ממרח חילבה… אבל בהדרגה

אייל שפרינגר

חילבה עם תבלינים

חילבה היא מאותם מזונות, שאם היו מייבאים אותם מארץ רחוקה, מכניסים אותם לקפסולות ומוכרים ביוקר כצמח מרפא נדיר ואפקטיבי, הביקוש עבורם היה רב מאוד.

לרוע מזלנו, החילבה וממרח החילבה סובלים מיחסי ציבור איך נגיד.. לא משהו. השילוב הזה של זמינות רבה, והעניין הזה עם הריח הופכים אותה למזון שרבים מזלזלים בו. כך החילבה הפכה למוצר נדיר ברוב המטבחים הישראליים.

אני תמיד משתעשע במחשבה, מה היה קורה אילו בכל משפחה בישראל היו אוכלים חילבה מתוך הרגל, כמעין מנהג שגור? קרוב לוודאי שאם החילבה היתה הופכת למזון לאומי, העם היושב בציון היה הרבה יותר בריא, חסון ואנרגטי, וכבונוס- כל אויבינו היו נסים מפנינו.

חזון החילבה והגשמתו – בקטן…

אני יודע שניתן להגשים את החזון הזה, כי כבר ניסיתי ליישם אותו – בקטן; כאשר אני מלמד את קורס ההתמחות ברפואה סינית-מאקרוביוטית, יום הלימודים נפתח בארוחת בוקר חגיגית, עשירה במזונות מרפאים המאפשרים התנסות מעשית בתכנים אותם אני מלמד. עם שנות ההוראה שמתי לב ש"הולך ופוחת הדור"; תלמידים רבים מתחילים את תהליך הלימוד כאשר הם חולניים, עייפים, מה שניקרא "ייניים" מדי. ככה אי אפשר ללמוד, שלא לדבר על להקים קליניקה מתפקדת!

לפיכך אני משתמש בארוחת הבוקר כדי לתת לתלמידים כוח, ובכך להפוך את מסגרת הלימודים גם למסגרת החלמה, בה המשתתפים אוכלים מזונות מאזנים ומחזקים, ונחשפים לחומרי גלם בהם ניתן להשתמש בבית כדי להמשיך את תהליך ההחלמה וההתחזקות. כך קורה גם עם החילבה: לאורך מספר שבועות אני מרגיל את תלמידי הקורס לשלב את החילבה בארוחת הבוקר, להכיר אותה בשילובים שונים, ואף לרקוח אותה בעצמם ולהביא לשיעור. ככל שהקורס מתקדם, רבים מהמשתתפים יוצרים קשר אישי (ולפעמים אפילו ריגשי) עם החילבה, כך שאני את שלי לפחות בנושא הזה כבר עשיתי.

עוד מעט ואציג כאן מתכון מודלרי המאפשר ליצור ווראציות שונות לממרח החילבה, כאלה המאפשרות גם למי שלא גדל על מאכל זה (כמוני) להתרגל לטעם ולאמץ את המאכל למטבח הביתי. ומי שרוצה כבר לעיין באיכויות המרפא הרבות המיוחסות לחילבה, מוזמנים לדלג על המתכון ולהגיע לחלק האחרון.

מתכון ממרח חילבה (מודולרי)

ממרח חילבה למתחילים

מיועד עבור: מי שלא רגילים לחריף, כוסברה וטעמים חדשים.

מתאים גם עבור: מטופלים שאמורים להתרחק מהטעם החריף (רוב מחלות העור, גירוי בעיניים, חוסר שקט, קשיי שינה, הפרעות עיכול מסויימות ועוד).

הכנת הממרח למתחילים:

יש להשרות ללילה כף זרעי חילבה.

ביום המחרת, יש לשטוף את הזרעים, להוסיף להם קורט מלח ומיץ מלימון שלם/חצי לימון על פי משיכתכם לטעם החמוץ.

להוסיף כוס מים, ולטחון היטב עם מוט טחינה ידני (סטיק). רצוי להקציף את הנוזל על ידי שמירת הלהבים קרוב לפני השטח. לחילבה המוקצף אמור להיות מרקם של שייק מעט סמיך.

להכניס לכלי זכוכית ולאכול מיד או לשמור במקרר (הנוזל יסמיך ויתמצק עם המנוחה והקירור).

אפשר להוסיף את ממרח החילבה למרקים (לא חייבים להיות מרקים תימניים), לטחינה, לטבול בו את פיתכם או סתם לאכול עם כפית.

חילבה למתחילים

חילבה למתחילים – עם מלח ולימון בלבד

למתקדמים יותר – צעד נוסף בדרך אל החילבה האותנטי:

בזמן הטחינה להוסיף כחצי כוס עלי כוסברה, או פטרוזיליה – במידה והכוסברה ממש שנואה עליכם. בעיקרון, למי שאוהב את שניהם, הכוסברה יותר טעימה ומתאימה (צמח מקרר המאזן את החילבה המחמם).

למתקדמים ביותר – ללכת עד הסוף עם החריף:

מוזמנים להתנסות בהוספת חלק או כל חומרי הגלם הבאים לקבלת חילבה חריפה וארומטית המעוררת תנועה ואת התבטאות האיכות היאנגית של חילבה:

-2 שיני שום

-1/2 כפית סחוג אדום או ירוק

-להחליף את הסחוג בפלפל קטן אדום או ירוק. למתחילים-ללא הזרעים, למתקדמים-עם הזרעים המגבירים את החריפות. רצוי להתקדם לאט וללמוד להכיר סוגי פלפל חריף שונים כדי ללמוד כיצד לשלוט בחריפות.

