראייה הסינית, הכליות הן שורש היין והיאנג בגוף. כאשר אנו מדברים על כליה יאנג, אנו מדברים על כל האספקטים בתפקוד הגוף הקשורים לחימום שלו, לתנועתיות, לנמרצות שלו וליכולת האיסוף והאחזקה שלו- בפרט סביב הפתחים התחתונים. מטופל אשר השלשולים שלו מקושרים לאבחנה של חוסר יאנג הכליות הנו מטופל אשר לרוב:

  • נרתע מקור ומעדיף חום.
  • נוטה להרגיש חולשה, עייפות, חוסר חיוניות.
  • גוון הפנים שלו לרוב יהיה בהיר/חיוור, עם גוונים כחולים סגולים.
  • השלשול לרוב נוכח יותר בשעות הבוקר/לפנות בוקר והוא יותר שלשול של 'צניחה', כלומר, קושי של המעי להישאר מוחזק עם התכולה שבתוכו.
  • ייתכנו השתנות מרובות, המעידות גם הן על חולשת היאנג באיסוף הפתחים התחתונים.
  • הצואה עצמה יכולה להיות בעלת גוון בהיר, מפוזרת, לעיתים עם שאריות מזון לא מעוכל, לא בעלת ריח חריף במיוחד.
  • לעיתים עלולה ללוות את ההתרוקנות תחושת חרדה לאחר היציאה.

כיצד נטפל בשלשול מסוג חוסר יאנג הכליות?

באבחנה כזו, האסטרטגיה הטיפולית תתמקד בחיזוק יאנג הכליות. נשתדל לכוון למזון מחמם יותר, הן בטמפרטורה שלו והן באיכותו ולמזון סופח יותר. דוגמא לכך היא שילוב של ירקות שורש ותבלינים ממשפחת הסוככיים המסייעים בחיזוק, חימום ו'איסוף' המחמם התחתון – גזר, שומר (שורש וזרעים), סלרי (שורש וזרעים), שורש פטרוזיליה, כמון, אג'ואן וכן הלאה. כמו כן נכוון את המטופל לשגרת פעילות גופנית המחזקת את המחמם התחתון – יוגה אמנויות לחימה או פעילויות אחרות המדגישות את התנוחות הנמוכות או שיטת פאולה המחזקת את הפתחים.

מתכון שיכול להוות חלק מהתפריט לשלשול מסוג חוסר יאנג הכליות – דג שלם וירקות שורש בתנור

השאלה המרכזית המאפיינת מצב זה הינה: איך אני נשאר 'אסוף' אל מול לחצי העולם? איך אני נותן את מרבית הקשב לכיוון 'פנימה' – בפרט בעולם המסיח אותנו כל הזמן 'החוצה'.

שלשולים על רקע חולשת צ'י הטחול

בראייה הסינית, הטחול הוא האחראי בהתמרת המזון והפיכתו לצ'י (קישור למושגי יסוד באתר) ולחיוניות. כאשר צ'י הטחול חלש ההתמרה נפגעת ומצטברת בגוף לחות – דבר המתבטא בעיכול לא נינוח, בחולשה ובשלשולים. מטופל אשר השלשולים שלו מקושרים באבחנה של חולשת טחול הנו מטופל אשר לרוב:

  • ירגיש חוסר נוחות ברוב חווית האכילה/העיכול שלו: כאבי בטן, נפיחות, גזים, שלשולים או עייפות לאחר האכילה.
  • ייתכן והשגרה התזונתית שלו מלאה במזון קר ולח, והוא אשר בהדרגה התיש את הטחול – סלטים, גבינות, יוגורטים, פירות, גלידות וכן הלאה.
  • ייתכן ויומו מלווה בחשיבה ולמידה מרובה אשר מתישה גם היא את הטחול.
  • ייתכן ויסבול במקביל גם מדאגנות יתר, חשיבה עודפת, חשיבה אובססיבית אשר מתישות גם הן את הטחול.
  • הצואה שלו עצמה תהיה מאוד רכה עד מימית, עלולה להיות דביקה, עלולה להיות רירית.
  • יעסוק רבות בעניין ההתרוקנות וחוסר הנוחות המלווה אותו.

