שיטאקי עם כרישה ושמיר

מאת: אייל שפרינגר

שיטאקי עם כרישה ושמיר

מתכון ירקות עשיר טעם אשר ניתן לאכול אותו כמו שהוא, על לחם או כתיבול לתבשילי דגנים. מתכון שיטאקי עם כרישה ושמיר מייצג את ניחוחות סוף החורף ותחילת האביב המאפיינים פטריות וירקות בצליים שרק יצאו מהאדמה.

מרכיבים (לשתי מנות קטנות)

20 פטריות שיטאקי טריות או שרויות במים

1 כרישה חתוכה לפרוסות דקות

1/2 צרור שמיר קצוץ

4 שיני שום קצוצות

2 כפות שמן זית

קורט פלפל שחור

חצי כפית מלח

הכנה:

מטגנים קלות את השום והכרישה במעט שמן זית עד להתרככותם.

מוסיפים את פרוסות השיטאקי, מערבבים ומכסים במכסה.

מבשלים על אש קטנה-בינונית כ10 דקות.

מערבבים פנימה את השמיר, הפלפל והמלח ומגישים חם או בטמפרטורת החדר.

שיטאקי עם כרישה ושמיר

המתכון מנקודת המבט של הרפואות המסורתיות

המתכון מכיל מרכיבים הקשורים באביב המוקדם: פטריות וכרישה. שני חומרי הגלם מייצגים תנועה.

הכרישה, ירק ממשפחת הבצל, מציגה את הטעם המתוק והחריף. כיוונה הוא מעלה והחוצה. מעודדת תנועה של דם ושל יציאות ובעלת אפקט מייבש במידה ויש ליחה. הכרישה מכילה גם מרכיבים התומכים ומווסתים את מערכת החיסון כגון הפלבנואיד קמפרול Kaempferol)1), נוגד חימצון רב עוצמה וסיבי אינולין המהווים מצע פרביוטי לחיידקי מערכת העיכול התומכים אף הם במערכת החיסון2.

פטריות השיטאקי מיצגות אף הן איכות של התפשטות וצמיחה אביבית, אך איכותן נייטראלית-קרירה. הפטריות מסייעות להתמודדות עם עודפים בין אם מדובר בעץ נירקב בטבע או עודפי סוכר וכולסטרול. במאקרוביוטיקה ממליצים על שיטאקי לאיזון אכילה ממשוכת של חלבון מהחי. ברפואה הסינית הן מוגדרות כמחזקות צ'י. פטריות השיטאקי מכילות רכיבים תומכי חיסון רבים, ביניהם בטא גלוקנים וגרמניום3. גם סיבי הפטריה מהווים מצע פרהביוטי לחיידקי המעי.

השמיר שבמנה, בן למשפחת הסוככיים מפחית היווצרות תסיסה וגאזים העלולים להיגרם מהסיבים המצויים בבצל ובפטריה ומהפרוקטוז (סוכר הפירות) המצוי בבצל.

המתכון עשוי להשתלב היטב ולאחר אבחנה מבדלת מתאימה בטיפול תזונתי המיועד למצבים כגון חולשה חיסונית, אלרגיה, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה או טרשת כלי דם.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מקורות:

  1. Silvia T-S, Denev P, Ribarova F. Flavonoids in Foods and Their Role in Healthy Nutrition – ScienceDirect. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780128114407000077. Accessed December 29, 2020.
  2. Flamm G, Glinsmann W, Kritchevsky D, Prosky L, Roberfroid M. Inulin and oligofructose as dietary fiber: A review of the evidence. Crit Rev Food Sci Nutr. 2001;41(5):353-362. doi:10.1080/20014091091841
  3. Vetvicka V, Vetvickova J. Immune-enhancing effects of Maitake (Grifola frondosa) and Shiitake (Lentinula edodes) extracts. Ann Transl Med. 2014;2(2):14. doi:10.3978/j.issn.2305-5839.2014.01.05

לעיון נוסף:

מתכון חמשת הירקות החריפים

אורז מלא עם שיטאקי

 

 

מומלצי החודש