מרק להזנת Yin הכבד

מאת אייל שפרינגר

מתכון זה הנו דוגמא למתכון טיפולי, הנועד לתמוך בהזנת Yin הכבד. ניתן להמליץ על אכילה של מתכון זה פעם ביום, כחלק מארוחת הערב. הצגה של מנות טיפוליות תורמת לדיוק ומיקוד הטיפול. בצורה זו רשימת חומרי הגלם הניתנת למטופל, לובשת צורה ממשית וברת יישום, המאפשרת שימוש במרכיבים המומלצים באופן מרוכז.

רכיבים:

½ כוס פטריות אוזן שחורות מושרות במים (ניתן להשגה בחנויות טבע, נקראות בסינית Hei Mu Er)
½ כוס אצת וואקמה מושרית
1 כרישה חתוכה לפרוסות
3 גזרים בינוניים חתוכים לקוביות
3 קישואים חתוכים לקוביות
כף טפיוקה
כפית זרעי כמון
כפית זרעי שומר
כפית מלח ים אטלנטי
מיץ מחצי לימון
רוטב סויה שויו
2 כפות שמן זית בכבישה קרה
חתיכת דג (למשל דניס)-אפשרות
2 כוסות ירקות ירוקים קצוצים מחנות הירקות ומהבר בעלי מרקם חלק: מנגולד, לחך, חומעה, כוסברה, תרד או אספרגוס
8 כוסות מים

אופן ההכנה: 
1. מחממים כפית שמן זית בסיר על אש בינונית, ומטגנים בה את התבלינים בסגנון הודי הנקרא וגאר: מוסיפים לשמן בזהירות את זרעי הכמון. כאשר אלו מתחילים להתפצפץ ניתן להוסיף את זרעי השומר והמלח. מערבבים לכשתי דקות.
2. מעלים מעט את גובה האש, ומוסיפים בהדרגה תוך כדי ערבוב את הכרישה, חתיכת הדג (אפשרות), פטריית האוזן, הגזרים והקישואים. מכסים את הירקות עד למחצית הגובה במים, ומבשלים תוך כדי ערבוב למשך כ 10 דקות נוספות, למיצוי הטעמים מתוך הירקות.
3. מוסיפים את שארית המים ואת הטפיוקה ומביאים לרתיחה.
4. לאחר הרתיחה מוסיפים את הוואקמה, הירקות הירוקים, שארית שמן הזית ומיץ מחצי לימון. מבשלים לעוד שתי דקות, מגיעים למליחות הרצויה באמצעות רוטב הסויה, ומגישים חם.

המתכון בראי הרפואה המסורתית

לכבד תפקודים רבים וחשובים, בראי הרפואה הסינית. האספקט הייני של הכבד, מתייחס ליכולתו לאצור ולהזין את הדם. כאשר עורכים אבחנה נכונה, מרק זה יכול לתרום לשיפור מצבי חוסר Yin של הכבד המתבטאים בעור יבש, עיניים יבשות ומגורות, עצירות, דימום וסתי דל, נשירת שיער, אנמיה, שינה קלה ותופעות חמות ויבשות נוספות. המתכון מתאים לאכילה בימים יבשים וחמים בעיקר באביב ובסתיו.

בתאבון!

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

למעבר למתכוני מרק נוספים
תזונה לאביב– מידע ומתכונים

 

מומלצי החודש