סלט זעלוק מרוקאי

מאת שרון בנרף

צבעוני, חריף, תענוג ללשון ולעיניים! מנה נהדרת לימי הקיץ החמים והלחים…
יש שמועה כזו, בקרב שוחרי המזון, שסולניים הם הרוע בהתגלמותו… האם באמת כך הוא, אחת המשפחות הכי טעימות שהבורא 'פרגן' לנו…? ודאי שלא! כשם שאין "מזון בריא" מוחלט אין "מזון מזיק" מוחלט… הכל תלוי הקשר, עונה, כמות וקונסטיטוציה*… בתור חובבת סולניים ידועה, אשר רוב השנה נמנעת מהם בצריכה יומיומית, הקיץ הלח הוא הזדמנות נהדרת עבורי להנות קצת מהצבעוני צבעוני הזה… זהו סלט הזעלוק שאמא שלי מכינה לנו בארוחות שישי, וריאציה שלה למתכון של השף אבי ביטון המעולה (שנתן לנו את ברכתו!), ואם אמא שלי הסכימה להכניס למטבח הטריפוליטאי שלה מנה של העדה המתחרה… כנראה שהיא ממש שווה את זה!

רכיבים:
2 עגבניות
2 חצילים
1 בצל סגול
1 לימון
2 כפות זיתים שחורים
צרור כוסברה
2 שיני שום
קורט סומק
קורט מלח אטלנטי
מעט שמן זית
פלפל צ'ילי חריף

אופן ההכנה:
1. קולים את החצילים בתנור, כשמוכנים מוסיפים את ה'בשר' שלהם לקערה.
2. מוסיפים לקערה את ליבת העגבניות, חתוכה לקוביות, ללא הקליפה והזרעים
3. קוצצים דק את הבצל ומוסיפים
4. קוצצים דק את הזיתים ומוסיפים
5. קוצצים דק את הכוסברה ומוסיפים
6. כותשים את שיני השום ומוסיפים
7. קוצצים דק את הכוסברה ומוסיפים
8. סוחטים את הלימון לקערה, לאחר מכן חותכים לרצועות דקות את קליפותיו ומצרפים לסלט
9. חותכים רצועות דקות מקצה של פלפל צ'ילי (בערך שליש הפלפל) ומוסיפים
10. מתבלים- שמן זית, מלח וסומק 🙂

בתאבון!!!

בראי הרפואה המסורתית

בראיה מהקרוביוטית לסולניים אפקט מייבש ומקרר, המסייע לאיזון מזון כבד ולח כגון בשר, או לאיזון השפעת האקלים, במיוחד בימי הקיץ החמים והלחים. מנות המבוססות על צמחי משפחת הסולניים נפוצות באזורים לחים וחמים ברחבי העולם דוגמת סצו'אן והודו. טעות נפוצה היא להמשיך לאכול את משפחת הסולניים בסתיו ובחורף…
יש לדעת כיצד להשתמש בסולניים, הידע הזה מתבטא בדרך כלל במתכונים המסורתיים. המנה הזו, לדוגמא, היא מנה חריפה (בזכות השום והצ'ילי). החריפות עוזרת לאזן את הקור של הסולניים, ומסייעת בהנעת הצ'י והדם בגוף. קליפות הלימון החמימות מסייעות בסילוק הליחה, איזון קרירות הסולניים וממריצות את מערכת העיכול.
אבחנה מתאימה מאפשרת שימוש בירקות ממשפחת הסולניים לטיפול במגוון מחלות, ביניהן: רמות גבוהות של כוסטרול, וסוגי סרטן שונים דוגמת סרטן הערמונית, סרטן השחלות, וסרטן השד. מטופלים המתאפיינים בקור, יובש ופרקים נוקשים ראוי להם שיימַנעו או לפחות יימעטו בצריכת ירקות ממשפחה זו.

* קונסטיטוציה- התשתית הראשונית של המטופל, מבטאת את יכולתיו הפיסיות והמנטליות, את מעלותיו ואת אתגריו הגופניים והנפשיים. הקונסטיטוציה מתייחסת בעיקר לנתונים הראשוניים איתם הגיע המטופל (האדם…) לעולם, ה'קלפים' אשר חולקו לו (גנטיקה משפחתית, לדוגמא) . ניתן להתייחס אליה בבחינת 'הכל כתוב והרשות נתונה'… נטיות הגוף ניתנו מראש, וכעת ביכולתינו לאזן אותן.

שרון בנרף– עורכת האתר, יוצרת ShenNong Jewelry– תכשיטים בהשראת הרפואה הסינית. [email protected].
המתכון הועלה באדיבות השף אבי ביטון .

למעבר למתכוני סלט
למעבר למתכוני מטבחים מסורתיים
לקביעת תור בקליניקת 'המרכז לרפואה מסורתית'

מומלצי החודש