לפזר את הערפל…

נקודות דיקור עיקריות לטיפול בליחה החוסמת את פתחי הלב

מאת שרון בנרף

כיצד אנו ניגשים לטפל בדיקור, כאשר אנו עוסקים בבעיות מנטאליות, כגון חרדה, ocd, דכאון וכן הלאה…? האם תוכל המחט הקטנה הזו לחדור את הערפל הכבד…? מאמר רביעי בסדר העוסקת ב'ליחה החוסמת את פתחי הלב'.
במאמר זה נסקור את הנקודות העיקריות המוזכרות בספרות1-3 לטיפול ב'ליחה החוסמת את פתחי הלב'. בדומה למאמר הקודם אשר עסק בצמחים, חשוב להדגיש גם כאן, כי הכתוב במאמר מותאם ל'תנאי מעבדה'. בפועל, כאשר נעזרים בדיקור לטיפול בתופעה זו, ישנה חשיבות לאבחנה מבדלת בבחירת הנקודות ובהתאמת האסטרטגיה הטיפולית. אין 'נקודות קסם' לפתרון מצבים מורכבים אלו. חשוב להבין מה הם הגורמים לתופעה– תזונה, אורח חיים, מפה, קונסטיטוציה, חדירת פחד וכן הלאה, ולהבין באיזה שלב בטיפול אנו נמצאים כעת- מהו השורש ומהו הענף? במי מהם נטפל קודם? האם כרגע צריך לעסוק בפינוי הליחה? האם הדרך כבר 'נפרצה' וכעת יש לשקם את התקשורת בין הלב לכליות? האם הליחה עדיין נחוצה לאדם לצורך תחושת הגנה, ואולי עדיף להתחיל מבניית הדם דווקא? האם התגלה פחד בעומק ויש לפזר את הקור? (לפי אסכולות מסוימות תמיד בסוף יש קור בעומק… 🙂 ) .

הנקודות אשר תוזכרנה כאן הן העיקריות המופיעות בספרות, ומתייחסות לשלב בו עדיין יש סימני ליחה החוסמת את פתחי הלב. מפאת הכמות הגדולה ועושר תפקודיהן, לא אמנה את כל תיפקודיהן ושמותיהן של הנקודות, אלא רק את התפקודים והשמות הקשורים לעניינינו. כמו כן אתייחס לתפקוד הנקודה הכללי ללא פירוט סימפטומטי (כגון 'מתאימה לאינסומניה, למאניה דפרסיה וכו'), מאחר והפירוט הסימפטומטי רב ונראה לי פחות רלוונטי, כל עוד האבחנה לשימוש הנקודה נכון :

נקודת הדיקור לטיפול בליחה החוסמת את פתחי הלב:

St40– נקודת החיבור של מרידיאן הקיבה. שמה 'Feng Long' ('שפע רב'), מעיד על השפע הרב המופק מן המזון ומיוחס לאיכות האדמה בכלל, ולקיבה בפרט. שם מעניין נוסף לנקודה, בהקשר לעניינינו הוא 'נפש מעוננת'. כנקודה על מסלול החיבור ( Lou ), נקודה זו עוזרת להוריד עומסים מן הקיבה ולפנות לחות וליחה מן הגוף (כמו גם לחזק את איכות הכליות, הטחול והריאות בהפצת הצ'י והתמרת נוזלים) . כנקודה על מסלול החיבור הגדול ( ShuLi ) נקודה זו מגיעה למחמם העליון. שילוב שתי יכולות אלו (פינוי ליחה והגעה למחמם העליון) מאפשר לנקודה לתמוך בתהליך של פינוי ליחה מפתחי הלב, ולעיתים נוהגים להשתמש בה בשילוב עם pc5 לשם כך. (יש לציין כי דווקא בעבודה עם ילדים, יש להיזהר בעבודה עם נקודה זו, מחשש שתוסיף ליחה).

Bl43–  נקודת אסוציאציה (Shu) על הקו הלטרלי (= חיצוני) של מרידיאן שלפוחית השתן. חלק זה של המרידיאן מתייחס לרוב לתופעות ממקור נפשי-רוחי. (מתוודה, אחת הנקודות האהובות עליי…). שמה Gao Huang Shu , מתייחס ל 'Gao Huang'- "האזור שנמצא מתחת ללב ומעל לסרעפת". זהו אזור בו פתולוגיות (לרוב עם מעורבות רגשית חבויה ועמוקה) 'נתקעות' ונאמר שלאזור זה קשה להביא ריפוי, למעט 'מוקסה על Bl43'. נקודה זו חשובה לדיונינו גם בהקשר הפיסי (אזור של חסימה לבבית) וגם בהקשר הרגשי של ליחה המערפלת את הלב.