איך נטפל בשלשול מסוג חולשת צ'י הטחול?

באבחנה כזו, האסטרטגיה הטיפולית תתמקד בחיזוק צ'י הטחול ובהתמרת הלחות. נשתדל לכוון למזון חמים וקל לעיכול, אשר אינו מכביד על המחמם המרכזי ובהדרגה אף מחזק אותו. מזון אשר עבר בישול יהיה קל יותר לעיכול ויאפשר לטחול להתחזק בתפקודו בהתמרת לחות. דוגמא למזון אשר כדאי לשלבו בתבשילים יהיה הדוחן – המרגיע ותומך במחמם המרכזי ומתמיר לחות. כמו כן נכוון את המטופל לפעילות גופנית אשר מביאה תנועה למחמם המרכזי כמו ריקודי בטן או פשוט הליכות אשר מייצרות המרצה בכל המערכת. כמו כן אם המטופל סובל מדאגות רבות נכוונו למצוא דרך העובדת עבורו לפרוק אותן, דוגמת כתיבה.

מתכון לדוגמא לתמיכה בטחול – כדורי דוחן ופסטו

השאלה המרכזית המאפיינת מצב זה, הינה, כיצד אני מאפשר לחיצון, לסביבה, להיטמע בתוכי ולהפוך להיות חלק ממני? כיצד אני נותן אמון בחוץ, שיבנה אותי מבפנים?

שלשולים על רקע תקיעות בצ'י הכבד

-בראייה הסינית הכבד הוא האחראי על תנועתיות חלקה בגוף ועל תחלופה תקינה בתנועת הרגשות, כלומר, היכולת לשהות ברגש מבלי לחשוש ממנו אך גם מבלי 'להיתקע' עליו.

כאשר ישנה תקיעות בצ'י הכבד נוכל לראות מצבים של תנודות רגשיות עזות, כעסים רבים, תסכול, רגשות מודחקים, סטרס רב וכן הלאה. סביבה רווית מתח כגון סביבת עבודה תובענית או חיי משפחה מתוחים מכניסים הרבה סטרס, מחלישים ו'תוקעים' את הכבד.

מטופל אשר מזהה קשר ישיר בין תכיפות השלשולים שלו למתח רגשי כנראה משוייך לאבחנה זו.

במקרים רבים האבחנה המערבית 'מעי רגיז IBS' נמצאת מותאמת לאבחנה סינית זו.

איך נטפל בשלשול מסוג תקיעות צ'י הכבד?

במצבים אלו עיקר העבודה תהיה על הנעת צ'י הכבד והרגעת מערכת העצבים. שילוב טיפולי דיקור בצורה סדירה מאוד מומלץ, יחד עם פעילות גופנית ופעילות מנטאלית העוזרות להגיע להשקטה פנימית- הליכה בים, יוגה, תרגולי נשימות, ביופידבק ועוד. עבודה רוחנית עוזרת לעבוד על השקטת הנפש מן היסוד (דוגמא לכך- שיטת ימימה).

מבחינת תזונה חשובה תזונה פשוטה ולא מאתגרת מדי,חשוב הדגש על שגרה בארוחות – הן מבחינת השעות, הן מבחינת המזונות עצמם, הן מבחינת הנינוחות והרגש בזמן האכילה והן מבחינת לעיסה מספקת.

לקריאה על צמחי מרפא אשר מסייעים בוויסות צ'י הכבד

השאלה המרכזית המאפיינת מצב זה, הינה, כיצד אני מצליח לשהות ב'דרמה', בסערה, בכאוס, מבלי להזדהות איתם, מבלי להעצים אותם ומבלי להתנגד אליהם?

