רוטב קארי תאילנדי אדום

מאת ג'סיקה הלפרין

תבשיל קארי אדום

רוטב קארי תאילנדי אדום נפוץ בתאילנד ואינדונזיה. רוטב קארי אדום מוסיף טעם ושמחה לאוכל קיצי. הרוטב מתאים לטופו, סייטן, טמפה, ירקות ואורז. ניתן לשמור את הרוטב במקרר כ7 – 100 ימים ובמקפיא עד חודשיים.
את המתכון הזה קיבלנו מהשפית ג'סיקה הלפרין, במסגרת הדגמת בישול בקורס התזונה למטפלים.

מרכיבים (חשוב לשמור על הסדר ולשים את כל המרכיבים בכלים נפרדים)

1 כף זרעי כוסברה יבשים
1 כפית זרעי כמון יבשים
4 צ'ילי טרי אדום קצוץ ללא הגרעינים
1 כף למון גראס (החלק הלבן) קצוץ (כ3 למון גראס)
3 כפות בצלצלי שאלוט קצוצים
3 כפות שיני שום קצוצות
1 כף גלנגל קצוץ (אם אין, ניתן בדוחק להחליף בג'ינג'ר טרי)
2 כפות גבעולי כוסברה קצוצים
כ20 גרגירי פלפל שחור
2 כפיות גרידת קליפת ליים/לימון (להקפיא כשקונים)

פלפל אדום חריף

לבישול

מעט שמן סומסום כהה
1/2 כוס חלב קוקוס ללא תוספות, עדיף כזה המופק מהאגוז הטרי או הארוז בקופסת קרטון ללא חומרים נוספים

הכנת רוטב הקארי

קולים את הכוסברה והכמון ואח"כ טוחנים במכתש ועלי.
מוסיפים את שאר המרכיבים וטוחנים: גלנגל, למון גראס, ליים, פלפל צ'ילי אדום, שאלוט, שום וכוסברה. אפשר לטחון במכתש ועלי וגם במטחנת תבלינים.
כאשר משתמשים ברוטב הקארי האדום בבישול, מוסיפים לסיר עם המזון המתבשל עם מעט שמן שומשום כהה ו-1/2 כוס חלב קוקוס.

קארי תאילנדי אדום מנקודת המבט של הרפואה המסורתית

רוטב קארי אדום מהווה דוגמה נוספת לשימוש בתיבול בבישול באקלים חם. התיבול מעודד את תפקוד מערכת העיכול, מונע הדבקה בטפילים הנפוצים באקלימים לחים וחמים, ומשמר את המזון. ניתן להשתמש במתכון עם מודיפיקציות שונות בבחירת התבלינים, כחלק מטיפול בבעיות שונות של מערכת העיכול, ובעיקר בטפילים, חוסר תיאבון, ליחה, ונפיחות בטנית.

מתכונים כאלה של ממרחים ורטבים פיקנטיים משקפים במיוחד את אופן ההתמודדות הרצוי עם הימים הלחים של סוף הקיץ: המרקם הלח והסמיך של המטבל משקף ומקביל לאקלים הלח של העונה. אולם מתוך הלחות פורץ בהפתעה עושר של טעמים כאשר הדומנטיים בהם הם הטעם החריף והאיכות הארומטית. טעמים אלו ממריצים את העיכול ואת זרימת הדם ומסייעים להתמודדות עם הליאות של המתוקה סוף הקיץ ועם הטפילים והמחלות המדבקות שנוטים להתרבות כאשר האקלים לח מדי, והמטופל עייף והלום מהחום וממזונות מתוקים.

אם נתבונן עוד קצת נוכל להבחין כיצד עצם ההכנה, תשומת הלב הנחוצה באיתור ובבחירת חומרי הגלם המגוונים וארגונם לצורך הכנת המתכון, מהווה בעצמה תרגיל מחשבתי המתחיל את תהליך האיסוף והמיקוד אשר מתחיל מתוך הכבדות של סוף הקיץ ואשר ילך ויתגבר לקראת הסתיו.

המתכון הוצג בקורס המטפלים לתזונה סינית-מאקרוביוטית על ידי השפית ג'סיקה הלפרין הועלה על הכתב על ידי אפרת שחף בוגרת הקורס. ניתוח המתכון מנקודת המבט של הרפואה המסורתית – על ידי אייל שפרינגר מנחה הקורס.

לעיון נוסף

מתכוני ממרחים ורטבים
מתכוני תבלינים

מומלצי החודש