פקאנים שבורים עסיסיים

מאת אייל שפרינגר

פקאנים שבורים עסיסיים

פקאנים, אגוזי מלך, אגוזי לוז ודומיהם מהווים מקור למבוכה במטבח הישראלי. אם נודה על האמת, מקומם של אגוזים איננו מרכזי במטבח המקומי. מקומם של רוב האגוזים הוא ביערות מוצלים באירופה, בקווקז או באזורים הטרופיים. נכון, גם בתזונה המקומית יש כמה זרעים שומניים כגון פיסטוק, שקדים, צנוברים, זרעי דלעת וחמניה, אך מקומם של שאר האגוזים בתזונה שלנו צנוע למדי, ולרוב אנו מסתפקים באכילת האגוזים "ישר מהשקית" או שילוב שלהם בשייק.

המתכון שלהלן מאפשר עיבוד קצת אחר באגוזים בעלי קליפה קשה, המשפר את טעם האגוזים ואת ערכם התזונתי.

מרכיבים להכנת אגוזי פקאן שבורים עסיסיים

250 גר' אגוזי פקאן (קערת אכילה מלאה באגוזים)

כף מלח

כוס מים

ציוד נוסף: פטיש, לוח עץ/אבן, תנור

הכנה

סודקים את קליפות האגוזים בזה אחר זה בעזרת הפטיש. חשוב לא למעוך את האגוזים לגמרי אלא רק ליצור סדקים בקליפה. במידה וחלק מ"בשר" האגוז נחשף- לא נורא.

להשרות את האגוזים השבורים בקערת מים פושרים למשך הלילה. האגוזים יספגו חלק מהמים.

בבוקר-לנקז את מי ההשריה, לערבב כף מלח בכוס מים חמימים ולערבב היטב אל תוך האגוזים הלחים.

לפזר את האגוזים על תבנית אפייה רחבה.

להכניס לתנור שחומם לטמפ' של 60-70 מעלות, עדיף על מצב טורבו, למשך כשעה. רצוי לערבב מעט את האגוזים לאחר חצי שעה בתנור כדי שיתייבשו היטב.

לאחר הייבוש בתנור, מתקבלים אגוזים עסיסיים, מלוחים-מתקתקים, אשר קל לקלף סביב השולחן תוך כדי שיחה עם קרובי משפחה, חברים או שכנים שקפצו לבקר.

למרות שאין מדובר במתכון "קינוח", הצגנו אותו באגף המתוקים, משום שהוא מהווה נישנוש טעים היכול לעיתים להחליף קינוחים קיצוניים יותר.

אפשרויות נוספות:

ניתן להוסיף לתמיסת המלח העוטפת את הפקאנים מרכיבים "אבקתיים" להדגשת טעם או איכות טיפולית. לדוגמה: תבלינים כגון אבקת ג'ינג'ר יבש, כורכום, או קמחים כגון קמח כוסמת קלויה.

המתכון מנקודת מבט מסורתית

אגוזים, ובכללם אגוזי פקאן הם מזון מרוכז המתאים לעונות הסתיו והחורף. האגוז מייצר איכות יורדת ומתכנסת האופיינית לציר התנועה מאלמנט האדמה אל המתכת והמים. אגוזים משמשים ללחלוח המעיים והריאות, ולהזנה עמוקה של משאבי ה"כליות" העמוקים.

מחקרים אפידמיולוגיים מצביעים על כך שאכילת אגוזים קבועה עשויה לתרום לאריכות ימים, ולהפחתת סיכויי תחלואה בסוכרת, מחלות קרדיוווסקולריות וסרטן.

טכניקת ההכנה המוצגת המתכון מסייעת לנטרל חלק ממעכבי הספיגה המצויים בקליפת האגוז החומה והעדינה, ועל ידי כך למנוע פגיעה בעיכול וספיגת המינרלים הקיימים באגוז.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק

לעיון נוסף:

מתכונים מתוקים ופחות מזיקים 

 

מומלצי החודש