קינוח דלעת מתוקה

מאת אפרת גבריאל

מתכון זה הינו השראה ממטבחה של סבתי האהובה ז"ל- אמא לשבעה ילדים ועשרות נכדים. ילדיה, ונכדיה כינו אותה בשם "ממן"- כלומר אמא. ולא בכדי, לסבתא ממן היו איכויות של "אימא אדמה" –
עטפה באהבה המקבלת כל אחד כמו שהוא, חיבקה אליה וידעה מתי לשחרר, נתנה בשפע ולא ציפתה לקבל בחזרה, אישה עם אמפטיה והכלה לסובבים אותה.
מטבחה היה לב ליבו של הבית- תמיד עם עשייה והתרחשות. זיכרונות מטבחה מעלים געגועים, לריחות התבלינים, לרחש הלהבות מתחת לסירים, למגוון הטעמים, לעושר צבעי התבשילים, ולצליל צחוקה כל פעם שנכנסת למטבחה "להגניב" משהו טעים לבטנך.

קינוח זה מתאים למצבים של חולשת צ'י האדמה ולמצבי לחות.
גם הסובלים מרמות סוכר גבוהות, יכולים ליהנות מקינוח זה- כאשר את הדבש מחליפים באבקת קינמון.
הקינמון- מעניק טעם מתקתק ומסייע בהורדת רמות הסוכר בדם.

רכיבים:
1 קילו דלעת ערמונים(עדיף) או דלעת רגילה – חתוכה לפרוסות דקות
2-3 כפות דבש מולסה לתת אורז
1-2 כפות גהי  שמן קוקוס

אופן הכנה:
מבשלים את הדלעת עם מעט מים בתחתית- ומערבבים מדי פעם, בכדי למנוע חריכת הדלעת בתחתית.
מכבים את האש כאשר הדלעת התרככה.
מוספים את הדבש (או אחד מתחליפיו).
מוסיפים מעט מן הגהי (או מתחליפיו).

אופציית בישול למתוקים שבנינו- כלומר לסובלים מרמות סוכר גבוהות:
במקום הדבש נוסיף לבישול מעט מיץ תפוזים טבעי, קליפת תפוז מגורדת ואבקת קינמון – ונבשל עם הדלעת.

וקצת עובדות 'יבשות' על המתכון הלח:-)
הדלעת- בעלת טמפרטורה ניטרלית, טעם מריר מתוק. מחזקת את צ'י האדמה ומטיבה עם מצבי לחות. מווסתת רמות סוכר בדם ומאזנת את הלבלב. מקלה על מצבי ליחה בראות ובגרון דוגמת ברונכיטיס1. החומר הפעיל בשם Curcubitin דוחה תולעי מעיים ולכן הדלעת ובעיקר זרעיה משתמשים לטיפול בתולעי מעיים. מירתח מקליפת הדלעת משמש כפלסטר להרגעת כוויות בעור ומקל על דלקות במעיים.
זרעי הדלעת- משתנים וטובים לטיפול בשלפוחית השתן. הם מכילים אבץ, סלניום (אנטיאוקסידנט ואנטיסרטני) וסטרולים2 (אנטי דלקתי). מחקרים מראיםם שהדלעת יעילה להקטנת גידול שפיר של הפרוססטה – בעקבות הפעילות האנטי דלקתית וההורמונאלית של הסטרולים). מחקר נוסף, הראה שלפוליסכרידיםם שבדלעת יש יכולת להגביר רמות אינסולין בדם, ולהוריד רמות גלוקוז בדם3 .

בתאבון!

אפרת גבריאל Dip.Ac CH, מטפלת ברפואה סינית: דיקור, תזונה סינית מקרוביוטית, צמחי מרפא ושיאצו. מתמחה כיום בדיקור יפני. מרכזת את תחום הטיפול בסוכרת במרכז לרפואה מסורתית. לקביעת תורים בקליניקת המרכז לרפואה מסורתית.

למעבר למתכוני סוף הקיץ
למעבר למתכונים מתוקים ופחות מזיקים
למעבר למאמר: מי הזיז את הגלוקוז שלי? סכרת בעיניים מערביות

1) Pitchford, P. 2002. Healing with Whole Food: Asian traditions and Modern Nutrition. 3rd ed. North Atlantic Books. P 548
2) Chevallier Andrew Fnimh- Encyclopedia of Medicinal Plants, Second Edition 2001.Page 196.
3) Quanhong L, Caili F, Yukui R, Guanghui H, Tongyi, 2005. Effects of protein-bound polysaccharide isolated from pumpkin on insulin in diabetic rats, Plant Foods Hum Nutr. 60(1):13-6

מומלצי החודש