מחקר: אנטיביוטיקה, מחלות אוטואימוניות וסרטן הקיבה

תרגם וערך: אייל שפרינגר

אנטיביוטיקה

השכיחות של סרטן בחלק הקיבה התחתון עולה בקרב אמריקאים צעירים בני פחות מ-50, בניגוד למגמת הירידה בתחלואה בסרטן הקיבה לאורך העשורים האחרונים.

מחקר אפידמיולוגי בדק את שכיחות סרטני הקיבה התחתונה ב80% מתושבי ארצות הברית בשנים 1995-2003.

במהלך שנים אלו, שכיחות סרטן זה ירדה באוכלוסיה הכללית ב2.3% בכל שנה אך בקרב אמריקאים צעירים יחסית בני פחות מ-50 שכיחות הסרטן עלתה ב1.3% לשנה.

גורמים אפשריים

הגורמים העיקריים לסרטן הקיבה התחתונה הם זיהום בחיידק ההליקובקטור פילורי ודלקת קיבה (גסטריטיס) על רקע אוטואימוני.

מכיוון ששכיחות הזיהום בהליקובקטור פילורי ירדה בארה"ב במהלך העשור האחרון, החשד הוא כי מדובר בתחלואה על רקע עלייה במרכיב האוטואימוני. העלייה בתחלואה בסרטן זה בלטה במיוחד בנשים לבנות, לא היספניות.

הממצאים מצביעים על דפוס תחלואה חדש אליו חשופות במיוחד נשים לבנות צעירות יחסית, מתחת לגיל 50 אשר נולדו אחרי שנת 1950. החוקרים משערים כי אחת הסיבות לעלייה במקרי סרטן אלו על רקע אוטואימוני, עשויה להיות העלייה בשימוש באנטיביוטיקה שהתגברה מאוד משנות 50 ואילך. המנגנון המשוער הוא פגיעה באוכלוסיית חיידקי מערכת העיכול המגבירה את הסיכוי להופעת מצבים אוטואימוניים.

מכיוון ומדובר במחקר אפידימיולוגי, הקשרים של סיבה ותוצאה אינם חזקים במחקר זה, ונידרשים מחקרים נוספים לביסוס הממצאים וההשעה הנובעת מהם לגבי הקשר בין מתן אנטיביוטיקה, תחלואה אוטואימונית והופעת סרטן הקיבה.

הערת המתרגם: ניתן להשתמש בכלי טיפול של הרפואה המשלימה דוגמת תזונה, צמחי מרפא, תוספים ודיקור בזמן ולאחר מתן אנטיביוטיקה לצורך ויסות תפקוד מערכת החיסון ולהפחתת שכיחות ועוצמתם של מצבים אוטואימוניים

הקישור למחקר: 

https://www.cancer.gov/news-events/cancer-currents-blog/2018/lower-stomach-cancer-incidence-changing?cid=eb_govdel

מומלצי החודש