Bl15– נקודת אסוציאציה (Shu) על הקו המדיאלי (= פנימי) של מרידיאן שלפוחית השתן, המתייחסת ללב (ומכאן שמה- Xin Shu- "השפעה על הלב"). הנקודה מסייעת בהזנת הלב, הן למצבים פיסיים והן למצבים רגשיים. חיבורה ל GV, המרידיאן השולט האחורי, מסייע לה בחיבור אש ומים, ולכן גם בטיפול בהפרעות נפשיות ומנטאליות, ובקשיי התפתחות ודיבור, הקשורים לעניינינו. כמו כן הנקודה משתתפת בפורמולות מסוימות לניקוז חום מהלב. יש לציין כי אסכולות מסוימות ממליצות שלא לדקור נקודה זו.

Pc5– נקודת המתכת של מרידיאן מעטפת הלב. שמה ' Jian Shi' ('השליח המתווך') מתייחס לתפקידה של מעטפת הלב 'לספוג את המכות' (= את החום) עבור הלב. שמה הנוסף, 'Gui Luo' ('דרך השד') מתייחס להיותה אחת מ 13 הנקודות ש Sun Si Miao מכליל בנקודות לטיפול ב'שדים' (עליהן נרחיב בהמשך) . כנקודת מתכת, בעלת איכות מייבשת, הנמצאת על מרידיאן מעטפת הלב, נקודה זו היא הנקודה העיקרית לטיפול בסימני לחות וליחה המופיעים במחמם העליון, לרבות 'ליחה החוסמת את פתחי הלב'- היכולה להתבטא הן בצורה פיסית והן בצורה מנטאלית.

Cv14– נקודת ההתראה (Mu) של הלב, על מרידיאן העיבור הקדמי. שמה 'Ju Que' ('השער לארמון') מתייחס למיקומה מתחת לעצם הקסיפויד, המאפשרת 'כניסה' לשורשו של הלב. נקודה זו משפיעה על איזון הלב (מנטאלי או פיסי) ועל פינוי חסימות במחמם העליון (לחסימות מעודף ע"י דיקור, ולחסימות מחוסר ע"י מוקסה). יש הממליצים לא לדקור נקודה זו ישירות, אלא לבחור בנקודה הממוקמת בינה לבין הנקודה הבאה, ומכונה "Cv14.5".

Cv15– נקודת ההתראה (Mu) של מעטפת הלב, על מרידיאן העיבור הקדמי. שמה 'Jin Wei' ('זנב היונה') מדמה את מיקומה בתחתית הסטרנום, ומתייחס לרעיון של הגנה. נקודה זו מטפלת בחסימות שונות (צ'י, דם, ליחה) בלב, ומקושרת גם לאזור ה- Gao Huang עליו דובר קודם. כנקודת חיבור של מרידיאן העיבור הקדמי, היא מסייעת בפיזור העומס ע"י תנועה של הפצה (בחיזוק הנקודה).

הרופא Sun Si Miao, המכונה בסין גם 'נסיך הרפואה' (פעל במאה השישית לספירה, בזמן שושלת Tang) ולו תרומה חשובה בהתקדמות הרפואה הסינית, מנה 13 נקודות המכונות 'Gui Points'- נקודות המקושרים ל'שדים'. לצערנו רוב החומר של Sun Si Miao טרם תורגם לאנגלית עדיין (!), אך תרומתו לעניינו רבה, מאחר וחלק משמעותי בתרומתו לשיח הרפואי היה בכך שחידש את התפיסה הרווחת דאז, וטען כי בעיות מנטאליות יכולות להיגרם גם ע"י חסימת ליחה, ולא רק על ידי פלישת 'שדים'4 לא פלא אם כך, שחלק מ'נקודות השדים' שלו, מיוחסות לבעיות מנטאליות על רקע 'ליחה החוסמת את פתחי הלב'. 13 הנקודות, מחולקות לארבעה שלשות (ונקודה אחת עומדת מיותמת…), כאשר לגבי כל שילוש מפורטות הבעיות המנטאליות אליו הוא מתייחס. להבנתי, באבחנה נכונה כמעט כל אחת מהן יכולה להתקשר לעניינינו, אך כרגע נמנה רק את הנקודות עליהן נאמר מפורשות שהן קשורות למצבי ליחה:

