YIN וYANG, הבסיס לריפוי מסורתי

מאת אייל שפרינגר

"הדאו הוליד את האחד, האחד הוליד את השניים , השניים הולידו את השלושה והשלושה את עשרת אלפי הדברים".{Lao Tsu-Dao Te Ching}.

המשפט המצוטט כאן הינו אחת מאבני היסוד של התפיסה הדאואיסטית. תפיסה זו השפיעה רבות ובמשך אלפי שנים על הדרך בה אנשים במזרח אסיה חוו והתבוננו בחיים.
במשך הדורות ניתנו פירושים רבים למשפט המפרט את השתלשלות התופעות בעולם מה"דאו"{אותו אי אפשר אפילו להגדיר}, אל ה"אחד" {העולם בשלמותו}, ומהאחד אל כלל התופעות הנפרדות והמגוונות היוצרות את המציאות {"עשרת אלפי הדברים"}.
בעולם הרפואה ניתן לומר כי צורת האבחון, הבנת אופי המחלה, ובחירת הטיפול המתאים, נגזרים מתפיסת העולם ונקודת המבט של המטפל- הדרך בה הוא מבין את הדברים.
ניתן לומר כי בכל תחום של ריפוי קיים מתח מתמיד בין שתי נקודות מבט קיצוניות: האחת מיוצגת בביטוי-"עשרת אלפי הדברים", והשניה במושג-"האחד".
ניתן לומר כי מתח זה הינו המתח הקיים {והבריא לדעתי} בין הגישה ההוליסטית המוחלטת, הרואה את כל התופעות כקשורות זו בזו ובעלות מקור משותף, לבין גישות המעודדות התמחות, דיוק והפרדה. המטפל המיומן יודע ומכיר את שתי נקודות המבט האלה ובזמן טיפול יודע לנוע ביניהן, להחליף את רוחב שדה הראיה וליהנות מהיתרונות הגלומים בכל אחת מהאפשרויות הנ"ל. תנועה שכזו מתאפשרת בשיטת הטיפול המקרוביוטית.

שילוב של שתי נקודות מבט

הגישה המקרוביוטית החלה מתפתחת ביפן בסוף המאה ה 18. באותה תקופה נחשפה יפן להשפעה גוברת של התרבות המערבית. חשיפה זו הביאה לשינוי באורח החיים של רבים מהיפנים, אשר החלו לחלות במחלות שעד אז כמעט ולא היו ידועות ביפן. מנגד זכתה יפן בידע רב בנושא רפואה וכימיה, שהשפיע על אנשי הרפואה היפנים. על רקע אירועים אלו פעל ביפן רופא בשם סאג'ן אישיזוקה אשר ידע לשלב בין הידע המסורתי של התזונה היפנית, והרפואה המסורתית במזרח אסיה, לבין הידע המערבי החדש. הוא קרא לשיטה SHOKU-YO, מושג המתייחס ליכולת של האדם ללמוד לאיזה סוג של הזנה{פיזית ורוחנית} הוא זקוק כדי להגיע לבריאות מושלמת. שיטת הטיפול החדשה שלו זכתה לפופולריות רבה ביפן והוא נהג לטפל בכ100 מטופלים ביום. תלמידיו של אישיזוקה המשיכו ללמד ולהפיץ את שיטת הטיפול ברחבי העולם תחת השם מקרוביוטיקה.
מתוך שפע התבניות הקימות ברפואה הסינית, בחרו מייסדי המקרוביוטיקה להתמקד בבסיסית ובראשונית ביותר,תבנית הYIN והYANG. תבנית הYIN והYANG קשורה במספר 2, והיא הקרובה ביותר לתפיסת האחד ההוליסטית. היתרון בשיטה זו ההיא היכולת להגדיר ולהשוות בין תופעות: מזונות, תרופות, מצבי חולי, ומבני גוף של מטופלים, ולהגדירם כנוטים לכיוון הYANG או הYIN. הגדרה זו מאפשרת התאמת טיפול בצורה פשוטה והגיונית.

לפני שנדון באסטרטגיות טיפול נגדיר תחילה את המאפיינים של הYANG והYIN לפי גישה זו:
הYANG:
מתייחס לשמיים, מאגד בתוכו תכונות של חום, תנועה, ופעילות, וכיוון תנועתו {לפי הגישה המקרוביוטית} הינו כיוון תנועתן של ההשפעות השמימיות ביחס לאדמה, תנועה של ריכוז פנימה וירידה כלפי מטה, תוך כדי שליטה ועיצוב עולם החומר.
תופעה מסוג YANG (אדם, מחלה, מזג אויר וכו') תהיה חמה, אקטיבית, יבשה ומה שיגביר אותה תהיה התנועה כלפי פנים ולמטה.
הYIN: מתייחס לארץ, מאגד בתוכו תכונות של קור, חומריות ומיעוט בתנועה. התנועה של הYIN {במקרוביוטיקה} היא התנועה המאפיינת את תגובת הארץ אל השמיים: תנועה עולה ומתרחבת- היוצרת הרפיה וקרירות, ותומכת ביצירה הגולמית של החומר, המהווה מצע להשפעה המעצבת של הYANG.
תופעה מסוג YIN (אדם,מחלה, מזג אויר וכו') תהיה קרה,פסיבית,לחה ומה שיגביר אותה תהיה התנועה כלפי חוץ ומעלה.

