דייסת דגנים: קוקו

מאת אייל שפרינגר

דייסת קוקו

מתכון ביתי של דייסת דגנים מהמטבח המקרוביוטי היפני. לקוקו טעם עדין וניחוח קלוי, המתפשט בבית בזמן הבישול ויוצר אוירה של חמימות ונינוחות. הדייסה טעימה, ו"יושבת טוב" בבטן.

מרכיבים
2 כוסות אורז מלא עגול
1 כוס אורז מלא מתוק (זן מיוחד של אורז הנוטה להיות דביק בבישול, במידה ולא ניתן להשיג, ניתן להחליף באורז ריזוטו לבן, או באורז מלא באותה הכמות)
3/4 כוס גרגירי שיבולת שועל
רבע כוס שומשום לבן מלא (מבורר)

אופן ההכנה
הכנה מוקדמת וקלייה:
בוררים ושוטפים את האורז.
בוררים ושוטפים את גרגרי שיבולת השועל.
מחממים תנור לחום של 180 מעלות במצב "גריל".
קולים את כל אחד מסוגי הגרגרים בנפרד בתבנית חסינת חום. ניתן לקלות גם במחבת יבשה.
לפני הקלייה יש לשטח את הגרגרים בתבנית ולנער את התבנית מידי פעם כדי שכל הגרגרים ייקלו באופן שווה מכל הצדדים.
גרגרים שנחרכו יש לסלק!
לאחר שקלינו (בנפרד) את האורז, את שיבולת השועל ואת השומשום, שמים את כל הגרגרים הקלויים ביחד בתערובת בכלי זכוכית סגור ומניחים לאחסון במקרר.

הכנת הדייסה (כמויות למנה):
טוחנים במטחנת תבלינים שלוש כפות מתערובת הדגנים הקלויים.
מניחים סיר קטן עם כוס מים על האש ומוסיפים את האבקה לתוכו תוך כדי ערבוב.
מוסיפים קורט מלח.
מבשלים על אש קטנה ומערבבים מידי פעם תוך כדי גירוד תחתית הסיר כדי למנוע חריכה.
ניתן להוסיף מים בהתאם לסמיכות הרצויה.
חשוב לבשל כ20 דקות לפחות.

הערות
מומלץ להכין כמות גדולה של גרגרים קלויים מראש ולאחסן בכלי זכוכית בקירור עד מספר חודשים. בכל יום ניתן לטחון את הכמות הדרושה לפי הצורך, כדי לקבל דייסה טרייה. עבור פעוטות, מומלץ להאריך את משך הבישול .

מנקודת המבט של הרפואה המסורתית:

על פי המקרוביוטיקה, הקוקו קל לעיכול ומתאים למצבי עייפות וחולשה. קליית הדגנים הופכת אותם ליותר YANG, כלומר מתאימים למצבים של חולשה, קור, ולעונות הקרות. הקוקו הוא דוגמה למזון מסורתי אשר משמש בחברות חקלאיות כמזון מעבר מהנקה לתזונה מבוססת דגנים. השילוב של דגנים שונים וסומסום מעשיר את הדייסה במינרלים ושומן, ומקל על המעבר מחלב אם לתזונה מבוססת דגנים.

עם זאת חשוב לציין כי השימוש בתזונה מבוססת דגנים לפעוטות נבע לעיתים מכורח המציאות בחברות החקלאיות, כאשר נוצר קונפליקט בין השיקול הרפואי אשר איננו תומך בהכרח במתן דגנים לפעוטות, לשיקול הכלכלי והתרבותי לפיו הדגן הוא אבן היסוד של החברות החקלאיות.

ברמה הטיפולית דייסת קוקו משמשת כחלק מטיפול מבוסס אבחנה למצבי חוסר Qi, בעיות עיכול, התאוששות מניתוח ומחלה, וכמזון לילדים. ככל שמכירים את התכונות השונות של הדגנים וחומרי הגלם, ניתן לרקוח דייסות אשר מתאימות למצבים שונים. המתכון המוצג כאן הוא המתכון הבסיסי.

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

מוזמנים להצטרף אלי בעמוד האינסטגרם ובקבוצת תזונה ורפואה מסורתית בפייסבוק

לעיון נוסף

 דגנים במאקרוביוטיקה וברפואה הסינית

קוקו דוחן

מומלצי החודש