שלשולים המעידים על לחות חמה

כאשר לשלשולים ריח מסריח במיוחד והם מלווים דימומים והפרשות ריריות הם משוייכים למצב 'לחות חמה' (הדימום והריח מעידים על חום והריריות על לחות). ראשית, מצב זה חייב קודם כל להיות מדווח ומטופל ע"י רופא – אין להקל בו ראש!

מצבים כאלו, אשר מבחינה מערבית ניתן לכנותם 'מצבים דלקתיים', נוכחים לעיתים קרובות בסיטואציות של מחלות מעי דלקתיות כגון קרוהן וקוליטיס. רירית המעי מותקפת ומגורה ואף מדלדלת בהדרגה. מצב כזה על פי ראייה הסינית יכול לנבוע גם מצריכה מוגזמת של מזון חם ולח, כגון: אלכוהול, בשר, מזון מטוגן וכן הלאה.

יש לציין כי על פי רוב מצב זה הנו שלב מתקדם יותר של אחד מן המצבים הקודמים ואף כי בתחילת הטיפול ננסה 'לכבות את השריפה', כלומר, לטפל במצב הדלקתי (ע"י שימוש בצמחים ומזונות ריריים ומעט מרים דוגמת פנים האלוורה). בהמשך הטיפול נרצה לאבחן את המצב העמוק יותר – מצב של חולשה על פי רוב – ולתמוך בו בהתאם לאחת האסטרטגיות הטיפוליות אשר פירטנו כאן. בהתאם לכך, גם השאלות המרכזיות שנשאל כאן תבואנה בהלימה לאבחנת המפתח העמוקה יותר של המחלה – אשר לרוב תתבטא באחד מן המצבים הקודמים.

נוכל לעודד מצב של 'כיבוי השריפה' בשלב האקוטי לא רק על ידי התאמת המזונות והצמחים אלא גם ע"י הכוונת המטופל למקום יותר קריר ורגוע כגון שחיה, הליכות בשעות הזריחה הקרירות, שהייה בטבע וכן הלאה.

מתכון אשר יכול להוות חלק מהתפריט לשלשול מסוג לחות חמה – קיצ'רי אביבי של מאש וגריסי פנינה

ומילה אחת לאופטימיות

על אף האומללות והשיעבוד הכרוכים בשלשולים רבים בשגרת היומיום, הסתכלו על הצד החיובי- הגוף שלכם חכם, וכאשר משהו לא נכון עבורו, הוא פועל על מנת לפנותו מקרבו. מנגון הפינוי הוא מנגון חכם מאין כמותו שעלינו קודם כל להודות עליו (ואנו אכן עושים זאת בתפילת 'אשר יצר' הנאמרת לאחר ההתרוקנות ומברכת 'שעשנו נקבים נקבים', שכן אנו מבינים שאילו ייסתם אחד מהם הבריאות תרחק מאיתנו עוד יותר, ורעילות רבה 'תסתובב במערכת').

העבודה שלנו היא באמת להתאים לגופנו (לעצמנו) חיים השואפים להפעיל את מערכת הפינוי הזו בצורה המינימלית האפשרית – כלומר להימנע מלהעמיס על הגוף מזונות לא מתאימים, או בכמות שאינה הולמת או באופני אכילה וחיים רווי מתח, ולהשתדל לבחור בטוב עבורנו ולדבוק בו.

אם אתם סובלים מהבטן, וכבר לא מאמינים שיכולה להיות לכם שגרה אחרת שאינה היצמדות לשירותים, אתם מוזמנים ליצור קשר ולתאם תור בקליניקת המרכז לרפואה מסורתית.

שרון בנרף מוזס – מרצה ומטפלת ברפואה סינית עתיקה (דיקור, צמחים, תזונה סינית מקרוביוטית). מרכזת תחום גסטרו בקליניקת המרכז לרפואה מסורתית.

שיקום מערכת העיכול באמצעות תזונה מסורתית

להדליק את האגני – על ארבעת מצבי העיכול ברפואה ההודית

מזון מותסס – פרוביוטיקה תוצרת בית

 

מומלצי החודש