מבין 13 הנקודות, ארבע מיוחסות למצבי ליחה. שלוש מתוכן מופיעות באותו שילוש, והרביעית משתייכת כבר לשילוש אחר. השילוש המדובר נקרא 'השילוש הראשון'5 והוא מתייחס למצבים של רוח חום, אליהם התווספה 'ליחה הגורמת לתופעות נפשיות של חוסר אוריינטאציה, חוסר תפקוד וגרון כואב'. הוא מורכב מהנקודות:

 Gv26 (המכונה Gui Gong- 'ארמון הרוחות') נמצאת על המרידיאן השולט הגבי, ומקושרת בבעיות נפשיות אשר הגיעו בתורשה (מהאבות הקדמונים או מהדורות הנוכחיים) ומתבטאות בצחוק ובכי שלא במקומם. (לימים זוהתה כ'נקודת שד' הקשור לריאות).
Lu11 (המכונה 'Gui Xin'- 'שד האמונה' ) נמצאת על מרידיאן הריאות, מקושרת בבעיות נפשיות הקשורות לענייני העולם (מאוד רלוונטי למצבנו בארץ, בה הורגלנו לפוסט טראומה כדרך חיים…) (לימים זוהתה כ'נקודת שד' הקשור ללב).
Sp1 (המכונה 'Gui Yan' – 'עין השד') נמצאת על מרידיאן הטחול, מקושרת בבעיות נפשיות הקשורות לאדמה – לגוף ולאוריינטציה. (לימים זוהתה כ'נקודת שד' הקשור לתלת מחמם).

הערה אישית – אם כבר בטחול עסקינן- אחת הנקודות האהובות עלי בקליניקה לענייני 'ליחה החוסמת את פתחי הלב'- היא דווקא נקודה אשר לגביה לא מצאתי איזכורים ספציפיים בהקשר זה… הנקודה Sp2 – נקודת האש של מרידיאן הטחול. להבנתי ומנסיוני הקליני, לנקודה זו יכולת 'להשתלט על העניינים' מכמה זוויות: כנקודת האש המחזקת את האספקטיים היאנגים של הטחול, היא מסייעת לו בטרנספורמציית נוזלים ובפינוי ליחה, מסייעת לו ביצירת דם ועוזרת להביא בהירות למחשבה. אישית אני נוהגת להשתמש בה כאשר מטופלים מתלוננים על 'רעשים בראש' או על 'לופים מחשבתיים' ודאגות שלא נותנות מנוח, כמו גם במצבים נוספים המקושרים לערפול ההכרה הבהירה.

הנקודה הנוספת של Sun Si Miao אותה הוא קישר לליחה, משתייכת כבר ל'שילוש השני' של הנקודות. השילוש השני מתייחס למצבים בהם 'רוח גרמה לשיתוק, היכול להתבטא גם כחוסר גמישות מחשבתית או כמרדף ללא מטרה ברורה'6 ומורכב מ Pc7 +Bl62+ Gv16. מתוכו:
Pc7 (המכונה 'Gui Xin'- 'שד הלב') מקושרת לבעיות נפשיות הקשורות לתשוקות חומריות, ולליחה המטרידה את הלב וגורמת לחוסר נחת, ולבכי וצחוק שאינם במקומם. ה'שד' נמצא במעטפת הלב ומנסה לחדור ללב, והדבר מתבטא בתשוקות חומריות חזקות. (לימים זוהתה נקודה זו כ'נקודת שד' הקשורה לשפוחית השתן, אך מעניין לראות שדווקא בנקודה זו משמעות המילה Xin היא 'לב', בעוד שבנקודה Lu11 משמעות המילה 'Xin' היא 'אמונה'- ודווקא נקודה זו התקבעה כנקודה המקושרת ללב… הייתכן והשתרשה כאן טעות היסטורית…?)

בפסקה הקודמת ציינו את הנקודה Gv26 כחלק מ'נקודות השד' של הרופא Sun Si Miao. יש לציין בהקשר הזה, שנקודות רבות של המרידיאן השולט הגבי (Gv) , הממוקמות בראש, מטפלות במצבים מנטאליים, לרבות מצבים המתבטאים כ'ליחה החוסמת את הפתחים'. חוקרים רבים סוברים כי הסיבה לכך היא שלאורך ההיסטוריה, תקופות מסויימות רווחה התפיסה כי הרוח, ה- SHEN, שוכנת בלב, ובתקופות אחרות רווחה התפיסה כי אותה SHEN שוכנת במח, אשר נחשב כ'שלוחה' של הכליות7. המרידיאן השולט הגבי מתווך בין הכליות, ללב ולמח, ולכן יש לו תפקיד רב באיזון פתולוגיות המערבות את הנפש, לרבות פתולוגיות המערבות את מיסוכה ע"י ליחה. (במקום אחר8 , מצוין כי כאשר שום טיפול לא סייע לאיזון הנפש, יש לטפל דרך אזור הסקרום ומומלץ לעשות 20 קונוסים של מוקסה על הנקודה Gv1. נקודה זו אמנם לא ממוקמת בראש, אך מיקומה באיזור ההפכי לו, והיותה הנקודה ממנה נובע המרידאן, כנראה מעניקים לה את האיכות החזקה בהשפעה על בעיות מנטאליות).

