מתכון חמשת הירקות החריפים (מתכון סיני לתחילת האביב)

מאת אייל שפרינגר

המשורר הסיני הנודע דו פו (907-618 לסה"נ), מתאר בשיריו מנה העשויה מירקות המוגשת ביום אביבי.
הספר Bencao Gangmu מתאר מתכון סיני מסורתי, המבוסס על חמישה צמחים עונתיים, רובם בעלי טעם חריף ואיכות מחממת, אשר נאכל בעבר כמנה חגיגית בראש השנה הסינית, ובתקופה הבאה אחריה הנקראת "תחילת האביב".

חשוב לציין כי הסינים מציינים את תחילת האביב כבר בראשית חודש פברואר, משום שכבר בתקופה זו ניתן להתחיל לזהות את השינוי בטבע והמעבר לתקופה בה החום והאור מתגברים.

מרכיבי המנה המקוריים הם: בצל ירוק (葱), שום (蒜 ), כרישה סינית (韭), צמח לא מוכר בשם Liao (蓼), זן של לענה (蒿), וזן של חרדל (芥). הטקסט איננו מסביר כיצד מכינים את המנה.
למרות הקושי לשחזר את המנה המקורית, משום שהמתכון איננו קיים בידינו, ובשל העובדה כי המרכיבים המקומיים אינם זהים תמיד למרכיבים הסיניים, בחרנו לשאוב השראה מהמנה המסורתית להכנת מנה מקומית מקבילה המתאימה לתקופה של תחילת האביב.

מרכיבים:

1 כרישה קצוצה לרצועות באורך 5 ס"מ
5 בצלים ירוקים שלמים כולל השורשים הקטנים, שטופים היטב וקצוצים למקטעים באורך 5 ס"מ
כוס עלים ממשפחת הכרוב חתוכים לרצועות: קייל,כרוב לבן, כרוב סיני, בוק צ'וי, חרדל בר
צרור עלי עירית חתוכים ל2
קמצוץ עלי לענה שיחנית (שיבה)
2 כפיות שמן סומסום בכבישה קרה
שמן סומסום כהה
כפית אבקת קוזו
כפית רוטב סויה
1/2כפית ג'ינג'ר
1/2 כוס מים

הכנת חמשת הירקות החריפים:

מחממים במחבת או ווק, על אש גדולה את הג'ינג'ר עם 2 כפיות שמן סומסום בכבישה קרה עם 5 טיפות שמן סומסום כהה.
מוסיפים במהירות ולפי הסדר את הכרישה, הבצל הירוק, עלי הכרוב, העירית והשיבה.
יש לחכות מעט לאחר הוספת כל מרכיב עד שמבחינים כי המרכיב החדש שהוספתם התחיל להתרכך.
מערבבים היטב את המים, רוטב הסויה והקוזו.
מוסיפים למחבת ומערבבים, עד שאי אפשר להבחין באבקה הלבנה של הקוזו.
מכבים את הלהבה ומגישים.

חמשת הירקות החריפים מנקודת המבט של הרפואה המסורתית

חודש פברואר, או בקירוב מועד ט"ו בשבט, הוא הזמן בו ה-Yang, העקרון של ההחום והאור, מתחיל להתבטא, והאביב למעשה מתחיל.
אורח החיים בו אנו בוחרים יכול לסייע בהתעוררות ה-Yang בגוף.
מרכיבי המנה השונים תומכים בהתבטאות היאנג האביבי, ה-Yang של איכות העץ, המתבטא דרך מערכת הכבד, באמצעות השימוש בירקות עונתיים ירוקים.
הבצלים הירוקים המרכיבים את עיקר המנה, מקנים איכות חריפה-מתוקה, מניעה וחמימה, הדרושה להתעוררות ה-Yang. הבצלים הירוקים המבושלים, מאפשרים איזון בין סילוק ליחה פתולוגית הנוטה להצטבר בגוף במהלך החורף, לבין לחלוח נכון של הראות והמעיים, בשל מרקמם החלקלק.
העלים ממשפחת הכרוב תורמים אף הם את הטעם החריף המניע, אך הפעם בשילוב הטעם המריר המאפשר את ויסות החום של הבצלים. איכותם מייבשת יותר, וניתן להגדיל את חלקם במנה עבור סועדים בעלי תשתית חמה ולחה.
הלענה בעלת הטעם המר אשר כיוונו הוא כלפי מטה, מעודדת הפרשת מרה ומאזנת את התנועה מעלה של המרכיבים החריפים.

ניתן להשתמש במנה זו כמנה טיפולית, לאחר אבחנה מתאימה לטיפול ומניעת מחלות אביב כגון אלרגיה, סינוסיטיס, הצטברויות ליחה, מחלות נשימה, דיכאון וקור. המנה עשויה להתאים כחלק מטיפול למגוון מצבים אשר אינם תחומים לעונת האביב, כגון מחלות לב וכלי דם, מחלות כבד, דיסליפידמיה, אימפוטנציה, וכאבי ווסת. מתאים במיוחד לטיפוסים מסוג Yin, הנוטים לליחה, כבדות, דיכאון, קור, וקושי 'להתעורר'.

הערה: מתכון זה מהווה דוגמה לכך שמזון עלול לתרום לבריאות בתקופה אחת של השנה ולהזיק לבריאות בתקופה אחרת. יש להיזהר משימוש רב במתכון באביב המאוחר, ובמיוחד באקלים הישראלי. מרכיבי המנה המחממים עלולים לפגוע באיכות הYin כאשר מזג האויר חם מידי (החל מפסח והלאה).

אייל שפרינגר, מייסד האתר, מטפל, מרצה וחוקר גישות טיפול מסורתיות. בעל תואר שני במחקר של רפואות מזרח אסיה. יוצר ומלמד את קורס התזונה למטפלים על פי שיטת TEF ואת קורס  "שירת הדם"-קורס ללימוד ניתוח בדיקות דם בגישה משולבת. ממחברי הספר בישולחיים – תזונה למטופלי סרטן.

האם המתכון עניין אתכם? רוצים להמשיך ללמוד איתי? מוזמנים להשאיר פרטים כאן

לעיון נוסף:

תזונה לאביב

מומלצי החודש