-1/2 כפית תערובת תיבול לחילבה אותה ניתן לקנות בשווקים

לגיוון הצבע והטעם:

-במידה ומעוניינים בחילבה אדום, יש להשתמש בפלפל או סחוג אדום, וניתן להוסיף גם עגבניה אחת או שתיים

-לגוון צהוב-ירוק התורם לאיכות יוצרת התנועה של תבלין- להשתמש בפלפל או סחוג ירוק ולהוסיף כפית שטוחה כורכום

-לתוספת ארומטיות ותמיכה בעיכול- חצי כפית זרעי הל שחורים (ללא התרמילים) ו/או חצי כפית זרעי כמון קלויים

חילבה עם תבלינים

חילבה עם תבלינים לפני הערבוב

עדיף בסופ"ש: כיצד ומתי אני משלב חילבה בבית?

כן, אני מכיר את כל ההמלצות להפחתת ריח הגוף הנוצר כתוצאה מאכילת חילבה: השרייה, שטיפה, הוספת כוסברה.. אצלי זה לא עובד! לפיכך, אצלי בבית נוהגים להכין ולאכול את החילבה ביום שישי, ואז רוב הריח מתנדף במהלך השבת, וכך רק המעגל הקרוב של בני המשפחה יזכה "להנות" מהריח. מאותה סיבה אנו מגישים יותר חילבה בחופשות, וגם בחורף כאשר מזיעים פחות ולובשים יותר שכבות של בגדים הממסכים את הריח וכך גם זוכים לתמיכה ביאנג הכליות הנחוצה בחורף.

חילבה על בסיס תבלינים

חילבה על בסיס תבלינים מוכנה לשבת – לאכסון במקרר

ממרח חילבה מנקודת המבט של הרפואות המסורתיות

גם מרה וגם חמימה!

חילבה הוא באמת חומר גלם יוצא דופן, בשל היותה חברה של כבוד בקבוצה מצומצמת אך מובחרת של מזונות וצמחי מאכל המשלבים טעם מר ואיכות חמה או חמימה. הטעם המר מניע את הצ'י, את החיוניות שלנו מאזור הראש, החזה ומערכת העיכול, כלפי מטה אל האגן והרגליים. במקביל, למרות הטעם המר המזוהה לרוב עם השפעה מקררת, החילבה מתאפיינת דווקא באיכות מחממת. לפיכך החילבה הינה מזון מיוחד בשל השילוב בין התנועה מטה של הטעם המר והאיכות החמימה והמחזקת המאפיינת אותה. שילוב זה עשוי להסביר את ההשפעות המחזקות העמוקות המיוחסות לחילבה ברפואות המסורתיות הקשרות אותו לכליות, למערכת העיכול, לאון המיני ולמערכת הרבייה.

גם חלקלקה וגם מייבשת!

מאפיין מיוחד נוסף של החילבה הוא השילוב בין איכותה המייבשת הנובעת מהטעם המר (על פי רוב הרפואות) והחריפות/עפיצות וקלילות (באיורוודה)  לבין האיכות החלקלקה. השילוב הזה של חלקלקות העוטפת טעמים ואיכויות מניעות ומייבשות, הופך את החילבה לחומר גלם אידאלי להתמודדות עם הצטברויות של ליחה, ולייצור תנועה, כאשר האיכות החלקלקה מסככת ומאפשרת תנועה בעוד הטעמים והארומות המניעים יוצרים את ה"דחיפה" ואת התנועה.

שימושים נוספים

הרפואות המסורתיות השונות עושות שימוש בזרעים אלו לטיפול במגוון מצבים רפואיים כגון סוכרת, חוסר תיאבון, שיפור תנובת חלב במניקות, עייפות, הגברת החשק והאון המיני, ולטיפול בחוסר איזון הורמונלי בזמן המנופואזה.

ה Germany's Commission E, הגוף הרגולטורי הגרמני לנושא צמחי מרפא, אישר את השימוש בחילבה לטיפול באובדן תיאבון.

טיפול בהפרעות עיכול: ה European Scientific Cooperative on Phytotherapy (ESCOP), ארגון העל של תחום  צמחי המרפא באירופה, הגדיר את החילבה כצמח המסייע להרגעת שרירים חלקים לאורך מערכת העיכול, במיוחד בתריסריון, וכצמח מסייע בטיפול בכאב בטן וקשיי עיכול.

שיער ועור: החילבה , בשימוש פנימי וחיצוני משמש לטיפול בנשירת שיער ולהקלה על גירויי עור.

הדגשת איכויות המרפא השונות של החילבה

ממרח חילבה הוא אחת הדרכים היעילות לצרוך את החילבה ולהדגיש את השפעותיה הרפואיות.

שימוש בלימון וכוסברה בלבד, מדגיש איכויות של שליטה וריסון, השילוב בין חמיצות הלימון עם המרירות והקרירות של הכוסברה מתאימים במיוחד לתמיכה בנשים המתקרבות לגיל המעבר, או לשיפור תנובת חלב אם.

שילוב של כורכום בממרח החילבה מדגיש את פעילותה ההיפוגליקמית (מפחיתת רמות הגלוקוז בדם).

הגרסאות הקלאסיות- החריפות של החילבה מדגישות את האפקט המחמם, הממריץ ומחזק היאנג של הקטנית ומתאימות למטופלים לחים, עייפים וקרים שיש לתמוך ולהמריץ את היאנג שלהם.

כמובן שכדי להדגיש את תכונות המרפא השונות של ממרח החילבה רצוי לדעת כיצד לשלב אותו עם מאכלים שונים התואמים את אסטרטגיית הטיפול.

הערה: חילבה איננה מתאימה במצבים של חום ויש להיזהר בשימוש בה בהריון.

המחבר:

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק או להאזין לי בפודקאסט "רפואה מהותנית" בערוצי ה Spotify וה YouTube

מומלצי החודש