הגדרת מזונות על פי YIN וYANG

כאשר משווים בין מזונות שונים,  מזון מסוג YANG יהיה מזון אשר יחמם, ייצור כיווץ ועליה בטונוס השרירים, יעודד תנועה אל פנים הגוף, ויעזור לגוף לייצר חום ולשמר אותו בפנים. מזון מסוג YIN יהיה מזון אשר יעזור לגוף להתקרר על ידי תנועה מהפנים החוצה וייצור מצב של הרפייה, התרחבות ובנייה.

בין המזונות  הנוטים לYANG נמנים מזונות מהחי, מזונות גדלו באקלים קר{ועל כן מכילים חום פנימי רב הנועד לאזן את הקור החיצוני}, אלו שבושלו זמן ארוך, שורשים או ירקות הקרובים לאדמה, מזונות מלוחים, יבשים או אלו העשירים במינרלים חלבון וסיבים.

בין המזונות הנוטים לYIN נמנים מזונות מהצומח, עלים ופירות – חלקי הצמח הרחוקים מהאדמה, מזונות שגדלו באקלים חם {וכך צברו נוזלים וקור פנימי רב כדי לאזן את האקלים החם}, מזונות שבושלו זמן קצר או שלא בושלו כלל ומזונות מתוקים העניים במינרליים חלבון וסיבים.

גישה טיפולית

כאשר מרכיבים את המשקפיים של הYIN/YANG, ניתן להגדיר את היחס בין כל התופעות הקיימות, ולבנות אסטרטגית טיפול: למצב הנוטה לYIN נתאים טיפול YANG ולהפך. למטפלים המנוסים, ההתבוננות דרך משקפי ה YIN/YANG היא דרך פשוטה וראשונית לבחינה ולהערכת מצבים פתולוגיים, שיטות טיפול, תרופות ומזונות, לפני הצלילה לדרכי איבחון והערכה מפורטות יותר.

דוגמה למצב YANG והטיפול בו:

מצב של חום גבוה, צמא ועצירות הינו מצב YANG בעיקרו. על כן נתאים טיפול YIN: התזונה תהיה פחות מבושלת עם יותר פירות, משקאות כמו תה ירוק ונענע המקררים ודוחפים מכיוון מרכז הגוף החוצה. אחד הטיפולים הידועים במקרוביוטיקה למצב זה הינו שתיית משקה "קוזו תפוחים": לפתן העשוי מתפוחים, ומחומר עמילני המסמיך את הנוזל ונקרא "קוזו": המיץ המופרש מהתפוח הינו YIN: זהו פרי הרחוק מהאדמה, מתוק, ובצורתו כמיץ הינו עני יחסית במינרלים ובסיבים. גם לקוזו שמרקמו ג'לטיני השפעה מקררת ומרככת העוזרת להסדרת היציאות, לקירור הגוף וייזוע קל (השפעות YIN).

דוגמה למצב YIN והטיפול בו:

    נשים אחרי לידה נוטות לחוות עייפות, תחושת קור, רפיון  ולעיתים דיכאון. האישה נמצאת אז במצב שהוא יותר מידי YIN. ההריון והלידה גרמו להתרחבות ותנועה כלפי חוץ{YIN}, אך לאחר הלידה יש לעודד את התנועה פנימה(YANG), לעודד יצירת חום, כיווץ של הרחם לגודלו המקורי, הפסקת הדימום, וחיזוק נפשי. יש לעזור לאישה להגיע למצב יותר YANG אך לא במידה קיצונית , משום שעדיין יש צורך בתנועה החוצה לצורך ההנקה. כדי ליצור את אפקט החימום והעלאת הטונוס נשתמש בטיפול מסוג YANG: חימום חיצוני של הרגליים, הגב התחתון והבטן התחתונה על ידי כריות חימום, אמבטיות רפואיות ומוקסה{מוגדר במזרח כbaking OF THE MOTHER]. התזונה תהיה מבושלת היטב, ותכלול הרבה שורשים.  נגדיל את כמות המזון מהחי, ונשתמש בצמחי מרפא {שורשים ברובם}. כל רכיבי המזון הללו הם בעלי השפעה YANG.

סיכום

   מושגי הYIN והYANG הפכו למוכרים למדי בתקופתנו, אך בקליניקה רבים מתקשים ליישם אותם בצורה משביעת רצון, ונזקקים למודלים מפורטים יותר כדי להסביר ולטפל במחלות. המקרוביוטיקה מציעה נקודת מבט נוספת, מעשית והגיונית, הניתנת ליישום ככלי טיפולי בהדרכת המטופל לתזונה ואורח חיים המתאימים עבורו.

גישה זו מאפשרת עוגן נוח לחזור אליו ולבחון את התהליך הטיפולי מנקודת מבט רחבה יותר כאשר מגיעים לצמתים מבלבלות במהלך הטיפול.

מאמר זה הופיע לראשונה באתר לעוסקים ברפואה סינית הנקרא"במבוק". ובעיתון איגוד הרפלקסולוגים הישראלי.

לעיון נוסף:

דירוג כללי של מזונות על פי YIN וYANG על פי המקרוביוטיקה

אייל שפרינגר Dip.Ac,CH-מטפל ברפואה סינית עתיקה, בתזונה סינית מקרוביוטית והרבליסט קליני,  מנחה קורס המטפלים לתזונה סינית מקרוביוטית.

מומלצי החודש

מתעניינים? השאירו פרטים. נחזור מהר!