פרק 22 ב Ling Shu העוסק במחלות שגעון, לא מתייחס בצורה ישירה ל 'ליחה החוסמת את פתחי הלב' אך מתאר תסמינים רבים היכולים להיות מקושרים אליה (כגון תחושת ציפה בראש עם דכאון, התעלפויות והקאות, דכאון ברעב ותנודות במצב הרוח לאחר אכילה, עצלות וקושי לנוע, ועוד9). בפרק זה מוצע מגוון רחב של נקודות לטיפול בתופעות הנ"ל, אך ללא הסבר מפורט מדוע יש לבחור בהן. המעניין הוא, שעל אף שאין שום אזכור מפורש ל'ליחה החוסמת את פתחי הלב' הרוב המכריע של הנקודות המוצעות לטיפול בתופעות מנטאליות נמצא על מרידיאני הריאות, המעי הגס והמעי הדק. כלומר לנקודות המקושרות לאיכות המתכת, אשר הנה גם איכות מייבשת, ולנקודות המקושרת למעיים- לספיגה, לעיכול וליצירת דם, יכולת רבה להתמודד עם מצבי 'שגעון', אשר חלקם נובעים מ'ליחה החוסמת את פתחי הלב'. וזוהי כבר 'הרמה להנחתה' לקראת המאמר הבא והאחרון בסדרת מאמרים זו, ובו נסקור את הקשר בין תפקודי העיכול והספיגה,למחלות עכשוויות הנושאות אופי של 'ליחה החוסמת את פתחי הלב'…

שרון בנרף B.ed F.A. Dip.Ac.CH מטפלת ברפואה סינית עתיקה (דיקור, צמחי מרפא, תזונה)  ועורכת האתר.

למעבר לחלקו הראשון של המאמר- כשהדרך מטושטשת- ליחה החוסמת את פתחי הלב
למעבר לחלקו השני של המאמר- באמאמש'ךָ- על פחד, ערפול מחשבתי ומעגל הבקרה הסיני…
למעבר לחלקו השלישי של המאמר- גן נעול, לא שביל אליו לא דרך… צמחי מרפא לטיפול בליחה החוסמת את פתחי הלב
לקביעת תור בקליניקת המרכז לרפואה מסורתית

הפניות ומראי מקום: 

1. צוות מורי המסלול לרפואה סינית. נקודות ומסלולי דיקור. רחובות: הדפסת הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בירושלים. 2012. דפוס.
2. Deadman, Al Khafaji & Baker. Manual Of Acupuncture. England: Journal Of Chinese Medicine Publications. 2007. Print.
3. Ellis, Wiseman & Boss. Grasping The Wind. Brookline: Paradigm Publications. 1989. Print.
4. Dr. Xu, Benny. The Ghost Points. Alberta Collage Of Acupuncture & Traditional Chinese Medicine. 13 Jan 2013. View at 20 July 2014. Web.
5. שם, שם
6. שם, שם
7. Deadman P. & Al Khafaji M. A Treatment Of Psycho-Emotional Disturbance By Acupuncture With Prarticular Reference To Du Mai. Journal Of Chinese Medicine No.4. 7 January 1995. Web.
8. Lu, Henry. A Complete Translation Of THE YELLOW EMPEROR'S CLASSIC OF INTERNAL MEDICINE AND THE DIFFICULT CLASSIC. Ling Shu Chapter 22. P 847-853. Vancuver: Academy Of Oriental Heritage. 1985. Print.
9. Lu, Henry. A Complete Translation Of THE YELLOW EMPEROR'S CLASSIC OF INTERNAL MEDICINE AND THE DIFFICULT CLASSIC. Ling Shu Chapter 22. P 847-853. Vancuver: Academy Of Oriental Heritage. 1985. Print.

