פסטו נבטי חילבה

מאת רון פוקס

החילבה היא צמח מיוחד ממשפחת הקטניות. זרעי החילבה נפוצים בשימוש במטבח התימני ובמטבח הסיני, והעלים נימצאים בשימוש במטבח הפרסי. ממרח הפסטו מאפשר להשתמש בנבטי החילבה באופן המאפשר לבטא את האיכות הטיפולית שלהם, ולהרוויח בדרך את הטעם.

הנבטת זרעי חילבה
1. משרים זרעי חילבה במים למשך 24 שעות. שוטפים, ומשרים ל- 24 שעות נוספות.
2. שוטפים ומניחים במסננת. על המסננת מניחים כלי מתאים שיצור לחץ על הזרעים ועליו מעמיסים כמה שיותר משקל (ברמה הגיונית) על מנת להגביר את הלחץ על הזרעים. (מומלץ להניח את המסננת על קערה שתספוג את הנוזלים, ולהניח קערה גם מעל המסננת, בקוטר מתאים, ועליה להניח את המשקל- שק אורז או קמח לדוגמא…).
3. לאחר כ- 12 שעות מורידים את הכלי, מנערים ושוטפים את הזרעים, ומחזירים אותם לאותו המצב לעוד 12 שעות. לאחר 36-48 יהיו נבטים יפים וארוכים- אפשר להמשיך עוד, או להוריד את המשקולת אף בשלב מוקדם יותר.

רכיבים לפסטו:
צרור פטרוזיליה
צרור בזיליקום
כוס נבטי חילבה
כפית מלח ים אטלנטי
כפית פלפל שחור/ ארוך (פיפאלי- להשיג בחנויות הודיות/ אתיופיות)
3 כפות שמן זית בכבישה קרה
1/3 כוס זרעי דלעת
1 לימון סחוט
*ג'ינג'ר טרי קצוץ- אפשרות

אופן ההכנה:
1. קולים מעט את זרעי הדלעת והמלח, לקבלת טעם אגוזי ולאפשר טחינה קלה ואחידה יותר במעבד המזון.
2. במידה ומשתמשים בפלפל ארוך, יש לכתוש במכתש ועלי לפני הטחינה.
3. ניתן להפריד את העלים מגבעולי הבזיליקום או לטחון בצורתו המלאה- בהתאם לרמת המרירות אותה מבקשים לקבל
4. טוחנים במעבד מזון את כל הרכיבים, עד לקבלת מרקם אחיד (כדאי לקחת בחשבון שהשמן והלימון, נוסף לטעם ולאיכות אשר הם תורמים לממרח, מסייעים לשמרו במקרר- לא לוותר עליהם!)
5. מעבירים לצנצנת ומכסים בשכבת שמן זית נוספת לשימור במקרר.
6. הממרח יכול להתאים לסנדוויץ' לדרך (עם לחם איכותי כמובן…), לניגוב עם צ'פאטי, כתוספת למוקפץ ושאר גרסאות… בתאבון!!!

בראי הרפואה המסורתית

זרעי החילבה נפוצים בטיפול במצבי סכרת- הם מורידים רמות גלוקוז וגלוקגון, מגבירים גירוי הפרשת אינסולין ורגישות לאינסולין ומורידים רמות LDL (הכולסטרול 'הרע') .לחילבה באופן כללי השפעה מחזקת על בלוטת יותרת הכליה- (יאנג הכליות) כאשר לחלקי הצמח השונים השפעה מגוונת- העלים משפיעים על צ'י הכבד והריאות והנבטים מחזקים ומניעים את האספקט היאנגי של הכבד. האיכות היאנגית של הכבד מסייעת לפרוץ דרך ולהתקדם בחיים, ולכן מתאימה כל כך לשימוש בעונת האביב. הפטרוזיליה החמימה ויבשה בו זמנית מנקה ומעשירה במינרלים את הדם והכבד, לבזיליקום המרירר וקריר השפעה על הכבד בנוסף להשפעה מרגיעה על הלב, שמן הזית המריר מנקז ומזין את הכבד, זרעי הדלעת מזינים מחממים ומרירים והנם מקור טובב לאבץ, וכמובן הלימון החמוץ -מקרר ומרסן מעט את הכבד. זהו ממרח מחזק מחמם ומייבש, בעל טעם מריר,  הפועל על יאנג הכבד ומתאים לשלבים הראשונים של הסכרת ולמצבים נפוחים ובצקתיים. כמו כן באבחנה מתאימה הממרח יכול להתאים למצבים נוספים רבים כגון: מיניות ירודה אצל גברים (ליבידו, זקפה, איכות הזרע), עצירות, בצקות, הפרשות מרובות ועוד.

המתכון באדיבות רון פוקס – מטפל בתזונה סינית מקרוביוטית, צמחי מרפא ועיסוי רפואי, ומדריך סדנאות בישול אישיות וקבוצתיות.

לעיון נוסף:
למעבר למתכוני ממרחים
למעבר למאמר לא על החילבה לבדו- תזונה בזמן הנקה
להרחבה בנושא סכרת בראי הרפואה המסורתי

מומלצי החודש