ממרח חזרת (חריין)

מאת אייל שפרינגר

בתמונה: חזרת (בורוד) עם חלקים אקזוטיים מהגפילטע פיש.

חזרת מהווה מזון מפתח בסדר פסח של משפחות שמקורן במזרח אירופה. עבור המשפחה העוצמתית שלי, החזרת תמיד היוותה מעין סמל ייצוג קולינרי ואף גורם העודד את האופי העצמאי, התוסס והווכחני של בני המשפחה.

את החזרת לפסח נהגנו לאכול במספר צורות:
הצורה הגולמית לקשוחים מכולם: חתיכת שורש הנלעסת היטב בפה(אל תנסו את זה בבית).
לקשוחים פחות: חזרת לבנה מגוררת עם קצת מיץ לימון.
הגרסה הקלאסית המוכרת לחלק מהקוראים ניקראה אצלינו "חזרת לאורחים" ויועדה למתחילים וחברים חדשים במשפחה, אשר צריכים לעבור תקופת הסתגלות וחניכה.

למענכם אציג את החזרת למתחילים וכל העושה בה שימוש, עושה זאת על אחריותו בלבד.
כחלק מארוחת החג מומלץ לשלב את החזרת לצד מאכלי דגים ובשר. איכותה החריפה המייבשת והמניעה מסייעת לעיכול מזונות כבדים אלו, ומאזנת את איכותם הלחה.

מרכיבים
100 גר' שורש חזרת
100 גר' סלק טרי ושטוף היטב
מיץ לימון על פי הטעם

הכנה
מגררים בפומפיה דקה את הסלק ומכינים "ערימה" של סלק מגורר.

מגררים בפומפיה הדקה גם את החזרת.

אחרי גירור מנות חזרת אשר גודלן כחופן כף היד, יש להכניסן במהירות לצנצנת, להוסיף כמות זהה של סלק מגורר ומיץ לימון בכמות שתאפשר לערבב היטב את שני המרכיבים.

לסגור את מכסה הצנצנת היטב ולהמשיך במלאכת הגירור עד לסיום כמות החזרת הגולמית.
לאכול מעט בכל פעם ולהקפיד שלא לפתוח את הצנצנת לזמן רב מידי.

הערה: גירור החזרת בפומפיה היא הדרך הקלאסית והמומלצת ביותר על ידי הדור הותיק. הבעיה נעוצה בצריבת העיניים המתלווה לתהליך ההכנה. למקצרי הדרך ניתן להשתמש במעבד מזון, או במטחנת בשר.

ממרח חזרת מנקודת המבט של הרפואה המסורתית

צבעה הלבן וטעמה החריף-מריר של החזרת מצביעים על שייכותה לאלמנט המתכת. הטעם החריף מסייע להמרצת אברי המתכת והעץ: הכבד, כיס המרה, הראות והמעי הגס.
החזרת יכולה לסייע, כחלק מטיפול מותאם אישית לטיפול ומניעה של מגוון מחלות בדרכי הנשימה: סינוסיטיס, אלרגיות נשימתיות, צרידות על רקע ליחה או שיעול. לחזרת יכולת לסייע בטיפול במחלות נוספות כגון חולשת עיכול וחוסר תיאבון, זיהומים בדרכי השתן עם אבחנה של קור ולחות, זרימת דם הקפית ירודה, טפילים, ראומטיזם וגאוט.
השילוב של החזרת החריפה עם הלימון החמוץ והסלק המתוק, מדגישים את ציר העץ-אדמה-מתכת המופיע במודל חמשת השינויים של הרפואה הסינית, ציר הקשור ליכולת ההתמודדות של האדם עם חיי היום יום.

אייל שפרינגר  מייסד האתר והמרכז לרפואה מסורתית, מנחה קורס המטפלים לתזונה סינית מקרוביוטית.

לעיון נוסף:
מתכוני תבלינים
מאמר: חזרת, צמח מרפא על שולחן החג

מומלצי החודש