בבליוגרפיה לסדרת המאמרים

רגע לפני קריאה- דקה על טרמינולוגיה ומושגים במאמר

לשם נוחות הקריאה השוטפת, בחרתי לכתוב את סדרת המאמרים במושגים עבריים, ולצמצם מושגים לועזיים. עם זאת יש לציין, כי קיים פער תכני עמוק בין הביטוי העברי לשם הסיני, וכך לדוגמא, כאשר אני כותבת 'טחול' איניי מתייחסת רק לאיבר עצמו, אלא לאיכות כולה, כפי שמתבטאת בביטוי Pi ובמרידיאן Zu Tai Yin. נוסף לכך, רובב החומר אשר נקרא לצורך סדרת מאמרים זו כתוב באנגלית. לרוב תרגומים מסינית לאנגלית. התרגומים לעברית הםם שלי, והשתדלתי שיהיו נאמנים למקור עד כמה שניתן.

רשימה בבליוגרפית
דאור, דן. שבעת הממריצים. האיש היפה- תרגום 5 שירי פ'ו. הוצאת קשב לשירה. 2010. דפוס.
דפנה, סלעית. קורס פורמולות קלאסיות. רחובות: הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. 2012. דפוס.הוברמן, אורן. איך החיידקים שולטים בנו. מוסף כלכליסט. 2 בפברואר 2012. רשת.
סמינר הכשרה למצבי פוסט טראומה- ארגון 'מדקרים ללא גבולות'- אפריל 2014.
צוות מורי המסלול לרפואה סינית. נקודות ומסלולי דיקור. רחובות: הדפסת הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בירושלים. 2012. דפוס.
שיעורי CCTM, תכנים מאת פטר ואן קרבל, בהעברת מרצים שונים, הפקולטה לחקלאות- רחובות.

MD.Dr, Campbell-McBride, Natasha. Gut And Psychology Syndrome. P 34-39 .Pennsylvania: Maple-Vail Book Manufacturing. 2010. Print.
Deadman, Al Khafaji & Baker. Manual Of Acupuncture. England: Journal Of Chinese Medicine Publications. 2007. Print.
Deadman P. & Al Khafaji M. A Treatment Of Psycho-Emotional Disturbance By Acupuncture With Prarticular Reference To Du Mai. Journal Of Chinese Medicine No.4. 7 January 1995. Web.
Ph.d Dharmananda, Subhuti. What Is Phlegm Mist Affecting The Orifices Of The Heart? An Examination Of a TCM Perspective on Causes Of Stroke. 1 Dec 2014. ITMonline. Web.
Ellis, Wiseman & Boss. Grasping The Wind. Brookline: Paradigm Publications. 1989. Print.
Maciocia, Giovanni. Foundations of Chinese Medicine: A Comprehensive Text for Acupuncturists and Herbalists 2nd edition: Identification Of Patterns According To The Internal Organs. Elsevier: 2005.print.
Lu, Henry. A Complete Translation Of THE YELLOW EMPEROR'S CLASSIC OF INTERNAL MEDICINE AND THE DIFFICULT CLASSIC. Vancuver: Academy Of Oriental Heritage. 1985. Print.
Qi, Wu (translator). Chinese English Addition YELLOW EMPEROR'S CANON OF INTERNAL MEDICINE.Beijing: China Science & Technology Press. Print. 1997.
Rochat De La Vallee, Elisabeth withFater Claude Larre. Kidney. Sandra Hill: Monkey Press. 2001. Print.
Rochat De La Vallee, Elisabeth withFater Claude Larre. Spleen And Stomach. Sandra Hill: Monkey Press. 2004. Print.
Dr. Xu, Benny. The Ghost Points. Alberta Collage Of Acupuncture & Traditional Chinese Medicine. 13 Jan 2013. View at 20 July 2014. Web.

לעיון נוסף
ברנוביץ', עופר. ליחה- הסוואה והתגוננות. חוברת הכנס 'סוכרת ומחלות מטבוליות' –מרץ 2013. אתר האגודה לריפוי סיני מסורתי. רשת.
גינגולד, חנה. ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב (תרגום). הוד השרון: הוצאת 'אסטרולוג. 2008.
מנוע חיפוש צמחים. אתר 'עלעלים'. יולי 2014. רשת.
מנוע חיפוש צמחים. אתר בי"ס 'תמורות'. יולי 2014. רשת.
מנוע חיפוש צמחים. אתר 'ראן צמחים'. יולי 2014. רשת.
קבוצת דיון מקרים ברפואה סינית. פייסבוק. רשת.
תודה לאייל שפרינגר, מיכאל ליטבק, מרים רייך, עופר ברנוביץ' ועפרה ברעלי על ההפניה למקורות.
תודה לניצן אורן על הסיוע עם התרגומים!
תודה ל-א' ול-ש' ,לביאות של ממש, שהסכימו לשתף אותי בתהליך שהן עוברות בגידול הגורים שלהן…
ותודה לגורה שלי, שהתחילה את כל הסיפור הזה…

 

מומלצי החודש