ריזוטו שיבולת שועל

מאת: אמבר רוגע

ריזוטו שיבולת שועל

מתכוני ריזוטו קלאסיים מבוססים על אורז. מתכון זה העושה שימוש בשיבולת שועל מאפשר הרחבת מגוון הדגנים בתזונה היומית והפקת תועלת מערכה התזונתי של שיבולת השועל.

מרכיבים לריזוטו

1 כוס קוביות בטטה

5 פטריות שיטאקה מיובשות או טריות

1.5 כוס קוביות דלעת או דלורית

1 כוס זרעי שיבולת שועל (גרגרים שלמים, לא קוואקר)

1.5 כף שמן זית

½ כרישה בינונית-גדולה

1 כפית מלח

1 כפית עשבי תיבול יבשים: טימין / אורגנו / זעתר / תערובת "הרב דה פרובנס"

¼ כפית מוסקט טחון טרי

פלפל שחור

4-5 כוסות ציר / מים

חופן עשב תיבול טרי קצוץ – פטרוזיליה / נענע / שמיר / כוסברה

אופציונלי: 1 כף שמרי בירה

הוראות הכנה

להשרות למשך הלילה את שיבולת השועל בקערה עם 2-3 כוסות מים. לסנן בבוקר ממי ההשרייה.

לחמם 1 כף שמן בסיר, ולהוסיף את הכרישה. לטגן קלות (לא להגיע להשחמה). להוסיף את שיבולת השועל ועשבי התיבול היבשים, לטגן כדקה על חום נמוך.

להוסיף את תוספת הירק הנבחרת (פירוט בהמשך), לערבב ולהוסיף 2 כוסות מים/ציר.

מביאים את המים לרתיחה, מורידים לחום בינוני וממשיכים לבשל ללא מכסה, תוך ערבוב כל דקה-שתיים.

לאחר שהמים נספגים מוסיפים עוד כוס נוזלים, וממשיכים לערבב עד שהנוזלים נספגים. כאשר מוסיפים את הכוס הרביעית מוסיפים גם את המלח, מוסקט טרי, ופלפל שחור.

כאשר המים נספגים טועמים את הריזוטו. במידה והגרגרים עדיין קשים, מוסיפים עוד כוס אחת של נוזלים וממשיכים בערבוב באופן תכוף על מנת למנוע הידבקות בתחתית, עד שהמים נספגים.

כאשר התבשיל קרמי והגרגרים נגיסים אך לא קשים, מוסיפים את עשבי התיבול הטריים, חצי כף שמן זית ואת שמרי הבירה במידה ומשתמשים בהם (שמרי הבירה מוסיפים טעם גבינתי). מתקנים את כמות המלח/פלפל שחור במידה וצריך.

אפשרויות לשילוב ירקות שונים:

*שיטאקה: פטריות שיטאקה הן אופציה מצוינת מכיוון שמי ההשריה שלהן עשירים בטעם ומשתלבים מעולה במי הבישול של הריזוטו. יש להשרות את השיטאקה במים לפני הבישול, לחתוך את הרגליים החוצה, לחתוך את הפטריות לרצועות ולהוסיף את הרצועות לסיר יחד עם שיבולת השועל בהתחלה.

*בטטה: את הבטטה חותכים לקוביות של 1*1 ס"מ. מדליקים את התנור ל200 מעלות, מושחים את הקוביות במעט מלח, פלפל שחור ושמן וצולים כ5-10 דקות עד שהקוביות מזהיבות ומתרככות. מוסיפים לסיר עם הכוס האחרונה של הנוזלים לבישול.

*דלעת או דלורית: מטגנים את קוביות הדלעת במעט שמן במחבת נפרד, יחד עם עלה מרווה טרי, ומוסיפים את הקוביות לסיר הריזוטו בהתחלה יחד עם שיבולת השועל (ללא המרווה).

המתכון מנקודת מבט מסורתית

שיבולת שועל היא דגן בעל איכות חמימה ולחה. הסיבים המסיסים של דגן זה יוצרים איכות רירית מעט עם בישולם, ולכן עשויים לספק הקלה לריריות מגורות של דרכי הנשימה או העיכול. סיבי שיבולת השועל מכילים רב סוכרים התומכים בתפקוד מערכת החיסון.  לאתר אבחנה מבדלת, מתכון זה יכול שלמש כחלק מתזונה לתמיכה במצבי יובש של דרכי הנשימה, צרבת, כיבי קיבה, עצירות, חולשה חיסונית ורמות גבוהות של כולסטרול.

על המחברת:

אמבר רוגע, שפית מזון בריאות. מפעילה סדנאות בישול וקייטרינג ומשלבת בהם השפעות שונות – מקרוביוטיקה, איורוודה, רואו – פוד ומטבחים מסורתיים עולמיים.

לאתר הבית של אמבר – sun-kissed foods

לדף הפייסבוק של אמבר לחץ כאן

לעיון נוסף:

מאפה שיבולת שועל עם תפוחים

מתכוני דגנים

מומלצי החודש