ירקות כבושים במלח

מאת אייל שפרינגר

כבישת ירקות בעונת הסתיו היא נוהג מקובל ברבות מהארצות הממוזגות. כבישת הירקות נועדה לשמר את ירקות ופירות הקיץ כך שניתן יהיה להיהנות מהם גם בעונות הקרות. דוגמה למסורת כזו של כבישת ירקות בסתיו קיימת בקוריאה בה מכינים את הקימצ'י בעונה זו.

מרכיבים:

ירקות: גזר,בצל, צנון, דייקון, מלפפון, כרובית, כרוב, סלרי, לפת, או כל ירק אחר חתוכים במגוון צורות, לחתיכות שעוביין לא עולה על סנטימטר.
מלח ים אטלנטי
חתיכת אצת קומבו בגודל של 5 סמ"ר.
אפשרות: תבלינים כגון שום, פלפל אנגלי, כורכום, עלי דפנה, זרעי כוסברה, זרעי שומר או תבלינים אחרים לפי המלצת מטפל.
צנצנת זכוכית, אמייל, או נירוסטה בעלת מכסה.

אופן ההכנה:

מרתיחים מספר כוסות מים עם מלח (כמות המים נקבעת לפי נפח הכלי בו כובשים את הירקות).
על כל כוס מים שמרתיחים מוסיפים חצי כפית מלח ים אטלנטי.
לאחר הרתיחה נותנים למים להתקרר.
מסדרים את הירקות החתוכים בכלי הכבישה, אפשר להוסיף שום, פלפל אנגלי, עלי דפנה או אצת קומבו.
מוסיפים את מי המלח עד לכיסוי הירקות.
סוגרים את הכלי באופן שאוטם אותו לאויר ומניחים במקום קריר (לא במקרר). לאחר 4 ימים מכניסים מזלג נקי ובודקים את טעם הירקות. אם הוא הפך לחמצמץ, הירקות מוכנים וניתן לשמור אותם במקרר.
מקובל לאכול כף ירקות כבושים כתוספת לארוחה מבושלת.

ירקות כבושים מנקודת המבט של הרפואה המסורתית:

הסתיו הוא העונה בה הטבע מתכנס והצמחים משמרים את כוחותיהם, עם סיום הקיץ היבש ולקראת החורף הקר. עיבוד של מזון, המבטא תהליכים של שימור, ייבוש או כיווץ, מקובל בסתיו.
הירקות הכבושים תורמים לבריאות מערכת העיכול, ובעיקר המעי הגס, איבר מקביל באיכויותיו לעונת הסתיו בשל נטייתו "לתמצת" את תכולת המעי, לייבש אותה ולרכז אותה, תוך שימור המשאבים החיוניים כגון מינרלים ונוזלים.
לאחר אבחנה והתאמה מבחינת חומרי הגלם, ניתן להתשמש בתכוני הכבושים לטיפול בבעיות שונות של מערכת העיכול כגון שלשול, עצירות, מחלות מעי דלקתי, ואפילו בעיות חניכיים.

נכתב על ידי אייל שפרינגר, מייסד אתר ושיטת TEF, מנחה קורס המטפלים לתזונה סינית מקרוביוטית והרצאות לקהל הרחב. ממחברי הספר בישולחיים.

לעיון נוסף:

הכנת קימצ'י קוריאני
מתכוני ירקות
אודות הקליניקה והמטפלים

מומלצי החודש